De hol lesznek a trafikok?

Semmi nem szabályozza, hogy ki hol nyisson nemzeti dohányboltot, így bőven lehet, hogy egy kisebb város összes trafikja egymás mellett lesz.

„Felhívjuk a tisztelt nyertesek figyelmét, hogy a koncessziós szerződések megkötéséhez időpontfoglalás végett telefonon haladéktalanul keressék meg az illetékes Széchenyi Programirodát” – ezzel a felszólítással találkozik mindenki a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. honlapján. A cég szerint a szerződéseket péntekig, de legkésőbb május 22-ig alá kell írni, mert „amennyiben ezen időpontig nem történik meg a jogosulti aláírás, az a koncessziós jog elvesztését eredményezi”.

Az NDN-nél nem nyilatkoztak arról, hogy a Széchenyi Programirodákban eddig hány szerződést sikerült nyélbe ütni. Az állami cég csak annyit közölt, hogy „intenzíven folyik a munka”. Árulkodó adat, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szerint eddig mindössze 14 vállalkozás kért vámhatósági engedélyt dohánytermék árusítására. A kérelem benyújtásának előfeltétele az aláírt koncessziós szerződés.

Az is a feltorlódott ügymenetre utal, hogy az NDN a napokban közzétette: a szerződéskötés után, utólag is elfogadja az erkölcsi bizonyítványokat. A jelek szerint az NDN-nél vagy a területet felügyelő Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál nem számoltak azzal, hogy a bizonyítványok kiadása több hétbe kerül. Így viszont a szerződők zöme elcsúszna a szerződéskötés határidejével. Az NDN ezért most arra kéri a jövő trafikosait, hogy a szerződéskötésre csak az erkölcsi bizonyítvány igénylőlapjával és a feladószelvény másolatával érkezzenek.

Az NDN honlapján lévő kérdések tanúsága szerint a győztesek közül sokan tanácstalanok, hogy hol nyissanak boltot. „Most akkor minden dohánybolt a belvárosba költözik?” – teszi fel a kérdést az NDN honlapján egy érdeklődő. Az állami cég, ahogyan másnak, úgy neki sem tud érdemben válaszolni. A kérdés ugyanis költői: a trafiktörvényben csak az olvasható, hogy egy városban vagy fővárosi kerületben 2000 lakosonként adható egy koncesszió. Azonban a törvényhez nem készült olyan végrehajtási rendelet, amiben a településeken koncessziós körzetekre bontották volna a területet. Sőt, bár a törvényhozók minden mással – többszöri termékkörbővítéssel – is igyekeztek életképessé tenni a későbbi dohánytrafikokat, azt azonban nem szabályozták, hogy egymástól mekkora távolságra helyezkedhet el két üzlet, illetve a trafikpályázaton indulóknak egyébként sem volt kötelező, hogy az üzleti tervükben konkrétan feltüntessék, hogy hol kívánnak üzletet nyitni. Így viszont az újdonsült trafikosok – különösen a néhány tízezres kisvárosokban – jó eséllyel fognak majd a település legforgalmasabb utcáján egymásra nyitni.

Érthető, ha sok trafikos most azt próbálná kipuhatolni, hogy mások is jönnének-e a kiszemelt üzlethelyisége mellé. Erre utal az NDN honlapján is olvasható közlemény, miszerint újabban a Széchenyi Programirodáknál több magánszemély, illetve meg nem nevezett szervezet is megpróbált adatokat gyűjteni a szerződést aláírni érkezőktől. Az NDN azonban arra figyelmeztet: az adatgyűjtésre nem jogosított fel senkit sem ő, sem pedig a szakminisztérium.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.