Nyakukba zúdult a szemét
Sejteni lehetett persze, hogy előbb-utóbb bekövetkezik a martfűihez hasonló helyzet, hiszen januártól a hulladékgazdálkodás szabályai jelentősen szigorodtak. Bevezették a hulladéklerakási járulékot – ami a háromezer forint/tonna összegről 2016-ig 12 ezerre nő –, a környezetvédelmi biztosítást, a felügyeleti díjat, a kötelező céltartalékot, és előírták a hulladékok szelektív gyűjtését. A Tisza menti kisvárosban is ez a mai, már csak közvetlen kormányzati beavatkozással kezelhető helyzet kialakulásának oka.
A szolnoki székhelyű Remondis Zrt. a megnövekedett költségeire hivatkozva idén januárban mondta fel ugyanis az önkormányzattal kötött szerződést. Akkor, amikor a rezsicsökkentésről még szó sem volt. Azzal a feltétellel azonban maradt volna, ha jelentősen emelik a szemétszállítási díjat, vagy ha a helyhatóság kompenzációt fizet, mert a várható veszteséget semmiképp nem akarták lenyelni. Bár a térség többi településéhez képest Martfűn negyven-ötven százalékkal alacsonyabb a szemétdíj, a tarifaemelésbe nem mentek bele. A cég pedig szedte a sátorfáját, és a múlt héten a szeméttel együtt az utolsó kukákat is elvitték.
Igaz, hogy a Remondis a jogszabályi változásokra hivatkozva mondta fel a szerződést, ám az eljárást a martfűi önkormányzat nem találta jogszerűnek, mert egy tizenöt évre szóló megállapodást mindenféle gazdaságossági számítás és indok nélkül rúgtak fel – mondta kérdésünkre Kiss Edit, a város polgármestere. Ennek ellenére nem fordultak bírósághoz, mert értelmetlennek látták, hogy egy háromnégy évig húzódó peres eljárásba bonyolódjanak, miközben nyakukba zúdul a szemét – tette hozzá.
– Miután a szolgáltató felmondta a szerződést, nekiláttunk új partnert keresni, de ezt nem tudtuk lezongorázni az elmúlt hat hónapban, mert teli a rendszer jogszabályi hiányosságokkal – mondta. Közbeszerzési eljárást például azért nem tudtak kiírni, mert még nem lépett hatályba az a törvény, amelynek alapján az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség minősíthette volna a lehetséges szolgáltatókat; az erről szóló jogszabály csak július 4-én lépett hatályba.
– Mégsem állhattunk tátott szájjal, és nem várhattunk arra, hogy minden jogszabály megjelenjék, így elkezdtünk szervezni egy saját nonprofi t szolgáltató céget, ahhoz ugyanis nem kellett közbeszerzési eljárás. De annyiféle előírásnak kellett megfelelni – telephely, fekete-fehér öltöző megépítése, a teljes gyűjtőedényzet beszerzése –, hogy ez sem jött létre a közszolgáltatási szerződés felmondásának hatálybalépéséig – tette hozzá Kiss Edit. Miután látták, hogy egyre nagyobb a baj – fogalmazott a polgármester –, és júliustól nem lesz, aki elvigye Martfűről a szemetet, Illés Zoltán környezetvédelmi államtitkárhoz fordultak. A tárcától másfél hónap elteltével azt a választ kapták, hogy hamarosan megszületik az a törvényjavaslat, amelynek alapján kijelölik a kényszerszolgáltatót.
A napokban kiderült: a katasztrófavédelem látja majd el ezt a feladatot, ezért a martfűi önkormányzat immár őket értesítette arról, melyik az a három szolgáltató cég, amely elvállalná a szemétszállítást. Az eljárás még folyik, így Kiss Edit szerint azt egyelőre nem lehet megjósolni, mikor zökken vissza az élet Martfűn a rendes kerékvágásba.
A térségben másutt – ahonnan ugyancsak kivonult a Remondis – viszont sikerült megoldani a helyzetet. Közbeszerzési eljárást írtak ki, és időben találtak szolgáltatót. Nyilván ezzel kapcsolatban is tesznek majd fel kérdéseket a kisváros lakói az augusztus 1-jére meghirdetett lakossági fórumon. Egyébként helyi források szerint a lakók csak nem túl régen értesülhettek a szemétügyről, a település honlapján fellelhető hírek alapján úgy tűnik, az önkormányzat sem sokat foglalkozott ezzel a kérdéssel.
Pedig már a település idei költségvetéséről szóló, februárban elfogadott határozatban is szerepel, hogy feladata „a szemétszállítási feladatok ellátásának további önkormányzati egységes pályáztatása”. A következő információ arról szól, hogy a képviselő-testület június 27-én úgy döntött: a város a saját kezébe veszi a szemétszállítás ügyét, és az önkormányzat saját cégére bízza a hulladékkezelést. Csakhogy akkor már késő volt, hiszen az engedélyezési eljárás több hónapot vesz igénybe, a több tízmilliós beruházásról nem beszélve.
Mindazonáltal akkor még mindenki optimista volt, mert úgy gondolták, „az átmeneti időre engedéllyel rendelkező közszolgáltatót bíz meg az önkormányzat a hulladékszállítás elvégzésével”. De nem akadt vállalkozó – bár a településvezető szerint most három is lenne –, s miután egyértelművé vált, hogy a korábbi szolgáltató kivonul, július 22-én a polgármester már arról tájékoztatta a helybélieket, hogy a lakótelepekre az önkormányzat kukákat biztosít, a házakban élők pedig szemeteszsákokat kapnak. „Kérem, senki se dőljön be a rémhíreknek és rosszindulatú híreszteléseknek. A városban a lakosságtól is és a vállalkozásoktól is el fogjuk szállítani a hulladékot, nem fog a város elszemetesedni” – tette még hozzá.
De hogy mely cég és milyen feltételekkel szállít, egyelőre nem tudni. A katasztrófavédelem szűkszavú közleménye mindössze annyit árult el, hogy a megyei „igazgatóság jelenleg tájékozódik a kialakult helyzetről, ezt követően megteszi a hatáskörébe tartozó hatósági lépéseket. Ugyanakkor ígérik, határidőn belül megszületik a döntés. A városban egyébként senki nem dőlt be a rémhíreknek, bár annak nemigen örülnek, hogy a garázsban vagy a kert valamelyik eldugott részén kell őrizgetniük az egyre gyűlő szemetet, amit az utcára tilos kitenni. Vagyis: a szolgáltatásban máris fennakadás van. Szívesebben vették voltak ugyanakkor, ha kicsit vastagabb zsákokat kapnak, mert amiket kiosztottak, könnyen kiszakadnak.
Martfű valószínűleg csak az első példa, így kísérleti terepe lehet annak, miként lehet levezényelni a válsághelyzetet, ha valahol megszűnik a szemétszállítás. Erre másutt is lehet számítani, mert jövőre mindenütt újra kell kötni a közszolgáltatási szerződéseket, és csak többségi állami vagy önkormányzati tulajdonú cégek jöhetnek szóba. Igaz, ez szinte magától megvalósul, hiszen a hulladékbiznisz annyira rossz üzlet, hogy a magántőke menekülni fog. Ez sok helyütt – és nem csak a kisvárosokban – okozhat majd problémát. Ráadásul a szemétszállítás hatósági áras szolgáltatás lesz, miközben a költségek tovább nőnek, az eltérő feltételek miatt pedig a tényleges ráfordítás mindenütt más. Tehát vagy beszáll az állam, vagy összeomolhat a rendszer, ami a nagyobbik kormánypárthoz közeli forrásunk szerint nem következhet be. Szóval biztosan lesz támogatás, amit legfeljebb valamilyen újabb különadó kivetésével kompenzálnak majd.
Helyreigazítás
2013. július 31. napján Nyakukba zúdult a szemét címmel megjelent cikkünkben tévesen közöltük, hogy a Remondis Szolnok Zrt. mondta volna fel a Martfű Város Önkormányzatával megkötött hulladékgazdálkodási közszolgálati szerződést idén januárban. A Remondis Szolnok Zrt. és Martfű Város Önkormányzata valójában egymással soha nem kötöttek szerződést hulladék elszállítására. A valóságban a REMONDIS Hulladékgazdálkodási Korlátolt Felelősségű Társaság (jelenlegi elnevezése Kun Hulladék Kft.) kötötte meg, majd mondta fel a martfűi hulladékszállítási szerződést, amely cég egyébként 2012 nyaráig a Remondis Szolnok Zrt. többségi tulajdonosa volt.