Koraszülöttmentés: Akut helyzet

Vannak napok, amikor Kelet-Magyarország legnagyobb részén egyetlen lestrapált debreceni mentőautó áll készen a koraszülött csecsemők ellátására és mielőbbi kórházba szállítására, holott a szabályzat szerint a járműnek egy riasztás után legkésőbb negyedórán belül indulnia kell.

A mindennapokban ez azt jelenti, hogy ha a mentőautó Debrecenből éppen úton van például Eger felé, akkor órákba telhet, mire egy esetleges mezőtúri vagy berettyóújfalui riasztáshoz odaér. Ráadásul a jármű nem is új és nem is korszerű: a koraszülöttmentést egy csaknem tízéves, több mint 300 ezer kilométert futott Ford Transit gépjárművel végzik, amelyben a lélegeztetőgép is egy sokat használt, régi berendezés. Megtörtént, hogy a jármű egy lélegeztetőgépre kapcsolt csecsemővel lerobbant a kórházba vezető úton.

Igaz, abszurd módon maga a megjavítás is kockázatos: az autó szervizelését és javítóműhelybe való szállítását nehéz megoldani, mert a mentőegység más járművel nem tud elindulni, ha az ellátási körzetéből befut egy riasztás. Az ügyről megkérdeztük a Debreceni Egyetem koraszülöttosztályán dolgozó Kovács-Pászthy Balázs csecsemő- és gyermekgyógyász klinikai szakorvost, aki hivatása egyik legfontosabb feladatának tekinti a koraszülöttmentést.

Az egri származású, 35 éves orvos – aki Pécsen és Debrecenben végezte tanulmányait – azért harcol, hogy Debrecen új mentőautót kapjon a régi mellé, mert mint fogalmazott, az extrém kis súlyú koraszülöttek és a súlyosan beteg újszülöttek ellátása óriási kihívás. Mint mondta, az ő esetükben az első ellátás minősége, életük első egy órája kulcsfontosságú, ezért nem mindegy, hogy milyen felszereltségű mentőautó szállítja őket kórházba. Kovács-Pászthy Balázs kifejtette: a cívisvárosban az 1999 óta működő koraszülöttmentőt a Debreceni Egyetem Gyermekklinikájának alapítványa tartja fenn az Országos Koraszülött Mentő Közalapítvány segítségével.

Az említett tízéves Ford Transit szállítja a szakképzett mentőegységet a helyszínre, majd a csecsemőt a helyszíni ellátást követően a Debreceni Egyetem Gyermekgyógyászati Intézetébe viszik. Az orvos közölte: mivel a debreceni mentő egyúttal a nyíregyházi mentőegység tartalék járműve is, a Ford Transit által ellátott, több megyére kiterjedő területen évente 14 ezer újszülött születik. Ez naponta átlagosan 38 szülést jelent, nem beszélve arról, hogy ikerszülések esetén az öreg Ford Transitban csak az egyik gyermek elszállítására van mód. Hozzáfűzte: mivel mára a tudomány eljutott oda, hogy az akár 500-600 grammos koraszülötteknek is jó életminőséget képesek nyújtani, bűn volna, ha egy gyermek életben maradási esélye egy jármű műszaki állapotán múlna.

Arra a kérdésünkre, hogy milyen anyagi lehetőségeik vannak egy új jármű beszerzésére, Kovács-Pászthy Balázs azt mondta: a vidéki mentőalapítványokról általában véve elmondható, hogy kevés a támogatójuk és szűkös forrásból gazdálkodnak, de különösen igaz ez a debreceni alapítványra, hiszen egyetlen országos nagyvállalat vagy cég sem áll mögötte. Összehasonlításképpen az orvos kifejtette: Magyarországon a Budapestet és környékét ellátó Peter Cerny Alapítvány a legismertebb koraszülöttmentő, ez a szervezet működik az országban a legrégebben, így Budapesten és környékén számos támogatót tudhatnak maguk mögött, járműveik pedig a legújabb modellek közé tartoznak.

Az orvos elmondta azt is: az elmúlt egy évben több céghez, alapítványhoz és magánszemélyhez fordult már segítségért, de általában azt a választ kapja, hogy adja meg a szervezet bankszámláját, s ha lehetőség lesz rá, kisegítik kisebb pénzadománnyal. Kovács-Pászthy Balázs szerint nehéz megértetni a nagyobb cégekkel, hogy ő igazából nem pénzadományt gyűjt az alapítványuk működtetésére, hanem egy 25-30 millió forintba kerülő Mercedes mentőautót szeretne vásárolni, ehhez pedig nem elég évente pár százezer forint adomány. Az a céljuk inkább, hogy hosszú távú együttműködést alakítsanak ki nagyobb támogatókkal.

Kovács-Pászthy Balázs végül azt mondta: ez a munka nem az anyagiakról szól. Mint elárulta, a mentést végző orvosoktól áldozatot követel az ügyeleti készenlét, ő maga például havonta öt napot ügyel a koraszülöttmentésben, s mivel ez az öt nap hétvégére esik, igazából alig marad szabad szombatja és vasárnapja. Hozzátette: ezzel a munkával természetesen pénzt is lehet keresni, de ő nem csupán az anyagiak miatt végzi, hanem azért, mert a koraszülöttek megmentését már nagyon régóta a szívügyének tekinti.

(A témáról a debreceni vagy.hu videót készített, amely itt megtekinthető.)

Kovács-Pászthy Balázs a 300 ezer kilométert futott autóval
Kovács-Pászthy Balázs a 300 ezer kilométert futott autóvalFOTÓ: KONYHÁS ISTVÁN
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.