'Provokátorok' az iskolában
– A legtöbben azt gondolják a zsidókról, hogy gazdagok.
– De hát gazdagok is!
– Na de nem mindegyik. És az, hogy esne neked, ha folyton azzal szembesülnél: sokan minden ok nélkül csak mocskos jelzőkkel együtt képesek említeni a származásodat.
Tizenöt éves gimnazisták adnak elő rövid, improvizációra épülő színpadi jeleneteket a különböző társadalmi kisebbségekkel kapcsolatos előítéletekről a tatai Eötvös József Gimnáziumban. A helyzetgyakorlatok nemcsak az antiszemitizmusról szólnak, hanem a homofóbiáról, a romaellenességről, a nők bántalmazásáról, a hajléktalanok megítéléséről is. Mindez része a „Te mit tennél?” című iskolai drámapedagógiai projektnek, amelynek keretében kamaszok által csak felületesen ismert etikai, állampolgári, emberi jogi problémákat vesznek górcső alá. Bakonyvári L. Ágnes projektvezető szerint ez azért kiemelten fontos, mert 14-18 éves korra már számos olyan tévhit alakul ki a kisebbségekkel kapcsolatban, amelyet jórészt otthonról hoznak magukkal a fiatalok.
– Nem az a célunk, hogy bonyolult társadalmi kérdésekben kész válaszokkal bombázzuk a kamaszokat, pusztán gondolkodásra szeretnénk késztetni őket – mondja Bakonyvári L. Ágnes. – Vegyék észre az adott kérdéskör összetettségét, szabaduljanak meg a prekoncepcióiktól, legyenek képesek önállóan véleményt formálni. Ehhez szükségesek a helyzetgyakorlatok és az irányított beszélgetések.
A projektet – a Norvég Alap anyagi támogatásával – a Civil Művek Közművelődési Egyesület valósította meg. Egyszerre két középiskolában – egy fővárosi és egy vidéki intézményben –fut a program: öt egymást követő héten tartják meg a heti másfél órás drámafoglalkozásokat. Az iskolák számára a projekt ingyenes, az ötletgazdák épp ezért egy kicsivel élénkebb érdeklődésére számítottak. „Hatvan középiskolának küldtük ki a levelünket, hatan azonnal örömmel jelentkeztek, egy helyről írták azt, hogy köszönik, de nem kérnek a dologból, a többi intézményből válaszra sem méltattak minket” – mondja Márton Gábor Csaba színész-drámatanár, a „Te mit tennél?” program másik vezetője, aki szerint az érdektelenség mögött az igazgatóknak és a pedagógusoknak a kényes témáktól való félelme állhat.
A program tematikája úgy épül fel, hogy a bevezető beszélgetés után a diákok felidézik azokat a személyes élményeiket, amelyek valamilyen diszkriminációs helyzethez kötődnek, majd az osztály megtekint egy videofilmet a „Te mit tennél?” sorozatból. Ezek a rövidfilmek konkrét példákkal illusztrálják a legkülönfélébb társadalmi előítéletek hétköznapi megjelenését. A néhány perces alkotások levetítése után irányított beszélgetés, olykor heves vita következik a látottakról.
– Ilyenkor az ördög ügyvédjének szerepébe bújva szándékosan provokáljuk a diákokat, hiszen azt szeretnénk elérni, hogy érzelmileg is állásfoglalásra késztessük őket. A hangsúly azon van, hogy egy kiélezett szituációt ne csak racionálisan elemezzenek, de akár cselekedni is képesek legyenek, s a „Te mit tennél?” kérdésre próbáljanak cselekvő válaszokat adni – magyarázza Bakonyvári L. Ágnes.
Az irányított beszélgetéseket szituációs játékok követik, a helyzetgyakorlatok jórészt arról szólnak, vajon milyen esélyei lehetnek azoknak, akik felemelik szavukat a kisebbségeket ért támadásokkal szemben. „Arra törekszünk, hogy a fiatalok felismerjék a jogtalanságot szóvá tevő, a bántalmazottak mellett segítően fellépő aktivitásnak és bátorságnak a fontosságát” –teszi hozzá Márton Gábor Csaba.
A diákok persze eltérően reagálnak a drámafoglalkozásokra. Akadt olyan fővárosi gimnázium, ahol a projekt végére szinte elfogyott az adott osztály: alig kilencen tartottak ki, a többiek –akik inkább az órarend szerint tanórát választották – nem akartak részt venni a foglalkozásokon.
A tatai diákok például szenvedélyesen vitatkoztak az antiszemitizmusról, a fogyatékossággal élők kirekesztéséről, a melegek jogairól, a romák munkavállalását akadályozó előítéletekről. Gondolataik nem tűnnek el a süllyesztőben: a projekt keretében minden osztály készít egy kisfilmet, ezek felkerülnek a „Te mit tennél?” honlapjára, de készül egy átfogó hatásvizsgálat is, amely a programot lezáró kiadványban kap majd helyet.