Fut a szekér: 300 helyett elég 14 engedély a 4-es metróhoz

Addig alakítgatták a 4-es metró átadásához szükséges jogszabályokat, amíg az eredetileg szükséges 300 engedély helyett már alig 14-et kell begyűjtenie a fővárosi önkormányzatnak az új vonal átadásához. Tarlós István főpolgármester maga kérte Orbán Viktor kormányfőtől és Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkártól az engedélyezési folyamat felgyorsítását.

„Hamar meg is lett az első eredménye” – mutatott rá a főpolgármester kedden, a Bikás park állomás használatbavételi engedélyének ünnepélyes átadóján. Az egyszerűsítés eredményeképpen már csak 10 metróállomásnak, az alagútnak, az ahhoz tartozó vasúti pályának és a szerelvényeket árammal ellátó, irányító- és biztosítórendszernek kell önálló használatbavételi engedélyt kapnia. Vagyis a szükséges 15 hatósági dokumentumból már csak 14-et kell begyűjtenie a fővárosnak.

A következő a Rákóczi téri állomás lesz, míg a Móricz Zsigmond körtéri és a II. János Pál pápa téri állomásoknál hamarosan megkezdődik az eljárás. Ezenfelül a kelenföldi ideiglenes metrókijárat avatásához is kell legalább egy engedély. (Az úgynevezett intermodális csomópont átadása a ködös jövőbe vész: ahhoz még a telket se sikerült megszerezni.)

– A 4-es metrónál a városvezetés egyetlen határidőt szabott, a 2014. márciusi átadásét, ezt pedig tartani fogjuk – jelentette ki kedden Tarlós István. A DBR Metró Projekt Igazgatóság mindenesetre október közepén úgy nyilatkozott, hogy a vállalt március végi határidőre az utasforgalmi próbaüzem kezdődhet el. Feltéve, hogy az utasok nélküli próba, illetve a Siemens biztosítóberendezéseinek tesztje addig sikerrel zárul. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) csak ezt követően kezd hozzá a két hónapos üzemszerű és teljesen hibamentes – utas nélküli – próbához, amelynek indulását januárra teszik.

Csakhogy szeptember végéig egyetlen alkalommal sem sikerült hiba nélkül lefutni egy kört: a szerelvények nem tartják az előírt követési távolságot, olykor pedig a peron helyett a fal felé nyílnak az ajtók. De legalább az utolsó Alstom Metropolis szerelvény is levizsgázik a héten. Mindeközben viszont nem vizsgálja az NKH a 2-es vonalon tapasztalt túlzott kerékkopást. A közlekedési hatóság lapunk kérdésére megerősítette, hogy a francia cég megkapta a felmentést a fékberendezésre, az utastér és a vezetőfülke belmagassági előírásaira, illetve a földelés műszaki kialakítására. Emlékeztetőül: az előző ciklus végén ezek miatt utasították el az előzetes típusengedély kiadását, ami szerződésbontásig fajuló vitát szított a Tarlós-kabinettel. Azóta sok minden megváltozott.

Így a Siemens is megkapta az automata üzemmódhoz elengedhetetlen biztosítóberendezések beépítéséhez szükséges átalakítási engedélyt. A cég most a szükséges próbákat, típusvizsgálatokat végzi. Ha ezek sikeresek, akkor előbb típusengedélyt, majd vezető nélküli üzembe helyezési engedélyt ad ki a hatóság. Az NKH csak a gyártói és beruházói tesztek sikere után kezdi el a két hónapos megbízhatósági próbát.

De történjék bármi is, a 4-es metró ügye sínre kerül – legalábbis a kormánymegbízott szerint. Pesti Imre a Bikás parki ünnepségen mindenkit emlékeztetett: a kormány augusztusban bízta meg hivatalát az engedélyeztetési eljárás koordinálásával, s lám, az első állomás használatbavételi engedélye már jogerőre is emelkedett. Azt nem említette: közben módosították a felszín alatti vasutak engedélyezéséről szóló kormányrendeletet, így a döntések azonnal jogerőre emelkednek, végrehajthatóvá válnak.

Tarlós István a használatbavételi engedély átadását ünnepli a Bikás park állomáson
Budapest, 2013. október 22. Tarlós István főpolgármester (j) a használatbavételi engedély átadása alkalmából megtekinti az M4-es metróvonal első elkészült metrómegállóját, a Bikás park állomást Budapesten 2013. október 22-én. MTI Fotó: Marjai János
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.