Se busz, se nyílt tender
A fejlesztési miniszter korábbi nyilatkozataival ellentétben mégsem választható szolgáltató egyszerű minisztériumi „kijelöléssel”. A hatályos törvények értelmében a megbízás előtt az agglomerációs buszok üzemeltetésére is közbeszerzési pályázatot kell hirdetni. A Volánbusz a tender győzteseként, a BKK alvállalkozójaként vehetné át a járatokat. A BKK a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyásával a tárcával kötendő megállapodásban vállalta, hogy az aláírást követően „a lehető leghamarabb” megindítja a beszerzési eljárást. Az átállás határideje idén június 30. A tendert Vitézy Dávid BKK igazgató szerint lapunk korábbi információjával ellentétben meghirdették. Csak nem nyilvánosan, mert ez nem kötelező. Állítása szerint ez a törvény szerint nyílt pályázat volt, lévén az érintett, előminősített gyártók tudtak róla. A közbeszerzési értesítőben és a honlapjukon viszont nem jelent meg.
A BKK lapunkat úgy tájékoztatta, hogy a tendert szeptember 18-án hirdették meg. Ami csak azért furcsa, mert a megállapodásról és a tender kiírásáról szeptember 26-án döntött a közgyűlés. Biztosan nehéz volt a választani a pályázók közül. De sikerült, így most már csak a szerződéskötés van hátra a Volánbusz Zrt-vel.
De nem csak emiatt főhetett a feje a Volánbusznak. Az NFM 2012-es döntésekor a cégnek se elég járműve, se elég embere nem volt a feladatra. Sebtében három pályázatot is hirdetett, de szakmai hibák miatt vissza kellett ezeket vonni. Az új pályázaton szolgáltatást vásárolt volna, de végül ez is eredménytelenül zárult. A Volánbusz március végén futott neki újra az ügynek: ezúttal 167 csuklós jármű szállítására kért ajánlatot.
A szeptemberben kihirdetett eredmény szerint 106 szóló MAN és 61 csuklós Rába–Volvo kocsit vásárol 10 milliárd forintért. Az új buszok 2014 elejétől fokozatosan álltak volna forgalomba. A vásárlások fedezetét az MFB közösségi közlekedés fejlesztési finanszírozási programja jelenti. A hitelkeret ugyan rendelkezésre áll az MFB-nél, de a Volánbusz mégsem jut hozzá a pénzhez. A bank hitelkerete a folyósítási feltételek teljesítését követően nyílhat meg –közölte az MFB.
Közben az NFM és a fővárosi önkormányzat kompromisszumra jutott. A Volánbusz szolgáltatási szerződés keretében szállítaná az utasokat több főváros környéki településre. Cserébe a BKK magánál tarthatta a közlekedésszervezési feladatokat, így egyebek mellett ők állítják össze a menetrendet. A bevételek a BKK-hoz folynának be, abból fizetnének kilométer arányosan a Volánbusznak. (A Volánbusz belépéséig havi 44,6 milliót kap a BKK a járatok működtetéséért.)
A szakszervezetek a fejük felett kötött üzlet miatt tavaly novemberben levelet írtak Orbán Viktor miniszterelnöknek. A fejlesztési miniszter egyeztetésre hívta őket. Az érintett cégek és az érdekképviseletek több forduló után jutottak el a megállapodásig. E szerint a Volánbusz a járatok átvétele után is a BKV telephelyeit használná tárolásra és szervizelésre. Így nem kell garázsokat bezárni, és maradhatnak a műszakiak. A buszsofőröket szintén átvenné a cég, méghozzá jogutódlással, a jelenlegi bruttó fizetéssel – sorolja az elért eredményeket Gelencsér László, a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének alelnöke. A szakszervezetek támogatták az egyezséget – erősíti meg Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke –, csakhogy a 320 munkavállalót érintő megállapodást azóta sem írták alá. Nemes úgy tudja, ha a Volánbusznak június végéig nem sikerül átvennie a járatokat, végleg törlődik a terv.