Határidők, bontatlan tenderek: Csúszik a Széll Kálmán tér átépítése
A fővárosi trolitender ajánlattételi határidejét például január végére módosították. A cégtől kapott tájékoztatás szerint a pályázatok leadásának határidejét a három potenciális ajánlattevő kérésére tolták ki két héttel. A fővárosi holding azonban nem aggódik az uniós források miatt, mivel a járművek szállítása szerintük így is megtörténik az uniós finanszírozási ciklus 2015. december végi zárása előtt, sőt jelentős tartalék idő is van a projektben.
Az új járművek eredetileg 2014 végétől váltották volna le a húszéves régieket. Csakhogy a trolibusztender júniusban meghirdetett első köre sikertelenül zárult. Összesen két cég tett ajánlatot, ráadásul a BKK szerint mindketten formailag hibás pályázatot nyújtottak be. Az új tendert októberre ígérték, de csak november végén jelent meg. Ebben az előzőhöz hasonlatosan 24 – később esetleg további 84 – jármű vásárlására kértek ajánlatokat. A 108 darab új troli becsült értéke nettó 18,6 milliárd forint. A pénz 99,3 százalékát az unió adja.
A BKK már az előző pályázat kiírásakor hangsúlyozta, hogy olyan szállítót keres, amely bizonyítottan képes a budapesti elvárásoknak és hálózati sajátosságoknak megfelelő trolik legyártására. Ugyanakkor a feltételeket igyekeztek úgy meghatározni, hogy magyar járműfejlesztők is indulhassanak. A szempont azonban az ár.
A múlt heti határidő ellenére nem bontottak tendert a budai fonódó villamos Bem rakparti és Széll Kálmán téri ágának kivitelezésére kiírt pályázat esetében sem. Közvetlenül az ajánlattételi határidő előtt ugyanis nagyszámú ajánlattevői kérdés érkezett. A BKK jelenleg ezeknek a kérelmeknek a feldolgozásán, illetve a kérdésekre adandó válaszokon dolgozik. Az eredményhirdetés ideje bizonytalan.
A közlekedési cég azonban itt sem aggódik az uniós zárás miatt, sőt itt is talált még pluszidőt. A jelenlegi ütemtervben 2015. nyári befejezéssel számolnak. Holott a kivitelezői pályázat – több halasztás utáni – kiírása is késett, mivel a tenderkiíráshoz szükséges engedélyeket csak október végén kapta meg a BKK. Az elvesztegetett időt a kivitelezői pályázat lebonyolítására szánt három-négy hónapból faragták volna le, hogy legkésőbb 2014 tavaszán elkezdődhessen az építkezés. Kérdés, hogy ezzel az újabb halasztással sikerülhet-e az időspórolás. Ha igen, akkor is meglehetősen szoros ütemtervet kell tartania a majdani győztesnek. Korábban ugyanis legkevesebb két évre becsülték a kivitelezés idejét. Ehhez viszont már 2012-ben le kellett volna folytatni az engedélyezési eljárást és a kivitelezői tendert is.
A projekt körüli szakmai és politikai vita miatt azonban jócskán elhúzódott az előkészítés. A megvalósításához szükséges 13 milliárd forintot három – európai uniós, kormányzati és fővárosi – forrásból szedte össze a főváros.
A nettó 35,4 milliárd forint értékű villamosbeszerzés azonban már a BKK számításai szerint sem fejeződhet be ebben az uniós ciklusban. A Ganz-Skoda Zrt. ugyanis január közepén újabb jogorvoslati kérelmet nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDB) az eljárást lezáró legutóbbi – tavaly decemberben hozott – BKK-döntés ellen. A tárgyalás jövő pénteken lesz.
Ha a KDB jóváhagyja a közlekedési központ döntését, akkor tartható a projekt szakaszolt ütemezése, amelyet a kormány szintén tavaly év végi határozatával jóváhagyott. (Az átnyúló elemek finanszírozását a kormány részben a 2014–2020 közötti uniós közlekedésfejlesztési program terhére, részben saját források terhére vállalta.) Így a BKK szerint biztosított az uniós zárás utáni költségek fedezete is. Ha a KDB ismét megsemmisíti a fővárosi holding döntését, akkor már ez sem segít.
A BKK ennek ellenére nem tartja szükségesnek a tender újbóli kiírását, és ez a kérdés nincs is napirenden. A KDB – hangsúlyozták – az értékelési folyamatot vizsgálja. Így az eljárás végén vagy jóváhagyják a spanyol CAF győzelmét, vagy újabb értékelésre kötelezik a BKK-t. A villamostender megcsúszásával azonban veszélybe került az 1-es és a 3-as villamos pályájának projektje is.