Ingyentankönyv visszajár
Számos szülőt már önmagában ez a tény is váratlanul ért. Az viszont még jobban meglepte őket, amikor a tankönyvek átvételekor egy olyan papírt írattak alá velük az iskolában, amely szerint, ha júniusban „megrongálódott állapotban” szolgáltatnák vissza a köteteket, ki kell fizetniük azok árát – hívta fel a figyelmünket egy nyugat-dunántúli városban élő háromgyerekes apuka. Szerette volna megtudni, hogy a fentiek a teljes tankönyvcsomagra vonatkoznak-e, és mi számít megrongálódott állapotnak, ám erre az iskolában nem tudtak neki választ adni.
Márpedig ezek egyáltalán nem mellékes kérdések. Egy alsó tagozatos diák tankönyvcsomagjának jelentős része ugyanis munkafüzetekből, illetve munkatankönyvekből áll, s ezekbe a diáknak írnia, rajzolnia kellene. Olyan feladatok szerepelnek benne, amelyeket nem lehet külön papíron megoldani, mert esetenként karikázni kell, sormintákat folytatni, ábrákat kiegészíteni. Ha a diák megoldja a feladatokat, azzal egy következő számára használhatatlanná teszi a munkafüzetet, ha viszont nem írhat bele a munkafüzetbe, akkor értelmetlen ilyet rendelni számára.
Egy budapesti anyuka arról számolt be: neki azt mondták az iskolában, ha beleír a gyerek a munkafüzetbe, az év végén ki kell azokat fizetnie. Első osztályos lányának 12 kötetből álló tankönyvcsomagjából tíz munkafüzet. –Ha 12 könyvből tízet kifizetek, hol van itt az ingyenes tankönyvellátás? – kérdi az anyuka, aki szerette volna mindezek ismeretében inkább most megvásárolni a tankönyveket, ám azt mondták: erre már nincs lehetősége.
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának Köznevelési Államtitkársága ezzel kapcsolatos érdeklődésünkre azt közölte: az ingyenes tankönyvellátásra az iskoláknak több lehetőségük is van. Tankönyvkölcsönzéssel, használt tankönyvek biztosításával, valamint tankönyvek megvásárlásához nyújtott pénzbeli támogatással, illetve e három módszer együttes alkalmazásával is megoldhatják a helyzetet. A tankönyvpiac rendjéről szóló törvény ugyanakkor első helyen említi az ingyenes tankönyvellátás könyvtári állományból kölcsönzés útján történő biztosítását.
Közölték azt is: az ingyenes tankönyv felmenő rendszerű biztosításával párhuzamosan az iskola köteles tartós tankönyvet rendelni az adott tantárgyból, ha ilyen előfordul a tankönyvjegyzékben. A tartós tankönyvként való használathoz pedig szigorúbb technológiai szempontoknak kell megfelelnie egy kiadványnak, és nem tartalmazhat bejegyzést igénylő feladatokat.
Az állam által biztosított ingyenes tartós tankönyveket az igazgatónak az iskola könyvtári állományába kell vennie. Az államtitkárság leszögezte: az első évfolyamosok esetén a tartósként nem használható munkafüzetekre, feladatlapokra nem vonatkozik a könyvtári állományba vétel kötelezettsége, és felsőbb évfolyamokon sincs értelme ezeket könyvtárba vételezni, csak a valóban több évig használható tankönyveket. Kitértek arra is: a tankönyvtörvény rendelkezése szerint a kiskorú tanuló szülője köteles a tankönyv elvesztéséből, megrongálásából származó kárt az iskolának megtéríteni, ugyanakkor nem kell megtérítenie a rendeltetésszerű használatból származó értékcsökkenést. Azzal kapcsolatos kérdésünkre, hogy ki és mi alapján fogja elbírálni, hogy egy tankönyv megrongálódott-e, azt válaszolták: ezeket a kérdéseket az iskola házirendjében kell szabályozni. Azt azonban egyértelműen leszögezték: a munkafüzetbe a diákok beleírhatnak, a tartós tankönyvként biztosított tankönyvekbe viszont nem.