BKV: kiszervezés, leépülés

Kapóra jön a BKV-nak az 1-es, 3-as villamosok vonalainak felújítása. A pályarekonstrukció miatt szükségessé váló autóbuszos pótlás csak az idén több, mint egymillió hasznos kilométer pluszmegrendelést hoz a fővárosi közlekedési cégnek.

A személyi és anyagi ráfordítás költségét 471 millió forinttal szerepeltetik a vállalat 2013-as üzleti tervében. Mivel a felújítási projekt nyár helyett csak ősszel indult el, így a kivitelezés várható időpontja jócskán belenyúlik majd a jövő évbe, így 2014-ben is több buszra lesz szükség. S ez a fővárosi közlekedési cégnek egyáltalán nincs ellenére.

A BKV olcsóbban üzemeltetné a buszokat, mint a külső cégek
A BKV olcsóbban üzemeltetné a buszokat, mint a külső cégek

Az új autóbusz-üzemeltetési modell két ütemének májusi elindítása következtében ugyanis a külsős vállalkozások által kiszolgált vonalak aránya megduplázódott: az év eleji 17,4 százalékról 37 százalékra emelkedett. A megnövekedett utasforgalom miatt a BKV-nál hagyott viszonylatok egy részén a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) csuklós buszokat rendelt a korábbi szóló járművek helyett, és ez némiképp ellensúlyozta a teljesítménykiesést. De teljesen ellensúlyozni nem tudta: a BKV Zrt. teljesítménye és persze ennek arányában számlázott bevétele az idén 14 százalékkal csökkent. Az idei üzleti tervben összesen 7,7 millió kilométer mínusszal számolnak, ami hárommilliárd forinttal kisebb költséget és persze kevesebb bevételt jelent. Lévén a BKK már a megrendelt szolgáltatás után fizet.

A BKV tudatosan készült a teljesítménycsökkenés miatt szükségessé vált csoportos létszámleépítésre, így a természetes fluktuáción túl – nem kis részben szakszervezeti nyomásra – az üzleti tervben szereplő 540 ember helyett csak 150-et kell elbocsátani. A végkielégítések és a kötelező járulékok miatt ez várhatóan 166 millió forintjába kerül a cégnek, míg az éves bérmegtakarítás 140-148 millió lehet. De hátrányosan érinti a társaságot az is, hogy az üzemi és általános költségek nem csökkenthetőek a kiszervezés mértékével arányosan. A kötött pályás hálózatnál jóval gazdaságosabban üzemeltethető buszágazat súlyának csökkenése a többi ágazat fajlagos költségének növekedéséhez vezet. Magyarán ha kevesebb BKV-busz jár – különösen igaz ez a nyereséges agglomerációs járatokra, amelyet kormányakaratra a Volánbusz visz el –, a már nem csökkenthető központi költségekből sokkal nagyobb arány jut az egyébként is drága metróra, HÉV-re és villamosokra. A BKV vezetése a cég felügyelőbizottsága számára írt jelentésében külön sérelmezi, hogy a VT-Transman Kft.-nek kilométerenként fizetett 663, illetve 797 forint helyett a fővárosi cég 401, illetve 535 forintért csinálná meg ugyanazt. A cég egyúttal arra is felhívja a figyelmet, hogy a teljesítmény csökkenésével a szervezet nem zsugorítható tovább, így a költségek sem csökkenthetőek már.

Az önkormányzati tulajdonban álló közlekedési vállalat vezetése mindezek ellenére további piacvesztést, a versenyhelyzet fokozódását prognosztizálja. Nem véletlenül. A fővárosi közlekedésszervezési feladatokat ellátó BKK ugyanis elégedett a 150 új buszt beállító VT-Transman Kft. által nyújtott szolgáltatással, és további busztenderek kiírását tervezi még az ősszel. Ha a BKV nem képes beszállni a versenybe, akkor jövőre további vonalakról kell lemondania, ami további elbocsátásokat, esetleg telephelybezárást eredményezhet, hosszú távon pedig a cég megmaradását veszélyezteti.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.