Rosszindulatú segélyhívások
Szerencsés esetben a telefonáló elhadart pár obszcén mondatot, és letette a telefont. Gyakorta szidják azonban a hívók a rendőrséget, a kormányt, nyomdafestéket nem tűrő stílusban üzennek a belügyminiszternek, a miniszterelnöknek, a parlamentnek. Az efféle telefonbetyárokkal eddig nem foglalkoztak a hatóságok, noha eddig is megtörténhetett volna, hogy valahová azért jut el késve a segítség, mert valaki szórakozásból vagy – ami szintén gyakori – hallhatóan részegen feltartotta az ügyeleteseket.
Más a helyzet akkor, ha valaki meg sem történt bűncselekmény vagy baleset helyszínére riasztja a beavatkozó egységeket; ez akár bűncselekmény is lehet. Ez utóbbi körbe tartozó rosszindulatú hívások kezdeményezőit a rendőrség már igyekezett felderíteni (arról nem árultak el adatokat, hogy milyen eredményességgel).
Szeptemberben azonban hatályba lép a szabálysértési törvény egy korábbi módosítása, amelynek értelmében ötezertől 150 ezer forintig bírságolható, aki a segélyhívókat rosszindulatú hívásokkal terheli. A törvény betűje szerint az is rosszindulatú hívásnak minősül, ha valaki a 112-től akarja megtudni a nyertes lottószámokat, vagy hogy mit játszott kedvenc csapata a bajnokság hét végi fordulójában. A jogszabály úgy rendelkezik: aki az egységes európai segélyhívó számot, illetve a nemzeti segélyhívó számot annak rendeltetésétől eltérő céllal szándékosan felhívja, szabálysértést követ el.
Pintér Sándor belügyminiszter a rendőrség tatabányai úgynevezett Tevékenység Irányítási Központjában (TIK) tartott sajtótájékoztatóján kijelentette: kezdetben és az először vétkezőket valószínűleg csak 5000 forintra bírságolják majd, de a notórius visszaesők a lehető legsúlyosabb büntetésre számítsanak. Pintér rámutatott: az új, számítógépes támogatással működő tevékenységirányítási rendszer segítségével az esetek nagy többségében igen pontosan behatárolható a hívó tartózkodási helye. Ha a környéken vannak térfigyelő kamerák, azokat a központból a hívó feltételezhető tartózkodási helye, illetve lehetséges „menekülési útvonala” irányába fordíthatják, de más, a tájékoztatón nem részletezett technikákat is bevetnek majd a rosszindulatú hívások számának visszaszorítása érdekében.
E cél megvalósítását nagyban segítheti és megkönnyíti az a saját tőke mellett ötmilliárd forintnyi uniós forrásból megvalósuló program, melynek keretében januártól már országosan a 112-es segélyhívón érhetők el a mentők, a rendőrség és a tűzoltóság. (Egy ideig még párhuzamosan működik majd a 104, 105, 107 is, de a hívásokat ezekről is átirányítják az egységes európai segélyhívóra, a 112-re.) Az új segélyhívó és a hozzá kapcsolódó tevékenység, vagyis a bevetésirányítás révén a miniszter reményei szerint javul a rendőrség reagáló képessége, csökken a reakcióideje, és ez a többi beavatkozó szervezetre igaz lesz.
Szombathelyen és Miskolcon két hatalmas call-centerben fogadják majd az ország egész területéről a 112-re érkező hívásokat, és azonnal intézkednek is, hogy a probléma megoldásához szükséges erők a helyszínre vonuljanak. E két call-centerbe (hivatalos elnevezéssel hívásfogadó központba) négyszáz új munkatársat vettek fel a központ adatrögzítő és előszűrő feladatainak ellátására. Az ő feladatuk lesz a bejelentő kikérdezése, a rosszindulatú hívások kiszűrése, majd annak eldöntése, hogy az elsődleges intézkedésekre mely hatóságok jogosultak, és az adott helyen melyek az illetékesek.
Az új rendszertől a vészhelyzetben beavatkozó szervezetek munkájának a gyorsulását várják. A jövőben egyetlen hívás a 112-re elég lesz ahhoz, hogy a megoldandó problémától függően a mentők, a rendőrség és a tűzoltók is a helyszínre induljanak.