Változatos programok vagy üvöltöző kölykök?
A köznevelési államtitkár ezt a következtetést abból vonta le, hogy alsó tagozaton eddig a diákok mindössze 17 százaléka kért felmentést a hét minden napjára, további 10 százalék pedig a hét egyes napjaira. A diákok több mint kétharmada tehát szabad döntés alapján igénybe veszi a délutáni iskolai foglalkozásokat – érvelt az államtitkár. Felső tagozaton ugyanakkor már a diákok több mint fele, 57 százaléka kért felmentést egész hétre, 13 százalékuk pedig a hét egyes napjaira.
Hoffmann Rózsa szerint ugyanakkor növekszik azon gyerekek száma, akik eredetileg felmentést kértek ugyan, „de amikor a társaiktól megtudják, hogy az iskolákban változatos programok vannak, visszajárnak délutánonként”. A tájékoztatón felszólalt Emődiné Csapó Barbara, a Magyar Szülői Közösségek Egyesületének elnöke. Szerinte az esélyegyenlőség megteremtését szolgálják a délutáni foglalkozások, a szülőknek pedig ez nagy segítség. Nem látja ilyen rózsásnak a helyzetet az Európai Szülők Magyarországi Egyesületének elnöke. Salamon Esztert nem hívták meg a tájékoztatóra, de véleményét elküldte a tárcának. Közölte: az egyesület százszámra kapta az elmúlt hónapokban a panaszos, kétségbeesett leveleket a szülőktől.
– Számos iskola nem engedi a valóban értelmes foglalkozásokat 16 óra előtt elkezdeni, a korábban jól működő szakkörökre pedig a téma iránt nem érdeklődő gyerekeket is beültetik, de tőlük nem lehet dolgozni. A legtöbbször csak látszólag felügyel valaki a gyerekekre, rohangáló társaik közt próbálnak néhányan tanulni – sorolta Salamon Eszter. Volt olyan iskola is, ahol az igazgató a rendszeres edzés vagy zeneóra miatti felmentési kérelmet csak szeptember 15-ig volt hajlandó átvenni, de olyan is, ahol az épületen belüli, a zeneiskola által biztosított órára sem engedték át a gyerekeket 16 óra előtt. Salamon Eszter reméli: a rettenetes próbaidőszak után átalakul a rendszer, a szülők és diákok szabadon dönthetnek, mikor és milyen foglalkozásokat vesznek igénybe az iskolában, az iskolák pedig erőforrásokat is kapnak ahhoz, hogy igény esetén, a szülők munkaidejéhez igazodva, délután 6-ig, 8-ig nyitott közösségi térként a diákoknak, családjaiknak és a közösségnek foglalkozási lehetőségeket kínáljanak.