Így építsen valaki gyárat Magyarországon

Hogyan lehetséges, hogy egy egymilliárd forintos beruházással minden engedély birtokában épült, fél éve elkészült üzemben még mindig nem indult meg a termelés? Úgy, hogy a használatbavételi engedély kiadásához utólag kitaláltak egy korábban soha nem közölt feltételt, aminek teljesítéséhez odébb kellene tolni a kész gyárat.

– Az ismerőseim gyakran megkérdezik: tényleg olyan naiv voltam, hogy azt hittem, simán megvalósíthatok egy beruházást Magyarországon? Igazuk van, valóban azt képzeltem, hogy egy egymilliárd forintos, új munkahelyeket teremtő projektet a magyar állam hivatalai és hatóságai támogatni fognak. Ehhez képest itt állunk egy teljesen kész, a legmodernebb technológiával felszerelt üzemcsarnokban, és hónapok óta hiába várunk az induláshoz szükséges egyetlen papírra – mondja Stefan Körmendi, a német Europakraft GmbH tulajdonos-ügyvezetője. A kezében egy színes meghívót szorongat, amiből kiderül, hogy a nagytarcsai üzemavatót idén áprilisra tervezték. Azóta eltelt fél év, de még mindig nem tudni, mikor kezdődhet a termelés.

A magyar származású vállalkozó cége fémipari termékek gyártásával foglalkozik, Németországban 200 embernek ad munkát. A folyamatosan növekvő megrendelések sürgetővé tették a vállalat bővítését, amelyről Stefan Körmendi úgy gondolta: egy magyarországi fióktelep létrehozása lenne a leglogikusabb, részben a családi kötődés, másrészt a képzett magyar munkaerő miatt.

„Márciusig viszonylag zökkenőmentesen haladtak a dolgok. Két éve megvásároltunk a nagytarcsai ipari parkban egy közel félhektáros telket, elkészíttettük a terveket, amelyekre tavaly jogerős építési engedélyt kaptunk a nagytarcsai polgármesteri hivatal építési hatóságától. A beruházás közel egymilliárd forintba került, amelyhez 100 millió forint európai uniós fejlesztési támogatást is nyertünk” – mondja a cégtulajdonos.

A kivitelezés az elmúlt évben kezdődött, februárban fejeződött be. Az engedélyezett tervek szerint elkészült egy 1000 négyzetméteres gyártóüzem, valamint egy 400 négyzetméteres irodaház. A létesítmény műszaki átadása után megtörtént a projekt pénzügyi elszámolása, már csak a használatbavételi engedély megszerzése volt hátra. A cég március elején nyújtotta be a kérelmét, és áprilisra várta annak kiadását. Ám ez a mai napig nem történt meg.

Mint utóbb kiderült, menet közben megváltozott az elsőfokú építési hatóság illetékessége: idén januárban Nagytarcsáról átkerült a gödöllői polgármesteri hivatalhoz. A gödöllői hivatal azonban a használatbavételi engedély kiadásához egy olyan szakhatóság hozzájárulását is feltételül szabta, amelyről az építési engedélyben még szó sem volt. Egész pontosan szakhatósági véleményt kért a Pest Megyei Kormányhivatal közlekedési felügyelőségétől, mivel az üzem közvetlenül az M0-s autóút nagytarcsai csomópontja mellett épült fel. A felügyelőség az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-hez fordult, amely első menetben nem adta meg a hozzájárulását a használatbavételi engedély kiadásához, mondván: a létesítmény egy része az előírt védőtávolsághoz képest tíz méterrel beljebb található, azaz túl közel épült a lehajtósávhoz.

– Ezt egyszerűen nem értem: minden előírást betartottunk, utólag mégis rajtunk kérnek számon egy korábban nem közölt feltételt? Egy hivatali eljárási hibának miért a jóhiszemű ügyfél látja a kárát? – értetlenkedik Stefan Körmendi, nem titkolva, hogy Németországban a különböző hatósági eljárások során hasonló szituációval egyszer sem találkozott. Az Europakraft szerint az eljárás jogsértő. Ezt egyelőre nem lehet megítélni, mivel a hatósági eljárás még első fokon sem zárult le, használatbavételi engedély híján nincs hová fellebbezni. Mindenesetre a helyzet abszurditását jelzi, hogy az Europakraft közvetlen szomszédságában épült – az M0-s hoz pontosan ugyanolyan távolságban vagy még közelebb lévő – üzemekben már javában folyik a termelés, mivel számukra még tavaly a nagytarcsai polgármesteri hivatal adta ki az engedélyeket, amelyekben nem szerepelt közlekedési hatósági hozzájárulás, szó sem volt semmilyen védőtávolságról.

Rimóczi Sándor, Nagytarcsa polgármestere szerint a helyzet abszurd. „Még ha igaza lenne is a gödöllői hatóságnak, és már az építési engedélyben elő kellett volna írni a közlekedési szakhatóság hozzájárulásának megszerzését, ezt utólag az ügyfél kárára nem szabad módosítani. Az Europakraft mindenben betartotta az építési engedélyben foglaltakat. Az eset bebizonyította, hogy a településünket hátrányosan érintette az építési hatósági jogkör elvonása, megszűnt az a korábbi rugalmasság, ami a mi ügyintézésünket jellemezte” – mondja a polgármester.

Hosszas egyeztetések után az ÁAK finomított az első álláspontján, augusztus végén kiadott nyilatkozata szerint bizonyos feltételekkel hajlandó megadni a hozzájárulást. Ám a feltételek között szerepel az is, hogy ha a jövőben az M0-s bármilyen fejlesztése szükségessé tenné a „tárgyi létesítmények kiváltását”, annak költségei az Europakraftot terhelnék. Vagyis a cég akár kártalanítás nélkül is elveszíthetné az általa épített üzemet.

A vállalat szerint ez elfogadhatatlan, ezért a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz fordultak segítségért.

– Most várjuk az NKH döntését, és bizakodunk – közli Stefan Körmendi, aki szerint cége már nem tudna kihátrálni a nagytarcsai projektből. Mint mondja, kénytelenek várni, pedig az elmúlt fél évben számos olyan megrendelést kellett visszamondaniuk, amelyeket a tervek szerint az új üzemben teljesítettek volna.

– Húsz embernek lehetne már hónapok óta itt állása, de őket a mizéria miatt most Németországban foglalkoztatjuk, ott fizetjük utánuk a járulékokat. Kinek jó ez a helyzet?

 

Stefan Körmendi tulajdonos-ügyvezető az üzemben – a német üzletembernek fogalma sincs, mi történik itt
Stefan Körmendi tulajdonos-ügyvezető az üzemben – a német üzletembernek fogalma sincs, mi történik itt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.