Ezt alaposan elkeverték
A Víg-World valóban nem számít nagy vállalkozásnak, de 2010-ben így is sikerült szereznie egy 300 millió forint összértékű megbízást, jórészt zalai és somogyi falvak önkormányzati útjainak felújítására. Az útépítéshez szükséges aszfaltot egy régi üzleti partnerüktől, a Teerag-Asdag Kft.-től vásárolták meg, amely mögött az osztrák óriáscég, a Porr áll. A kapcsolat akkor romlott meg, amikor a Teerag-Asdag a zalakomári keverőtelepéről egy új összetételű aszfalttal szolgálta ki a megrendelőit.
– Már akkor gyanakodnunk kellett volna, amikor a kérésünk ellenére nem adták át nekünk az új aszfalt keveréktervét – mondja Víg Attila. –De hát addig egyszer sem volt minőségi problémánk a tőlük vásárolt anyaggal. Ezúttal viszont ráfáztunk.
A Víg-World által felújított utak Kisrécsén, Balatonszentgyörgyön és Balatonfenyvesen is néhány hónap alatt tönkrementek. Pont azokon a helyeken, ahol a zalakomári aszfaltot terítették le. Víg Attila szerint az előírtnál kevesebb volt az anyagban a bitumen, ezért az aszfaltréteg néhány hónapon belül megrepedezett, szétmorzsolódott, kipörögtek belőle az apró kövek. A megbízó önkormányzatok persze a kanizsai cégen kérték számon a garanciális javítást.
– Kettős kár ért minket – állítja Víg Attila. – Egyrészt fel kellett szednünk a rossz minőségű aszfaltot, a helyére pedig jó minőségű anyagot kellett leterítenünk, mindezt saját költségen. Másrészt híre ment a rosszul sikerült útépítéseknek, a kudarcot pedig a piac óhatatlanul a cégünkhöz kötötte, így aztán nem meglepő, hogy 2011-től kezdve alig jutottunk megrendeléshez.
A minőségi gondok miatt a Víg-World az utolsó zalakomári aszfaltszállítmányokat nem fizette ki a Teerag-Asdag Kft.-nek, amely pert indított a kanizsai vállalkozás ellen. Víg Attila csak a bírósági eljárás során kapta kézhez a zalakomári aszfalt keveréktervét, amiből szerinte az derült ki, hogy az anyag nem felelt meg a magyarországi szabványoknak. „Ha ezt időben tudtuk volna, egyetlen grammot sem vásárolunk az anyagból” – teszi hozzá a cégvezető.
Megkerestük a Teerag-Asdag Kft.-t, hogy reagáljanak Víg Attila vádjaira, de a cég írásban azt közölte, a folyamatban lévő peres üggyel kapcsolatban nem kíván élni a nyilatkozás lehetőségével. A periratokból mindenesetre annyi rekonstruálható: a Teerag-Asdag vitatja, hogy rossz minőségű, szabványon kívüli aszfalttal szolgálta volna ki a megrendelőit, inkább az aszfalt szállításával-beépítésével kapcsolatos technológiai hibákat sejt a háttérben, sőt azt is vitatja, hogy az alperes a szóban forgó útépítésekhez valóban a zalakomári keverőtelepről vásárolt-e aszfaltot.
Megkönnyítené a bíróság helyzetét, ha az ügyben igazságügyi szakértői vélemény készülne, ennek költségét (400 ezer forintot) azonban az alperesnek kellene megelőlegeznie, márpedig Víg Attila állítása szerint a cégük padlón van, erre most nincs forrásuk.
A tényekhez tartozik, hogy a zalakomári keverőtelepről származó aszfalt minőségével nem csak a nagykanizsai vállalkozásnak akadtak gondjai. A bíróságon kötött ki a fonyódi székhelyű Tabán-Bau Kft. is, amely szintén nem fizette ki a Teerag-Asdagtól vásárolt aszfalt egy részét. Morácz József ügyvezető kérdésünkre azt mondta, nekik is garanciális javításokat kellett végezniük a saját költségükön különböző útépítéseken a hibás aszfalt miatt. „Mi sem kaptuk meg vásárlás előtt a keveréktervet, amiből azonnal kiszúrhattuk volna, hogy szabványon kívüli az anyag. Végül olyan sokba került volna a szakértői vélemény elkészíttetése, hogy inkább belementünk a peren kívüli egyezségbe” – tette hozzá.
Még rosszabbul járt a nagykanizsai Veghor Kft., amit éppen most számolnak fel egy rosszul sikerült aszfaltozás miatt. Horváth László ügyvezetőtől megtudtuk, 2011 áprilisában ők is a Teerag-Asdag Kft.-től vásárolt aszfalttal terítették le az egyik keszthelyi szupermarket parkolóját, ám a munka befejezését követően egy hónappal már jelezte is a megrendelő, hogy baj van. „Kicsi cég vagyunk, a garanciális javítás költsége az összes tartalékunkat elvitte, így nem tudtunk fizetni a beszállítóinknak. Tönkrementünk a rossz aszfalt miatt” – tette hozzá Horváth László.
Nem csak a kicsik jártak pórul, hanem maga a Teerag-Asdag is, miután ők is bevállaltak a környéken egy jelentős állami útfelújítást. Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője kérdésünkre elmondta, a Teerag-Asdag Kft. kivitelezésében Somogy megyében a 61-es főút32 kilométerhosszú szakaszán 10 kilométeren (75 ezer négyzetméternyi területen) merült fel minőségi probléma: egy év után a kopóréteg felületén megindult a kipergés, a bomlás, valamint kisebb kátyúsodást is észleltek. „Nem általános, sőt mondhatni, egyedi esetről van szó, ilyen jellegű és mértékű javításigény nagyon ritkán fordul elő hasonló beruházásoknál” – fogalmazott a szóvivő, aki hozzátette, a cég munkájával kapcsolatban korábban nem merültek fel hasonló gondok, és most is problémamentesen végezte el a garanciális javításokat.
– Azért ez furcsa – mondja Víg Attila. – Amikor a magyar állam számon kéri a Teerag-Asdag Kft.-n az aszfalt minőségét, akkor a nagyvállalat nem vitatkozik, hanem azonnal javítja a hibáját, ugyanakkor azt állítja, hogy minket viszont tökéletes minőségű aszfalttal látott el. Hihető ez?