A buszsofőrök leépítése csak az első hullám
Második körben elsősorban az Akácfa utcai vízfejet „csapolná meg” a menedzsment, mivel bizonyos háttérrészlegek – ilyen például a humánerőforrás-, illetve a beszerzési, fejlesztési főosztály – még mindig az eredeti létszámhoz közeli állománnyal dolgoznak, holott a feladatok jó részét átvette a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Az elbocsátások mértéke megközelítheti a buszágazatban most bejelentett létszámot, így várhatóan 150-200 dolgozót érinthet.
Valószínűleg még itt sem lesz vége. A buszágazatban megkezdett, hatékonyságot célzó átalakítás más formában a kötött pályás – metró, villamos, HÉV – üzemigazgatóságokon is megkezdődik. Ez nem feltétlenül jelent tömeges elbocsátást, de foglalkoztatásátalakítást, illetve létszám-átcsoportosítást mindenképpen. Az arra képeseket, illetve hajlandókat például átképzik az új 4-es metróvonalra. Mindemellett folytatódik a buszágazat átalakítása is.
A teljesítménycsökkenést, valamint a társaság gazdasági érdekeit figyelembe vevő, júniusban elfogadott idei üzleti terv egyébként 540 fős elbocsátást irányzott elő, de igyekeznek az esetleges nyugdíjazásokat és a „természetes fluktuációt” szem előtt tartva ezt legfeljebb kétszázra visszaszorítani.
A BKV vezetése idő előttinek tartja a szakszervezetek sztrájkfenyegetését. De lapunk információi szerint nem veszik félvállról. Választások előtt ugyanis minden sztrájk és demonstráció nagyobb politikai visszhangot kap. A főváros közlekedési cége egyébként a múlt héten hivatalosan is tájékoztatta a társaság központi üzemi tanácsát a tervezett csoportos létszámleépítés okáról, körülményeiről, a törvényben előírt adatokról, s a törvényi rendelkezéseknek megfelelően tárgyalást kezdeményeztek. A részletekről, az időpontokról és az ütemezésről eleve egyeztetni akartak az üzemi tanáccsal és a BKV szakszervezeteivel. A cég menedzsmentje úgy véli, hogy az érdekképviseletek is a rendezésben érdekeltek, és nem a konfliktus gerjesztésében.
Lapunk informátora arra is felhívta a figyelmet, hogy a karácsonyi pulykapénz például csak akkor jár, ha az adott évben bérmegtakarítást sikerül elérni az üzleti tervhez képest. S ez aligha sikerülhet feleslegessé vált álláshelyek kényszeres megtartásával. A cég létszáma egyébként az elbocsátások ellenére növekszik, hiszen az új metróvonalra, illetve a taxiállomások ellenőrzésére folyamatosan vesznek fel embereket. Az elbocsátások részleteiről szóló tárgyalások a jövő héten kezdődnek meg az érdek-képviseleti vezetőkkel.
A két közlekedési szakszervezet mindettől függetlenül tiltakozik a csoportos létszámleépítés miatt, és a cég vezetése mellett Tarlós István főpolgármesterrel is egyeztetnének. A városvezető egyelőre nem állt kötélnek. A Közösségi Közlekedési Dolgozók Szakszervezete, illetve az Egységes Közlekedési Szakszervezet számára elfogadhatatlan, hogy veszélybe kerüljön, illetve ellehetetlenüljön több száz család megélhetése. Szerintük őket is átképezhetnék a 4-es metró üzemeltetésére. Az érdekképviseletek a baj forrását abban látják, hogy a BKK magánvállalkozásoknak szervezi ki a járatokat. A Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (BKSZSZ) bejelentette, hogy minden eszközt felhasznál az elbocsátások megakadályozására, beleértve a sztrájkot is. Úgy vélik, hogy az intézkedés ellentétes a kormánynak a munkahelyek megőrzéséről, munkahelyteremtésről, a foglalkoztatás terheinek könnyítéséről szóló törekvéseivel. A BKV-nál tervezett leépítést szerintük „semmi nem indokolja”. A BKSZSZ bízik abban, hogy ebben a vészhelyzetben összefognak a BKV munkavállalóit tömörítő szakszervezetek.
A VT-Transman Kft. egyébként a fővárosi járatok átvételével összesen ötszáz új munkahelyet teremtett, bár az alkalmazási feltételek sokak szerint kedvezőtlenebbek a BKV-nál megszokottnál. A munkavállalók felkutatására a Pannon Job Kft.-vel kötött szerződést a VT-Transman, e cég előminősítése alapján vették fel a buszvezetőket, akik ezt követően négy-öt hetes oktatáson ismerkedtek meg az új járművekkel, illetve az útvonalakkal.