A nokiás dobozok kora lejárt

A Transparency International december elején közzétett „korrupciós érzékelési indexe” szerint az előző évihez képest egy hellyel romlott Magyarország besorolása, azaz az ország korrupciós megítélése stagnál.

Az üzletemberek és szakértők megkérdezésével készült felmérés keretében a megkérdezettek nullától száz pontig értékelték az egyes országok „korruptságát”, minél magasabb pontszámot kapott egy ország, annál kisebbnek tartják az ottani korrupciót. A 177 vizsgált ország átlagpontszáma 43 volt. Magyarország 54 ponttal került a 47. helyre, miközben egy évvel korábban 55 ponttal a negyvenhatodik volt.

Történt ez annak ellenére, hogy az elmúlt években a kormány számos törvénymódosítással látványos intézkedéseket vezetett be a korrupció visszaszorítására. Úgy tűnik azonban, hogy a bevezetett intézkedések inkább csak kormányzati propagandacélokat szolgáltak, de a korrupció ellen nem bizonyultak hatékony eszköznek. Igaz, az intézkedések döntően büntetőjogi természetűek voltak, a kormánytöbbség elsősorban a leleplezett korrupciós esetek jogkövetkezményeit szigorította. Pedig, mint arra a Transparency is rámutatott jelentésében, azok az országok kapták a felmérés során a legmagasabb pontszámot, amelyekben a közhatalom átláthatóan és elszámoltathatóan működik, az állam pedig ténylegesen a közjóért dolgozik. A közérdekű információk, vagyis például az adókból fizetett szerződések és az állami szervek kiadásai könnyen hozzáférhetők a polgárok széles tömegei és a civil szervezetek számára. Azaz a korrupció elleni harc pusztán vagy döntően büntetőjogi eszközökkel nem vívható meg sikerrel.

Még úgy sem, hogy ma már egy korrupt kapcsolatban senki sem lehet biztos abban, hogy a másik fél nem rögzíti a törvénytelen megállapodást, és a felvétel – meglehet, csak hetek vagy hónapok múltán, de – nem kerül fel a világhálóra, ahol aztán bárki rátalálhat, így a hatóságok is. Egy ilyen, internetre feltett, titokban készült felvétel juttatta a vádlottak padjára Wieszt János XI. kerületi szocialista politikust és két társát, az ügyészség vezető beosztású személy által elkövetett vesztegetéssel vádolja őket. A felvételt egy vállalkozó készítette, miután elmondása szerint megpróbált megvásárolni egy önkormányzati helyiséget, és beadta a szükséges papírokat. Wieszt János a vállalkozó szerint először 15 millió forint plusz áfát kért vételárként, s ebből tíz százalékot, azaz másfél millió forintot „kellett neki fizetni”, majd később már 18,3 millió forintot kért az ingatlanért, és nem a nettó, hanem a bruttó összeg után kellett fizetni tíz százalékot, vagyis 2,2 millió forintot. (Az ügyben még nem született ítélet, Wieszt a bírósági tárgyaláson azt állította, hogy ő csak kölcsönkért a vállalkozótól, a felvételt pedig manipulálták.)

Fazekas Géza, a Legfőbb Ügyészség szóvivője szerint a Weiszt-ügy volt az első látványos eset, amikor a vesztegetők titokban készült felvétellel egy korrupt döntéshozót lelepleztek. Az eset azonban már korántsem példa nélküli. Több ügyben is kerültek már elő olyan felvételek, amelyeket az egyik fél titokban készített – ahogy ők fogalmaztak: önvédelemből. Nehogy a lefizetett közhivatalnok elfelejtse teljesíteni, amiért lefizették. Volt, aki egy erdei tisztáson állapodott meg a kenőpénzért nyújtandó szolgáltatásokról, abban a reményben, hogy ott nincs térerő, tehát nem tudják a telefonján keresztül lehallgatni. Azon keresztül nem is tudták, ám a telefon helyben magnetofonként tökéletesen működött.

A Központi Nyomozó Főügyészségen 2011 áprilisában létrehozott önálló korrupcióellenes osztály a megalakulása óta több mint négyszáz ügyben járt el. Ezek többségét más hatóságokhoz tették át illetékességből, de 87 ügyben maguk nyomoztak, ami azt jelenti, hogy a feljelentésben leírt bűncselekmény feltételezett elkövetője városi vagy megyei önkormányzati tag, illetve városi, megyei, regionális vagy országos illetőségű közigazgatási szerv vezető munkatársa. Korrupció gyanújával a Központi Nyomozó Főügyészség ezen osztálya 230 gyanúsítottal szemben indított eljárást, közülük 107 ellen emeltek vádat 13 büntetőügyben.

A korrupciós esetek közül volumenében, valamint a vádlottak és gyanúsítottak számát illetően is kiemelkedik a bundaügy, amelyben a potenciális gyanúsítottak „pozíciója” nem indokolná, hogy a Központi Nyomozó Főügyészség járjon el. Az első bundaügy nyomozása során viszont a szervezet már kellő tapasztalatot szerzett ahhoz, hogy a továbbiakban is nyomozzon az újabb bundagyanúkban is, és az esetek összetettsége is indokolja ezt.

A vesztegetés a legnehezebben felderíthető bűncselekmények egyike, mert mindkét fél törvénysértést követ el; az is, aki adja, és az is, aki elfogadja a kenőpénzt. Korábban megúszhatta a felelősségre vonást az, aki bejelentette a hatóságoknak, hogy valakit lefizetett, vagy hogy őt fizették le, feltéve, hogy mindezt előbb tette, mint ahogy a rendőrség vagy az ügyészség leleplezte volna. Előfordult, hogy egy szabálytalankodó autósnak a rendőr, miután ott és akkor éppen se „elegendő készpénz”, se bankkártya nem volt nála, azt ajánlotta, másnap a lakására megy a jussáért. Akkor viszont már döbbenten vette tudomásul, hogy az ügyészségi nyomozók várták. Az autós ugyanis csak színleg fogadta el a rendőr ajánlatát, s amint tudta, lebuktatta a korrupt rendőrt.

Uniós jogharmonizáció következtében 2012 óta azonban a vesztegetési ügyek azon szereplői, akik a hatósághoz fordulnak, és feljelentést tesznek, nem kaphatnak automatikusan büntetlenséget, viszont a bíró korlátlanul enyhítheti a büntetésüket, például megrovással büntetheti őket. Ez a szabály azonban csak azoknak okoz a mostaninál több kellemetlenséget, akik napokkal, hetekkel vagy hónapokkal a vesztegetés után teszik meg a feljelentésüket. Akik azonnal lépnek, azok esetében egyértelmű, hogy csak színleg fogadták el a hatósági ember korrupciós ajánlatát, tehát nem követtek el bűncselekményt.

Fazekas Géza – elsősorban a Központi Nyomozó Főügyészség ügyeire hivatkozva – azt mondta, miután ma már szinte mindenki kép- és hangrögzítésre alkalmas mobiltelefonnal jár-kel, finomodtak a pénzátadás módszerei is. Ma már egyre ritkábban fordul elő, hogy a vesztegető közvetlenül a megvesztegetettnek és készpénzben adja át a kenőpénzt. Fazekas egyetlen módszert sem kívánt népszerűsíteni, ezért nem beszélt azokról a konkrét technikákról, amelyekkel manapság célba jut a vesztegetésre szánt összeg. Szavaiból azonban annyi kiderült, hogy a nokiás dobozok kora már lejárt. A megvesztegetettek jó előre kidolgozzák a pénz biztonságos útját, ismerősök bevonásával, fiktív szerződésekkel leplezik a műveletet. Ma már a kenőpénz is mind gyakrabban a vesztegetésről mit sem sejtő futárszolgálatok közreműködésével vagy még inkább az interneten keresztül jut célba. Egy ügyben egy offshore cégen keresztül vezetett a kenőpénz útja. Az ügyészek megtalálták az offshore cég hazai képviselőjét, ám az egy tiszteletbeli konzulátuson működött. Mivel a bécsi egyezmény alapján a diplomáciai iratok más (például üzleti) dokumentumokkal nem keveredhetnek, elvileg nem volt jogi akadálya az iratok lefoglalásának. Csakhogy kiderült, a konzulátus számítógépe valójában csak egy terminál, az ügyészség számára fontos információkat őrző számítógép igazából egy svájci bank trezorjában működik, azaz szinte megközelíthetetlen számukra.

Az ilyen és hasonló trükkök igencsak megnehezítik a vesztegetés (a pénzátadás), de más gazdasági bűncselekmények nyomozását, bizonyítását is. Fazekas elmondása szerint azonban az ügyészség felvette a kesztyűt: revizorokat, informatikusokat, sőt nyelvész szakértőket is bevet a nyomozásai során. Több olyan eszközt is beszereztek, amelyekkel helyben letölthető egy számítógép vagy akár egy mobiltelefon memóriája is. Nyelvész szakértőjük pedig például az internetes machinációk során használt nickname-eket és a kódolt üzenetváltásokat „dekódolja”.

De buktatott már le a nyelvész szakértő erőszakoskodó börtönőröket is. Miután megtudták, hogy a bántalmazott rab feljelentette őket, írásban visszavonatták vele a feljelentését. Egészen pontosan megíratták vele „az igazságot”, amely szándékuk szerint tisztázta volna őket. A baj csak az, hogy az őrök által diktált „tisztázó szövegbe” számos olyan szó is belekerült, amelyeket a feljelentő nem is értett, épp ezért soha nem is használt.

Wieszt János, a XI. kerület vagyongazdálkodási bizottságának egykori elnöke a bíróság előtt
Wieszt János, a XI. kerület vagyongazdálkodási bizottságának egykori elnöke a bíróság előtt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.