Nyolcadikosokat a fedélzetre
Erdész Zoltán fideszes alpolgármester előterjesztését azonban még a párttársai is leszavazták, a legfőbb érvük szerint azért, mert ezzel a lépéssel az UTE a jövőben elszipkázná a dunakeszi fiatalokat a két helyi fociklub elől.
Más oka is lehetett a javaslat elutasításának. A testületi ülés előtt ugyanis egy demonstráló csoport petíciót olvasott fel és adott át a városatyáknak. A helyi környezetvédő egyesületek és a repülőklubok szimpatizánsai nem csak a focipálya-építés ötletének elvetését, hanem a repülés újbóli engedélyezését is követelték.
A dunakeszi repülőtér ugyanis július elseje óta zárva van. Nemrég egy sorompót is kihelyeztetett a város önkormányzata, a 90 hektáros terület tulajdonosa, amely nem hosszabbította meg a lejárt üzemben tartási szerződést a létesítményt eddig működtetőt sportrepülőklubbal, mondván, a klub nem tudott rendet tartani a repülőtéren. A város számításai szerint idén áprilisban 192 szabálytalan repülést hajtottak végre Dunakeszin.
Mindegyiket az Opitz Nándor Repülőklub tagjai „követték el”. A szabálytalanság lényege, hogy a város álláspontja szerint ennek a klubnak nincs érvényes szerződése az önkormányzattal a légikikötő használatára. Az Opitz klub szerint: van.
– Két éve folyik erről a per, első fokon nekünk adtak igazat, a bíróság szerint az önkormányzat jogellenesen bontotta fel a 2019-ig szóló használati szerződésünket –mondja Gyöngyösi András, az Opitz klub vezetőségi tagja.
– Amíg jogerős ítélet nem születik, érvényesnek tekintjük az ingyenes használatot biztosító kontraktust.
Erdész Zoltán alpolgármester viszont jogszerűnek tartja a szerződésbontást, szerinte az Opitz klub tagjainak minden egyes ingyenes felszállása szabálytalan repülésnek minősül. A vita abból fakadt, hogy az önkormányzat 2011-től díjat kívánt szedni a repülőtér használatáért a kluboktól.
– Azt gondolom, hogy ez a felelős tulajdonosi hozzáállás – mondja Erdész Zoltán. – Az önkormányzatnak 40 ezer városlakó érdekeit kell képviselnie, nem adhatja oda ingyenes használatba a település egyik legértékesebb vagyonelemét egy kivételezett helyzetbe hozott csoportnak. A bérleti díjat célzottan használnánk fel: minden fillért a létesítmény fejlesztésére és karbantartására fordítanánk. Másfelől: szeretnénk kiszélesíteni a 90 hektáros ingatlan használóinak körét. Tisztázni kell, mekkora területre van szükség a biztonságos repüléshez. Az általunk felkért szakemberek szerint a jelenlegi méretnek akár a fele is elég lehet, vagyis a repülőtér többi részén más sportcélú tevékenységet is lehetne folytatni. Erre már konkrét tervek is vannak, egy egyhektáros részen sportcentrumot alakítana ki az önkormányzat. A dunakesziek egy része attól tart, hogy a városvezetés végső célja a repülés végleges megszüntetése, a reptér területének átminősítése, eddigitől eltérő hasznosítása, az ingatlan jelentős részének értékesítése. A Jobbik helyi szervezete már népszavazást is kezdeményezett arról, hogy a repülőteret továbbra is kizárólag sportrepülésre lehessen használni, a tervezett sportcentrumot pedig máshol építsék fel. Furcsa módon a zöldszervezetek is a repülőtéri hasznosítás mellett kardoskodnak, ahogy Fári János, a helyi Pele Egyesület alelnöke kérdésünkre elmondta, nincs más ekkora méretű zöld terület a környéken, ráadásul számos védett növény és állat él a füves légikikötőn. Így például több ezer védett ürgének a repülőtér az élőhelye.
– Hisztériakeltés zajlik a városban, hiszen szóba sem került a repülőtér beépítése vagy eladása – szögezi le Erdész Zoltán. – Az ingatlanon elidegenítési és terhelési tilalom van, kizárólag sportcélokra használható. Az más kérdés, hogy a városvezetés szerint egy ekkora terület a repülés mellett számos más sportnak is otthont nyújthatna.
Az alpolgármester nem tudta megmondani, mikor nyithat ki újra a repülőtér. A hivatalos álláspont szerint addig marad zárva a létesítmény, amíg a város garanciát nem kap arra, hogy nem lesznek újra szabálytalan repülések. Ez bekövetkezhet például úgy, hogy az Opitz klub jogerősen is megnyeri a pert az önkormányzattal szemben, így az eredeti szerződés alapján továbbra is térítésmentesen használhatná a létesítményt. Lehet más megoldás is. Erdész Zoltán javaslatot tett a peres ellenfélnek: a város nem kérne használati díjat a repülősöktől, ha a klub vállalná, hogy minden évben egyszer ingyenesen sétarepülésre viszi a Dunakeszin tanuló nyolcadik osztályos diákokat. Ez idén például 540 gyereket jelentene. Gyöngyösi András kérdésünkre azt mondta, a részleteket ugyan még ki kell dolgozni, de készek tárgyalni a kezdeményezésről.
A megállapodásig a helyzet nem változik: egyetlen gép sem szállhat fel.