Júniustól rendkívüli üzemmódban működhet a BKV

Szolgáltatási szerződés hiányában a bankok felmondhatják a hiteleket. A szerződés megkötéséhez hiányzik 15 milliárd.

Júniusban felmondhatják a bankok a BKV tavaly újrakötött hitelszerződéseit, ha a fővárosi közlekedési cég május 31-ig nem írja alá az idei közszolgáltatási szerződését a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK). A kontraktus hiánya ugyanis szerepel a hitelszerződések rendkívüli felmondási okait tartalmazó listán. 

Csakhogy a BKK nem szerződhet addig a BKV-val, amíg nem tette meg ugyanezt a fővárosi önkormányzattal. Az egyezséghez azonban hiányzik 15,6 milliárd forint. A fővárosnak ugyanis csak úgy sikerült az idén nullszaldós költségvetést készítenie, hogy a közösségi közlekedés finanszírozásának sokmilliárdos hiányát áttolta a BKV-ra.

A városvezetés a költségvetési egyensúly biztosítása érdekében csupán 58 milliárd forintot irányozott elő a közösségi közlekedésre 2013-ban. De egy percig sem tagadták, hogy a „közösségi közlekedés korábbi évekhez hasonló szintű fenntartása” ebből az összegből nem valósítható meg. Bagdy Gábor pénzügyi főpolgármester-helyettes a költségvetési vitában bejelentette, hogy az önkormányzat csak a rendelkezésre álló források mértékéig rendeli meg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), illetve a BKV szolgáltatásait. Márpedig a két cég működésének fedezete csak októberig biztosított.

A városvezetés minden bizodalmát a kormánnyal kötött „széles körű” megállapodásba helyezte, amely az adósságkonszolidáción túl a közösségi közlekedés finanszírozására és jövőbeli fővárosi fejlesztésekre is kitért. Csakhogy a Budapest 21 szerződésben végül csupán annyi szerepelt, hogy „a kormány közreműködik a fővárosi közösségi közlekedés 2013. évi újjászervezésében” és május 20-ig lépéseket tesz a zavartalan működés biztosításáért. Meg is hívták Tarlós István főpolgármestert a kormányülésre, de csak arra kapott ígéretet, hogy a minisztérium megvizsgálja a közlekedési cég költségvetését, és a valóban indokolt kiadások fedezetét biztosítják.

Ez azonban kevés az idei közösségi közlekedésre vonatkozó közszolgáltatási szerződések megkötéséhez. Ennek jogszabályi határideje pedig május 31. Ha elmulasztják, a bankok felmondhatják hiteleiket. Ezek összértéke 66,1 milliárd. A hitelek csaknem felét alapesetben 2015. június végéig kellene visszafizetni, de már jövőre esedékessé válik 9,4 milliárd, míg 2015 márciusában újabb 6,75 milliárd, az év végén pedig a hitel fennmaradó részét kell törleszteni. Az önkormányzat a teljes hitelösszegre kezességet vállalt. Ám az azonnali teljesítés csődbe vinné a fővárost. A szolgáltatási szerződés hiánya azonban igen rossz üzenet a pénzintézeteknek, akik a fővárosi céget övező sok bizonytalanság miatt már a kölcsönök tavalyi refinanszírozásakor is nehezen álltak kötélnek. S ha a bankok nem is lépnek, a 15,6 milliárdos hiány miatt június elsejétől rendkívüli üzemmódra kénytelen áttérni a BKV. Ez a járatokat közvetlenül nem érinti őszig – tehát minden busz, villamos, metró – menetrend szerint jár majd, de a kapcsolódó fejlesztéseket leállítják.

A főváros a kormánytól várja a BKV pénzének kiegészítését
A főváros a kormánytól várja a BKV pénzének kiegészítését
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.