Olyan trafikos szinte nincs, aki megfelelne e feltételeknek
Jó, ha mutatóba akad olyan régi trafikos, aki megfelel a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. (NDN) felhívásában foglalt feltételeknek, és így reménykedhet abban, hogy mégis kaphat dohánykoncessziót.
Orbán Viktor miniszterelnök a trafikbotrány kirobbanása után elmondta: „nem engedhető meg, hogy elveszítsék a megélhetésüket azok, akik eddig főállásban trafikot működtettek”. Ezzel kapcsolatban Fónagy János, a területet felügyelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára kedden az Országgyűlésben Szilágyi György (Jobbik) napirend előtti felszólalására reagálva bejelentette, hogy új pályázati kiírás jelent meg az NDN honlapján. „Az új pályázati kiírással lehetőséget kapnak a korábban dohányárusítással foglalkozó családok, hogy tevékenységüket folytassák” – mondta Fónagy.
Az államtitkár azonban rosszul tudja. Az NDN honlapjára kedden pályázat helyett csak egy közlemény került ki, melyben arra szólítják fel a közelmúltban lebonyolított trafikpályázaton részt vett, ám koncessziót nem nyert trafikosokat, hogy május 21-ig írásban jelentkezzenek a cégnél. Nem lesz nagy tolongás. Bár a miniszterelnök és Fónagy is általánosságban „főállású trafikosok” megsegítéséről beszélt, azonban a felhívásban ismertetett feltételek rendkívül szűkre szabják a szóba jövő vállalkozások körét.
Megkeresésünkre Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára úgy vélte: Magyarországon jó, ha egy tucat kereskedő meg tud megfelelni a felhívásban szereplő feltételeknek. A felhívásra csak azok jelentkezhetnek, akik 1993. január elseje előtt elkezdték a működésüket. Ilyenből már akkor sem akadt sok. A lapunk által megkeresett visszaemlékezők szerint a trafikprivatizáció 1990-1991 körül történt, ekkor értékesítették a Fővárosi Dohánybolt Vállalatból létrejött Harmónia kereskedelmi Rt. nagyjából 120 fővárosi üzletét, emellett forrásaink úgy vélték: szintén nagyjából ugyanannyi maszek dohánytrafikos lehetett akkor a piacon.
Ráadásul főként dohányt értékesítő trafikok inkább csak a fővárosban akadtak, vidéken a cigaretta kiskereskedelmét főképpen élelmiszerboltokban látták el. Ezek a vállalkozások viszont kisorolódnak a lehetőségből. A felhívás további pontja szerint csak olyan trafikosok jöhetnek szóba, ahol éves átlagban az árbevétel legalább 80 százaléka származik dohányból. Ilyen azonban az általunk megkeresett trafikosok között nem akadt. „Olyan előfordul, főleg nyári hónapokban, hogy egy-egy rövidebb időszakra az árbevételünkben a dohány aránya felszökik 80 százalékra, ám utána a gyengébb időszakokban – jellemzően ilyen a tél – ez 60 százalékra esik vissza” – mondja az egyik régi árus.
A szóba jövő 250 egykori trafikos körét tovább szűkíti a felhívás azon pontja, miszerint csak azok jelentkezhetnek, akik az eltelt húsz év alatt egyszer sem változtattak helyet, illetve a tulajdonosi körük is ugyanaz, továbbá nem csatlakoztak egyetlen franchise lánchoz, beszerzési hálózathoz sem, és az üzemeltető legfeljebb csak egy trafikot üzemeltetett. Az NDN közleményéből semmi nem derül ki, hogy hogyan és mi alapján osztják ki a várhatóan néhány jelentkező között a koncessziókat. Az ezt firtató kérdésünkre a (NFM) lapzártánkig nem válaszolt.
A legvalószínűbbnek az tűnik, hogy azokat a koncessziókat osztják újra, amelyeknél a pályázat győztese esetleg nem tudja időre elindítani az üzletét. A trafiktörvény ugyanis pontosan megszabja, hogy 2000 lakosonként csak egy koncesszió adható ki, ezek azonban elkeltek már a trafikpályázaton. Arra sincs garancia és ígéret, hogy a régi trafikos ott kapjon koncessziót, ahol az üzlete van, azaz ha korábban húsz évig nem is, ha koncessziót kap, mindenképpen költöznie kell.