Kampánypénzek: Semmi sem lesz átláthatóbb

Eddig a pártok egy-egy parlamenti választásra százmilliós költségvetési támogatást kaptak, amit az indulók arányában osztottak szét.

Például 2010-ben összesen – az egyéni választókerületekben és a listákon – négyezer körüli jelöltet vettek nyilvántartásba, így fejenként nagyjából 25 ezer forint jutott. Egy-egy párt legfeljebb húszmilliót kapott, aki pedig függetlenként próbálkozott, annak a saját számlájára utalták át a 25 ezret.

A korábbi szabályok szerint jelöltenként egymillió forintot lehetett kampányra költeni, ám ezt a pénzt alapvetően a pártoknak kellett előteremteniük, mert az állami támogatás az engedélyezett kiadásoknak csak a töredékét fedezte. Erre a célra a tagdíjakból, nehezen átlátható adományokból, de akár hitelekből is költhettek.

Bár az Állami Számvevőszék elvileg ellenőrizte a kampánykiadásokat, eddig soha nem követte szankció azt, hogy egyes szervezetek a legfeljebb 386 millió helyett valószínűleg egymilliárdot meghaladó összeget fordítottak politikai marketingre. A limitet civil jogvédők szerint – akik a számításaikat egyebek mellett a hirdetési tarifákra alapozták – a Fidesz és az MSZP is rendre jelentősen túllépte, és egymilliárdnál többet költött, a számvevők azonban a pártok elszámolását mindig elfogadták.

Így azt sem tudni, egyáltalán miből tellett ilyen költséges kampányra. Most a független jelölteknek a korábbihoz képest negyvenszeres, a pártoknak akár hatvanszoros állami apanázs járhat, ami azt jelenti, hogy amennyiben egy szervezet valamennyi egyéni körzetben indul és országos listát is állít, összesen több mint hétszázmillióra számíthat.

Ez elvileg akár elég is lehetne a kampányra, hiszen 2014-ben a korábbi 176-tal szemben csak 106 körzet lesz, tehát az egyéni jelöltek népszerűsítésére kevesebbet eddig is az országos kampány tette ki, de az szintén olcsóbb lehet, mert az elektronikus médiumokban nem lehet fizetett hirdetést közzétenni. Marad tehát az írott és az internetes sajtó, illetve az óriásplakát.

Az új rendszer ennek ellenére semmivel nem lesz átláthatóbb, mert a jelölő szervezeteket a korábbi, a tényleges elszámoltatásra csak igen korlátozottan alkalmas rendben ellenőrzik majd. Így vélhetően sem az állami támogatások tényleges felhasználását, sem a különféle támogatások eredetét nem fogják érdemben vizsgálni. A hatályos szabályozás szerint a kifizetéseket igazoló végső elszámolást kizárólag az egyéni jelölteknek kell a választás után benyújtaniuk.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.