Aki siet, előbb kap támogatást
Hétfőn kezdhették meg az ajánlások gyűjtését a pártok, és március 3-ig van idejük arra, hogy megszerezzék a legalább ötszáz támogató aláírását, ami egy-egy választókerületben az egyéni jelölt állításának feltétele. Korábban ehhez a jelenleginél jóval kisebb körzetekben 750 ajánlószelvényt kellett összeszedni.
A politikai szervezeteknek tehát most sokkal könnyebb a dolguk, ráadásul a kopogtatócédulákat sem rabolhatják el egymás elől, hiszen a választópolgárok akár valamennyi párt ajánlóívét is aláírhatják. A Fidesz–KDNP és az MSZP máris bejelentette, hogy minden jelöltje számára összejött a szükséges számú ajánlás. Ennek fontos politikai üzenete lehet, hiszen azt mutatja, hogy szinte pillanatok alatt képesek voltak teljesíteni az induláshoz szükséges feltételt. A gyorsaságnak van azonban más hozadéka is: előbb jutnak hozzá az állami támogatáshoz. Az országgyűlési képviselők választási kampányköltségeinek átláthatóvá tételéről szóló törvény szerint ugyanis az egyéni jelöltek a nyilvántartásba vételükről szóló jogerős döntés kihirdetése után köthetnek támogatási megállapodást az államkincstárral, míg a pártok az országos lista bejelentését követően juthatnak hozzá a számukra biztosított költségvetési forrásokhoz.
Meglehetősen nagy összegről van szó, hiszen a jelöltek fejenként egymillió forintot kapnak, míg a pártok több százmilliós állami támogatásra számíthatnak. Ez utóbbi összeg attól függ, hogy hány egyéni körzetben indulnak: 27 jelölt 147 milliót ér, de ha a 106 egyéni választókerület mindegyikében starthoz állnak, 597 milliót tehetnek zsebre. Így egy politikai szervezet akár hétszázmillió forinthoz is hozzájuthat – a jelöltek a számukra biztosított keretet átengedhetik saját pártjuknak –, tehát a maximálisan engedélyezett nem egészen egymilliárdnyi kampánykiadás nagyobb részét most a büdzsé fedezi.
Ezért pedig már érdemes sietni, hiszen az a szervezet, amely az utolsó pillanatban – tehát március 3-án – állít jelölteket, az eljárási határidők miatt csak nagyjából a hónap közepén juthat majd hozzá ehhez a pénzhez. Ebben az esetben pedig mindössze húsz-egynéhány nap marad arra, hogy a rendelkezésre bocsátott összeget elköltsék. Az a párt tehát, amely nem igyekszik, a fürgébbekkel szemben több mint kéthetes hátrányba kerülhet.
A sietségnek van más oka is. Az egyéni jelöltek saját delegáltat küldhetnek az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottságokba, az országos listát állító pártok pedig képviselethez jutnak a Nemzeti Választási Bizottságban (NVB). Így közvetlenül befolyásolhatják e testületek döntéseit, ami elemi érdekük, hiszen helyben az önkormányzatok, az NVB-ben pedig kizárólag a parlament által választott tagok ülnek. Ez utóbbiakról a Fidesz egyoldalúan – minden egyeztetés nélkül – döntött.
A választási bizottságok határoznak egyebek mellett a kampánnyal kapcsolatban benyújtott kifogásokról, és idén először pénzbírságot is kiszabhatnak. Ez a büntetés, ha a média követ el valamilyen jogsértést, a havi legkisebb munkabér összegének ötvenszerese. A pártok esetében a bírság a minimálbérnek legfeljebb a tizenötszöröse, magánszemélynél az ötszöröse lehet. Ezért is fontos, hogy a jelöltek és a jelölőszervezetek minél előbb képviseltessék magukat a választási bizottságokban.