Bukja a főváros az új villamosokat?
Harmincötmillió forintért ad jogi és közbeszerzési tanácsokat a Dezső és Társa ügyvédi iroda a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt.-nek a fővárosi villamostenderhez. Egyelőre nem túl nagy sikerrel. Az egyre nagyobb csúszásban lévő közbeszerzéssel az unió 35 milliárdja is elúszhat.
Az ügyvédi iroda és a főváros együttműködése nem új keletű. Lapunk információi szerint az Alstom metrókocsik, a Combino villamosok és a Volvo buszok beszerzésével zárult tenderek körül is ugyanez az ügyvédi iroda bábáskodott. De az Origo és a Napi Gazdaság információi szerint nemcsak a fővárosi önkormányzat és cégei kedvelik az irodát. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) januárban újabb, nettó 255,45 millió forint értékű tanácsadói megbízást adott a Quality Control Konzorciumnak, amelynek öt tagja között a Dezső és Társa is szerepel.
Az iroda a főváros cégein kívül dolgozott más önkormányzatoknak is, nagyobb sikerrel. A fővárosi villamostendernél ugyanis a szerződéskötésre – legalábbis a kívánt határidőn belül – egyre kisebb az esély. A 41 milliárd forint összértékű beruházás 94 százalékát az unió és az állam biztosítja. Csakhogy ez most veszni látszik, mert a távoli ködbe vész az 1-es villamosvonal új járműveire még februárban kiírt közbeszerzési pályázat vége. A Közbeszerzési Döntőbizottság egy hónapja helyt adott a Skoda jogorvoslati kérelmének, és megsemmisítette a BKK azon döntését, amelyben a spanyol CAF-ot hirdette ki győztesként. A fővárosi közlekedési holding egymilliós büntetést kapott.
De aligha ez fáj neki a legjobban. Ha jövő tavaszig nem sikerül szerződnie, akkor az uniós támogatástól is eleshet. A felhasznált támogatással ugyanis legkésőbb 2015 végéig el kellene számolni. Ha ez nem sikerül, akkor utólag vissza kell fizetni a pénzt.
A fővárosi villamosberuházást a növekvő pénzügyi kockázatra tekintettel, könnyen hátrébb sorolhatja a kormány, így az csak a következő pénzügyi ciklusban juthat hozzá a támogatáshoz. Ez önmagában még nem lenne baj, hiszen a főváros számára elvileg mindegy, hogy melyik zsebből fizetik ki a járműveket, csakhogy ismerve a hazai politikai forgatókönyveket: ami a választásokra nem készül el, az ráér. A teljes törlésre kicsi az esély – véli Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke, mivel a pálya-korszerűsítéshez kapott uniós támogatásnak feltétele az akadálymentes járművek forgalomba állítása. Ezt a projektet tehát a következő kormány se törölheti. De a beszerzés akár újabb 1-2 éves késést is szenvedhet. Már így is túl sokat pepecseltek, fél évet csúszott a közbeszerzés kiírása, lassan újabb fél évet a lezárása.
– A BKK-nak ideje lenne elővennie a vészforgatókönyvet – javasolja Dorner, mivel a jelenlegi pályázat sikeres és főként gyors lezárására egyre kevesebb reményt lát. Az eredményhirdetésre az idén már aligha kerülhet sor, még abban a szerencsés, ám felettébb valószínűtlen esetben sem, ha a Skoda a jövő héten lejáró hiánypótlási felhívásra kielégítő választ ad, amit a BKK elfogad. Ám akárkit hirdet is ki győztesként a BKK, a vesztes minden bizonnyal megtámadja, mint ahogy ez a vidéki villamostenderek esetében is megtörtént. S ha mégsem, a szerződéskötés előtt az eredményt az NFÜ megfelelő szervével „hitelesíttetni kell”, és csak ennek megtörténte után köthető meg a szerződés. Ennek a hivatalos idejű átfutása is sok idő. Lassan a B-tervek leporolásáról is sikerül lemaradni – teszi hozzá a VEKE elnöke, aki úgy véli: a BKK által elkövetett hibák elkerülhetőek lettek volna, ha a fővárosi közlekedési holding figyelemmel kísérte volna a hasonló vidéki pályázatokat és tanult volna azokból. (Többnyire erre veszik igénybe a tanácsadó cégeket is jó pénzért.) A BKK nem meri eredménytelennek nyilvánítani a tendert, pedig lehet, hogy új tender kiírása lenne a megoldás, amelynél már nem szorítana annyira a határidő – mondja Dorner. Ehhez a kormánnyal kellene mielőbb megállapodni, a megegyezési készség viszont nem a BKK erőssége.