2017 végétől jöhet a dugódíj
Ha a Parlament feloldja a dugódíj bevezetésének tilalmát, akkor 2017 végétől bevezethető lenne a dugódíj Budapesten – jelentette be Tarlós István főpolgármester pénteki sajtótájékoztatóján. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Budapest Közút Zrt. héten elkészült közös háttértanulmányában két zónás rendszer bevezetését javasolja. A külső zóna Budapest egész területe lenne, így a megyei útdíjhoz hasonlatosan minden közigazgatási határon belül közlekedő gépkocsira matricát kellene váltani. Ennek ára évi 5000 forint lenne.
A másik belső zónahatár Pesten a Margit-híd- Szent István körút-Bajcsy-Zsilinszky út- Károly körút-Múzeum körút és Vámház körút lenne, míg a budai oldalon, jóval szűkebb nyomvonalon az Erzsébet-híd –Lánchíd utca - Alagút utca - Attila utca - Csalogány utca - Bem rakpart és Margit híd között. Az Alagút utca és Lánchíd utca tompaszögű része kimaradna ebből, és díjmentesek volnának a rakparti utak is. A belső zónába lépőknek alkalmanként 700 forintot kellene fizetniük. Tarlós István szerint az intézkedés egyértelmű forgalomcsillapítást eredményezne.
A behajtási díj megfizetése alól csak a törvényi mentességgel rendelkezők, illetve a zónahatárokon belül élők mentesülhetnének. Utóbbiak esetében a családok csak az első gépkocsi után élvezhetnek díjmentességet, a másodikra legfeljebb díjkedvezményt kaphatnak.
A dugódíjból összesen 10 milliárd forintos – működési költségek feletti – tiszta bevételre számítanak. Ebből 4,5 milliárdot hozna a Budapest matrica, 5,5 milliárdot a belvárosi zóna hozna. A behajtási díj bevezetéséhez szükséges beruházások költsége a jelenlegi becslések szerint 750 millió és 1 milliárd forint közöttre tehető. Az előkészítő munkával 2017 végére végezhetnek. Addigra 3500-3600 őrzött P+R parkoló lesz a fővárosban. (Mivel a kapus beléptetőrendszer kiépítése és beüzemelése legalább 1-1,5 évet venne igénybe, ráadásul a felállításuk 3-4 milliárdot emésztene fel, várhatóan köztéri kamerákkal ellenőrzik majd az autósokat. Az előre megváltott napijegyet a korábbi elképzelések szerint a BKK jegyautomatákból lehetne megvásárolni.)
Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság |
A bevezetéshez azonban a Parlamentnek hatályon kívül kell helyeznie a tiltó törvényt. Ezt a fővárosi önkormányzat Tarlós szerint nem fogja kérni, erről a kormánynak kell döntenie. De ha Budapest nem szedhet dugódíjat, akkor többlettámogatást kér a közösségi közlekedés működtetéséhez.
Az is nagy kérdés a főpolgármester szerint, hogy meddig vár az unió a szankciókkal – ami több tízmilliárd visszafizetését jelentené –, lévén az M4-es metróépítéshez kapcsolódó uniós támogatási szerződésben 2013-ra ígérték a bevezetését. Ez a határidő, sőt a később kikönyörgött türelmi idő is régen lejárt. Tarlós már tavaly ősszel elismerte, hogy az unióval ez ügyben folytatott tárgyalások zátonyra futottak, Brüsszel ragaszkodik a szerződésben vállaltak teljesítéséhez. A városvezető egyébként nem tartotta ördögtől valónak a dugódíjat, mivel méltányos, hogy az agglomerációból naponta ingázók hozzájáruljanak a fővárosi utak, illetve az általuk is használt közösségi közlekedés működtetéséhez.
Tarlós István már tavaly szeptemberben bejelentette, hogy a fővárosi önkormányzat a kerületekkel közösen javaslatot küldött a témában a kormánynak. Két héten belül vártak választ. Most azt mondta, hogy ezen a héten kapta meg az előkészítő háttértanulmányt.
Tarlós István elismerte, amit a Népszabadság két hete megírt: felmerült annak lehetősége, hogy az M3-as vonal infrastruktúrájának rekonstrukcióját ne uniós támogatásból valósítsák meg. Az új változat szerint a beruházást a főváros százmilliárdos EIB-hitelkeretének a megemelésével, állami és kormánygaranciával valósítanák meg. Arról nem szólt a főpolgármester, hogy ki fizetné vissza a hitelt. (A vonalon közlekedő metrókocsikat is ebből újítják fel.)
Az IKOP-keretből az M3-as metróra szánt 137,5 milliárdot viszont mindenképpen elkérné Budapest, legfeljebb más beruházásra. Ha ugyanis ezt is elveszik a fővárostól, akkor 340 milliárd helyett csak 200 milliárdot kapna.