Felszállt a füst
Az NDN kommunikációs osztályán mindezt technikai okokkal magyarázták: a Google Maps ugyanis számos címet „nem ismer fel, így a metróállomásokon vagy aluljárókban lévő nemzeti dohánytrafikoknál nem tudja beazonosítani a helyet” –mondták arról, miért van ezerrel kevesebb bolt a vártnál.
A térképen látszik: az átlagos dohányosnak nem lesz egyszerű az élete. A trafikpályázat sajátos rendje (a jelentkezőknek nem kellett megadniuk azt, hogy pontosan hol kívánnak üzletet nyitni), illetve a törvény foghíja (nem szabályozták, hogy két trafik között minimálisan mekkora távolság legyen) miatt a legtöbb helyen lényegében egymásra nyitottak a trafikok a legforgalmasabb utak, terek mentén. Budapesten egyenetlen a dohányboltok elhelyezkedése, aminek elsősorban a külső kerületekben élők látják a kárát. Újpesten például a három tucat trafik zöme – 13 darab – az Árpád út pár száz méteres szakaszán nyitott egymásra. Ugyanakkor a jókora káposztásmegyeri lakótelepen egyetlen trafik árválkodik. (Bár ezt a trafikos alighanem egyáltalán nem bánja.)
Hasonló elrendeződést lehet megfigyelni a vidéki városoknál: a térképen szereplő 35 miskolci trafikból 22 egy hozzávetőlegesen egy kilométeres sugarú körben található, s másutt is ugyanilyen a trafikok elrendeződése, így Székesfehérvár 40 trafikjából 22, míg Eger 28 koncessziós boltjából 15 tulajdonosa figyelheti meglehetősen közelről a másik üzletének az alakulását.
Nem tűnik túlzásnak, hogy jó pár most megnyíló trafik tiszavirág-életű lesz. A belváros nagyobb közlekedési csomópontjaiban szinte egymás sarkára taposnak a nemzeti trafikok: a Blaha Lujza téren és közvetlen környékén 13 trafikot lehet összeszámolni. Ugyanilyen a helyzet a Bartók Béla úton is, a Gellért tér és a Móricz körtér között mindjárt nyolc darab nemzeti trafikot találunk. A Keleti pályaudvarnál, a Nefelejcs utcában két bolt gyakorlatilag egymás mellé települt, illetve néhány tíz méterre ott a harmadik is.
A kiskereskedelmi álmoskönyvek szerint még a legjobb forgalmú helyeken is azt okozza a túlságos közelség, hogy a jobb, innovatívabb (vagy éppen tőkeerősebb és jobb kapcsolatokkal rendelkező) kereskedő pillanatok alatt elszipkázza a többi vevőit. Erről még nincs szó: a megnyitott trafikok többsége egyelőre néhány terméket tudott kitenni a polcokra, az árukészlet általában hiányos – talán néhány nap, hét múlva teljesebb lehet a választék.
A legcifrább a helyzet annál az 1400 kistelepülésnél, ahol a gyenge vásárlóerejű, néhány száz fős piacra korábban senki sem jelentkezett. Bár azóta újabb pályázatot írtak ki ezekre a területekre is (a határidő most járt le), arról nincs hír, hogy hányan jelentkeztek ezekre a helyekre. Itt később pályáztatás nélkül az NDN jelöl ki helyi vállalkozókat a kereskedelemre.
Bár az NDN hangsúlyozza, hogy két hétig még a hagyományos üzletekben is lehet kapni cigarettát – azaz összesen, elvileg és átmenetileg most 52 ezer helyen kapható cigaretta –, a valóság prózaibb. Az eddig megszokott trafikokban, üzletekben a kiskereskedők jobbára a megmaradt készleteiket árusítják ki, újat már nem rendelnek. Ráadásul most jóval gyorsabban kapkodják el a cigarettát a vevők, mint eddig. A trafikrendszerrel együtt ugyanis életbe lép a nemzeti trafikosokra szabott új árrésszabály, ami az eddigi 3-4 százalékos árrést tízszázalékosra növeli. Ez becslések szerint 16 százalékkal, dobozonként 120-150 forinttal drágítja a cigarettát, így rövidesen egy márkás cigarettáért már egy kerek ezrest kell hogy leszurkoljon a bagós –immáron a nemzeti trafikokban.
Hatvanan átmeneti engedéllyel
Hatvan régi trafikos kapott az NDN-től méltányossági alapon átmeneti, december 31-ig szóló fennmaradási engedélyt eddig – közölte Gyulay Zsolt, a NDN vezetője lapunkkal. Mint korábban megírtuk, Orbán Viktor miniszterelnök korábban „becsületbeli ügyként” emlegette, hogy a régi trafikosok ne maradhassanak a megélhetést jelentő trafikjuk nélkül. Később az NDN ezzel kapcsolatos felhívásában rendkívül szigorú feltételeket támasztott a jelentkezőkkel szemben: elvileg csak olyanok kaphattak méltányossági alapon dohánykereskedelmi engedélyt, akik 20 éve, megszakítás nélkül, azonos helyen és azonos cégben árulták dohányt. Kiderült, az NDN ezt nem tartatta be a jelentkezőkkel maradéktalanul. Információink szerint van olyan ideiglenes működési engedélyt kapott régi trafikos, aki „csak” másfél évtizede foglakozik a dohányáruval.
Kérdésünkre Gyulay Zsolt elismerte, hogy a közel háromszáz jelentkezőből történő kiválasztásnál nagy súlyt nyom a latban a személyes elbeszélgetés – ez jelenleg is zajlik – és a méltányosság. Azt egyelőre nem tudni, hogy a régi trafikosok hogyan kapnak végleges koncessziót, mivel a trafiktörvény előírásai alapján több koncesszió már nem adható ki. Gyulay Zsolt úgy véli: ez jogalkotási kérdés, az NDN pedig csak ideiglenes felmentést adhat a régieknek, ám kifejezte meggyőződését, hogy később rendezni fogják a régi trafikosok jogi helyzetét. (B. Z.)