Három ajánlat érkezett az M3 metróra
Az elsőt az új M4 metróvonal megvalósíthatósági tanulmányának egyik szerzője, az egyik legnagyobb francia tervezőintézet, a Systra vezeti, míg a két másik vállalatcsoport vezércége magyar. Az egyik élén a 4-es metró tervezésében szintén részt vevő, jelenleg a Széll Kálmán tér-projektet vezető Főmterv Zrt. áll, míg a másikat a Budapesthez szintén ezer szállal – fővárosi turistabusz-koncepció, buszkorridorokhoz előkészítő tanulmányok, Budapest city-logisztika terv – kötődő Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. vezeti.
A beadott pályázatok hatalmas szóródást mutatnak vállalási árban, tartalomban és kidolgozottságban. A kiíró előzetesen becsült 630 milliós vállalási árán belül csupán a Systra vezette konzorcium végezné el a feladatot. A franciák több mint százmillió forinttal kevesebbet kérnének a munkáért a magyar versenytársaknál. S ezzel akár lefutottnak tekinthetnénk a tendert, különös tekintettel arra, hogy a pályázati kiírásban előzetesen egyetlen bírálati szempontot határoztak meg, és ez az ajánlati ár.
A képlet azonban mégsem ennyire egyszerű. A Systra vezette csapat ugyanis a kiírás feltételeihez illeszkedő, ám a másik két pályázónál jóval kevésbé részletes pályázati anyagot állított össze. A részletek kirajzolásához szükséges dokumentumok nagy része hiányzik, így a tendert hirdető Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hiánypótlásra szólította fel az ajánlattevőt (a másik kettőt is). A másik két konzorcium ajánlata kétségtelenül sokkal részletesebb, az árak viszont jócskán meghaladják az előzetesen kalkuláltat.
Az eredményhirdetésre legkorábban október végén kerülhet sor. A szerződést novemberben kötnék meg a nyertessel. A komplex tervezési munka elvégzésére 660 napot kap a győztes, így a főváros 2015 nyarára juthat hozzá az engedélyes tervek beadásához, a szükséges hatósági engedélyek beszerzéséhez, illetve a kivitelezési eljárás közbeszerzési tenderének kiírásához szükséges dokumentációhoz. A tervezés és a kivitelezés egyaránt uniós támogatásból valósul meg. A következő hétéves támogatási ciklusban megnyíló forrásokról azonban még nincs döntés, márpedig a munka java éppen erre a 2014–2020 közötti időszakra tevődik.
Az átfogó rekonstrukció költségeit 150–250 milliárd forintra becsülik. Ám ez nagyban függ attól, hogy a munka „csupán” a felújításra korlátozódik, vagy új pálya épül, új elektromos és biztonsági berendezésekkel és rendszerekkel, illetve metrószerelvényekkel. Ez utóbbi döntés-előkészítő munkája már javában zajlik a BKV-nál. A jelenleg futó, zömében 30 éves orosz metrókocsik teljes körű felújítása cirka 50 milliárd forintba kerülne, míg az új kocsik beszerzése ennek legalább a duplájába. Ha az új kocsik vásárlása mellett dönt a városvezetés, akkor még a választások előtt kiírják a szállítói tendert. Ez ugyanis meglehetősen időigényes.
S már így is versenyt futunk az idővel. Az M3 vonalon az átadása óta nem volt átfogó felújítás, márpedig a legrégebbi szakasza 1976 óta üzemel. A műszaki állapotok olyan mértékben leromlottak, hogy a rekonstrukcióig hátralévő időben már csak jelentős korlátozásokkal tudják biztonságosan üzemeltetni a vonalat – ismerte el korábban a BKK –, ezért a leginkább leromlott szakaszokon használt MÁV-sínekre cserélik a meglévőt, az M2 vonalról pedig átirányítottak 20 fiatalabb szerelvényt. (Mindezek ellenére heti rendszerességgel hallani meghibásodásról.)
A BKK egyébként már 2011 áprilisában támogatási kérelemmel fordult a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz (NFM) az uniós forrásból történő támogatás érdekében. Az NFM azonban másfél évig fontolgatta az ügyet, mire 2012. november 15-én döntött róla. A szóban forgó tervezési tendert viszont csak a támogatási szerződés megkötése után írhatták ki. Az előzetes tervek szerint a projekt keretében teljes hosszában megújul a pálya, orvosolják az alagutak vízszivárgási, vízelvezetési problémáit, új tűzvédelmi, hő- és füstelvezető rendszert telepítenek, kicserélik a biztosító-, járművezérlési és távközlőrendszert. Minden állomás egységes, modern belsőépítészeti arculatot kap, megújul a világítás és utastájékoztatás, felújítják a mozgólépcsőket, és lesz lift is. Sőt, a vonalat is meghosszabbítanák egészen a káposztásmegyeri lakótelepig, ahol az M0-s körgyűrűről megközelíthető, P+R parkolóval ellátott intermodális csomópontot alakítanának ki.