Fut a szekér: 300 helyett elég 14 engedély a 4-es metróhoz
„Hamar meg is lett az első eredménye” – mutatott rá a főpolgármester kedden, a Bikás park állomás használatbavételi engedélyének ünnepélyes átadóján. Az egyszerűsítés eredményeképpen már csak 10 metróállomásnak, az alagútnak, az ahhoz tartozó vasúti pályának és a szerelvényeket árammal ellátó, irányító- és biztosítórendszernek kell önálló használatbavételi engedélyt kapnia. Vagyis a szükséges 15 hatósági dokumentumból már csak 14-et kell begyűjtenie a fővárosnak.
A következő a Rákóczi téri állomás lesz, míg a Móricz Zsigmond körtéri és a II. János Pál pápa téri állomásoknál hamarosan megkezdődik az eljárás. Ezenfelül a kelenföldi ideiglenes metrókijárat avatásához is kell legalább egy engedély. (Az úgynevezett intermodális csomópont átadása a ködös jövőbe vész: ahhoz még a telket se sikerült megszerezni.)
– A 4-es metrónál a városvezetés egyetlen határidőt szabott, a 2014. márciusi átadásét, ezt pedig tartani fogjuk – jelentette ki kedden Tarlós István. A DBR Metró Projekt Igazgatóság mindenesetre október közepén úgy nyilatkozott, hogy a vállalt március végi határidőre az utasforgalmi próbaüzem kezdődhet el. Feltéve, hogy az utasok nélküli próba, illetve a Siemens biztosítóberendezéseinek tesztje addig sikerrel zárul. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) csak ezt követően kezd hozzá a két hónapos üzemszerű és teljesen hibamentes – utas nélküli – próbához, amelynek indulását januárra teszik.
Csakhogy szeptember végéig egyetlen alkalommal sem sikerült hiba nélkül lefutni egy kört: a szerelvények nem tartják az előírt követési távolságot, olykor pedig a peron helyett a fal felé nyílnak az ajtók. De legalább az utolsó Alstom Metropolis szerelvény is levizsgázik a héten. Mindeközben viszont nem vizsgálja az NKH a 2-es vonalon tapasztalt túlzott kerékkopást. A közlekedési hatóság lapunk kérdésére megerősítette, hogy a francia cég megkapta a felmentést a fékberendezésre, az utastér és a vezetőfülke belmagassági előírásaira, illetve a földelés műszaki kialakítására. Emlékeztetőül: az előző ciklus végén ezek miatt utasították el az előzetes típusengedély kiadását, ami szerződésbontásig fajuló vitát szított a Tarlós-kabinettel. Azóta sok minden megváltozott.
Így a Siemens is megkapta az automata üzemmódhoz elengedhetetlen biztosítóberendezések beépítéséhez szükséges átalakítási engedélyt. A cég most a szükséges próbákat, típusvizsgálatokat végzi. Ha ezek sikeresek, akkor előbb típusengedélyt, majd vezető nélküli üzembe helyezési engedélyt ad ki a hatóság. Az NKH csak a gyártói és beruházói tesztek sikere után kezdi el a két hónapos megbízhatósági próbát.
De történjék bármi is, a 4-es metró ügye sínre kerül – legalábbis a kormánymegbízott szerint. Pesti Imre a Bikás parki ünnepségen mindenkit emlékeztetett: a kormány augusztusban bízta meg hivatalát az engedélyeztetési eljárás koordinálásával, s lám, az első állomás használatbavételi engedélye már jogerőre is emelkedett. Azt nem említette: közben módosították a felszín alatti vasutak engedélyezéséről szóló kormányrendeletet, így a döntések azonnal jogerőre emelkednek, végrehajthatóvá válnak.