Így történt az egymilliárdos kokainfogás Budapesten
A két külföldi férfi, P. I. (55) és Z. Z. (40) – nyomozati érdekekre hivatkozva állampolgárságukat a rendőrség egyelőre nem kívánja nyilvánosságra hozni –, és magyar társuk, a 29 éves B. Szilvia minden idők legnagyobb tisztaságú kokainszállítmányát hozatta be az országba. A 25 kilónyi, 90 százalék feletti tisztaságú drog piaci értéke egymilliárd forint.
A drogot egy Panamából, Miami érintésével a hamburgi kikötőn keresztül Magyarországra továbbított, hivatalosan luxus-személygépkocsikhoz való autóalkatrész-szállítmányban rejtették el. Csakhogy a fedőáru szemet szúrt a rendőrségnek. Az NNI nyomozói tulajdonképpen ugyanazt a kérdést tették fel maguknak, amit mindenki más is megkérdezett volna a helyükben: ki a fene rendel luxusautó-alkatrészt Panamából? És miért pont onnan?
Panama finoman szólva sem autógyártó-nagyhatalom, viszont a Kolumbiában termelt kokain egyik fő elosztó- és laborálóhelye. Ezért minden onnan érkező szállítmány gyanús, így valamennyire különösen odafigyelnek a célországok hatóságai. Amikor az NNI kábítószerügyekben eljáró nyomozói kicsit jobban utánanéztek a szállítmánynak, kiderült, hogy az autóalkatrészek Magyarországra szállítását két külföldi férfi rendelte meg Budapestről egy nemzetközi fuvarozással foglalkozó társaságtól. A szállítmány megrendelőjeként azonban egy magyar hajléktalan adatait tüntették fel az okmányokon, a hivatalos dokumentumok szerint ő vette volna át a hamburgi kikötőből érkező árut.
Az autóalkatrészekkel megpakolt ládák 2013. november 6-án indultak Panamából Miamiba, majd onnan tovább Hamburgba. A Fővárosi Főügyészség közreműködésével az NNI jogsegély keretében felkérte a német hatóságokat, vizsgálják meg a szóban forgó két csomagot.
Thorsten Hagenah, a hamburgi vámhivatal nyomozója az NNI és a hamburgi vámhatóság közös, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján tegnap elmondta, hogy Hamburgban először kívül-belül lemérték, majd megröntgenezték a ládákat. Így leltek rá a duplafenekű ládákban kialakított kis rejtekhelyekre, amelyekben összesen 25 darab, egyenként egykilós vízhatlan csomagot találtak. A hamburgi vámhivatal vegyészei pillanatok alatt tisztázták: Európában ritkán látott tisztaságú kokain van a csomagokban.
– Arra kértük a német hatóságokat, engedjék tovább a szállítmányt, hogy kideríthessük, hol lett volna a rakomány célállomása – mondta Bucsek Gábor dandártábornok, az NNI igazgatója. A németek ebbe belementek.
Hamburgtól a hatóságok folyamatos ellenőrzése mellett érkezett a drogszállítmány január 13-án a fuvarozócég vecsési telephelyére. Két nappal később jelentkeztek érte a megrendelők, akik egy XIV. kerületi címre szállíttatták a két, „autóalkatrészt” tartalmazó ládát. A rendőrség kényszerhelyzetbe került. A nyomozás irányítói szerint szakmailag hiba lett volna megvárni, hogy a szállítmányt kilónként széthordják, hiszen külön-külön minden egyes kilós csomagot szinte lehetetlen lett volna észrevétlenül kísérni.
Nem mellesleg, nem lehettek biztosak abban, és még ma sem azok, hogy a szállítmányt valóban, teljes egészében a magyar piacra szánták. Annyi kokaint eladni kizárólag Magyarországon, amennyit a lefoglalt áruból hígítás után kiporciózhattak volna, szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnik.
Az NNI nyomozói azt már kiderítették, hogy a lefoglalt kokainért a kereskedők mintegy 400 millió forintot fizettek. A pénz külföldről származik, de hogy pontosan mely országból és kik fizették ki a Zuglóban lefoglalt kokain árát, a rendőrség egyelőre nem hozza nyilvánosságra.
Mivel a kábítószer-ellenes egység nyomozóinak információja szerint az egyik külföldi drogkereskedő állandóan fegyvert tartott magánál, az NNI a fegyveres bűnözők elfogására specializálódott TEK-et kérte meg a csoport tagjainak elfogására. A drogot lefoglalták.
Bucsek Gábor szerint azonban csak most jön még a munka kevésbé látványos, de az eddigiekhez képest sokkal nehezebb és összetettebb része. Tisztázni kell, mi lett volna a szállítmány további sorsa? Ha itthon próbálták volna meg piacra dobni az egészet, kik vettek volna részt az áru terítésében? Ha részben vagy egészben továbbküldték volna más országokba, kik és milyen útvonalakon, illetve járműveken szállították volna el?