Csak a BKV veszített
Hosszú hónapokig csatározott egymással az agglomerációs buszokért a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a fővárosi önkormányzat. A végén mindketten nyertek, csak a BKV veszített ismét. A Volánbusz ugyanis a VT-Transmanhoz hasonló szolgáltatási szerződést kötne a főváros közlekedésszervezői feladatait ellátó Budapesti Közlekedési Központtal (BKK).
Így a fejlesztési tárca végül elérte, amit már januárban bejelentett: a főváros környéki településekre – Budakeszire, Budaörsre, Diósdra, Gyálra, Nagykovácsiba, Pécelre, Remeteszőlősre, Solymárra, Szigetszentmiklósra és Törökbálintra – a Volánbusz szállítja majd az utasokat, igaz, egy év késéssel. A BKK is nyert, hiszen a közlekedésszervezési feladatok a cégnél maradnak. Továbbra is a holding állítja össze a menetrendet, marad az egységes bérlet, és az agglomerációs járatok is bekerülnek az elektronikus jegyrendszerbe. A fővárosi közlekedésszervező cég valójában a teljesített kilométerek után fizet majd a Volánbusznak.
Lapunk információi szerint a BKK elfogadható szakmai kompromisszumnak tartja a tárgyalások eredményét. S valóban nincs miért panaszkodnia. A bevétel ezután is a főváros cégéhez folyik be, és a holding marad a szolgáltatás megrendelője is. Márpedig a csata valódi tétje ez volt. Az agglomerációs járatok ugyanis a legjobb megtérülési rátával működnek.
Az utasok eleve emelt árú bérletet fizetnek, ráadásul a bliccelő is sokkal kevesebb. Ezenfelül a környező települések évi 500 millióval járulnak hozzá a járatok üzemeltetéséhez, míg a kerületi önkormányzatok egy fillért se adnak. S persze nyert a Volánbusz is: jelentős piacot kapott anélkül, hogy bármit is tett volna érte.
A csata egyetlen vesztese a BKV. Bár az agglomerációs járatok átvétele miatt 150 busszal kevesebbre lesz szüksége jövő áprilistól, így jelentős selejtezést hajthat végre a cég, de ez egyúttal erőteljes piacvesztést jelent az egyébként is zsugorodó fővárosi közlekedési társaságnak. Ráadásul a BKV menedzsmentje egyelőre abban sem lehet biztos, hogy a feje fölött kötött egyezség balhéját nem neki kell majd végül elvinnie. A járatok átvétele ugyanis elbocsátásokat von maga után. Bár Bolla Tibor vezérigazgató csapata erősen bízik abban, hogy legalább a munkáltatói jogutódlásban sikerül egyezségre jutniuk a Volánbusszal. (A korábbi Volán-tender éppen amiatt hiúsult meg, hogy a sofőrök nem akartak átkerülni a Volánbuszhoz.) Ez talán egyszerűbb lesz, mint a buszbeszerzés.
Az NFM tavaly decemberben döntött arról, hogy május elsejétől átadja az agglomerációs járatok üzemeltetési jogát az állami tulajdonban lévő Volánbusz Zrt.-nek, amelynek azonban se elég járműve, se elég embere nem volt erre a feladatra. A cég sebtében három pályázatot is meghirdetett autóbuszbérlésre és -vásárlásra, illetve a mindezek finanszírozását szolgáló 7,7 milliárdos bankhitelre, de a tendereket végül szakmai hibák miatt vissza kellett vonni. Az új tenderben viszont nem buszokat, hanem szolgáltatást vásároltak volna. Németh Lászlóné fejlesztési miniszter magához kérette Tarlós István főpolgármestert, valamint az érintett cégek vezérigazgatóit. A BKV megígérte, hogy indul a pályázaton. A menedzsment végül a szakszervezetek hathatós közreműködésével „érvénytelen” pályázatot adott be, így a tender eredménytelenül zárult.
Mindezek ellenére május elsejétől a Volánbusz vette át a főváros környéki buszjáratokat, de azokat vissza is adta üzemeltetésre a BKV-nak. A cég március végén új busztendert írt ki. Ebben 167 csuklós jármű szállítására kért ajánlatot. A szeptember elején kihirdetett eredmény szerint a vállalat 106 szóló MAN és 61 Rába-Volvo csuklós kocsit vásárol, mintegy 10 milliárd forint értékben. Az új buszok várhatóan jövő áprilisban állnak forgalomba. A vásárlások fedezetét az MFB közösségi közlekedésfejlesztési finanszírozási programja jelenti. Az agglomerációs járatokra vonatkozó szolgáltatói szerződés tervezetét várhatóan szeptember végén tárgyalja a főváros.