Ha a polgármester úr kéri...
Nemrég a Hvg.hu írt róla, de általában is sok a szóbeszéd arról, mit várnak el a parancsnokok beosztottjaiktól, milyen módszerekkel ösztönzik, kényszerítik őket lényegében alibi munkára. A lap szerint „darabra” ugyan sehol sem írják elő a járőröknek, hogy hány embert kell igazoltatniuk és hányat feljelenteniük, azt sem, hogy miért, ám a parancsnokok folyamatosan figyelik, hogy az előző hónaphoz, negyedévhez képest nőtt vagy csökkent az egyes rendőrök intézkedéseinek a száma.
Emlékeztetőül, miként azt annak idején a Népszabadság megírta, a 2010-es kormányváltás után Kovács Tamás akkori legfőbb ügyész levélben kérte Pintér Sándor belügyminiszter fellépését a statisztikai adatszolgáltatás hitelességét és megbízhatóságát már-már alapjaiban veszélyeztető tömeges rendőrségi statisztikahamisítások ellen!
Halmosi munkatársunknak megmutatta a rendőrség ma érvényben lévő teljesítménymérési rendszerét. Nem hozhatjuk nyilvánosságra, pedig tényleg semmi nincs benne, amit ne ismerhetne a széles közvélemény. Sőt, talán még jót is tenne a testületnek, ha az emberek láthatnák, lényegesen többet ér egy körözött bűnöző elfogása egy szabálytalanul parkoló autó sofőrjének feljelentésénél.
A tábornok azonban csak azt engedte meg, hogy megnézzük, vannak-e benne elvárások, ösztönzők. Nem voltak. Ami persze nem jelenti azt, hogy a végeken nincsenek a fent említettekhez hasonló elvárások. Végül is az igazoltatás és a feljelentés a két legegyértelműbben dokumentálható bizonyítéka annak, hogy a rendőr dolgozott.
Halmosi azt mondja, sok éve kísérletezik a rendőrség egy objektívnek mondható teljesítményértékelési rendszer kidolgozásán. Mert mint a közigazgatás más területein, a rendőrségnél is tudni kell mérni a teljesítményeket. Több változat is készült, bár mindnek voltak előnyei és hibái a korábbiakhoz képest. Ennek egyik legfőbb oka, hogy nem lehet azonos mércével mérni a fővárosi, a vasi vagy a hajdú-bihari rendőrök munkáját. Budapesten a legnagyobb esélye annak, hogy körözött bűnözőt fognak. Másfajta bűnözéssel kell felvenni a küzdelmet ugyanakkor Vasban és Hajdúban; és minden megyének vannak sajátosságai.
Persze a rendőri teljesítmény mérése nem egyszerű. Nemrég a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság illetékese fogalmazott úgy a pécsi polgármester lányát ért támadás után a városban elszaporodó erőszak miatt rendezett tüntetésre reagálva, hogy a számok nem támasztják alá a lakosság véleményét, de persze ennek ellenére nekik figyelniük kell a panaszokra, és szükség esetén meg kell tenniük a szükséges intézkedéseket. Megkérdeztük Halmosi tábornokot, kinek a felelőssége, hogy a növekvő erőszak miatt növekvő elégedetlenségre időben reagáljon a rendőrség, és ne csak akkor vonuljon fel minden bűnözőt elrettentő erővel egy városban, amikor már a polgármester lányát is megtámadták. Mert, ha baleset-megelőzési céllal lehet általános közúti ellenőrzéseket tartani, akkor más céllal is...
– A helyi rendőri vezetés kezében van a döntés felelőssége – mondta Halmosi, hozzátéve: akkora készültséget, amit pár napon keresztül a pécsiek tapasztalhattak, persze tartósan a világ egyik rendőrsége sem képes fenntartani. A rendőri erődemonstráció nem a polgármester érintettsége miatt volt akkora, amekkora, hanem az esetet követő közfelháborodás miatt.
Nem biztos, hogy a rendőrség jó munkáját dicséri ugyanakkor, ha valahol jó a közbiztonság, kevés bűncselekmény, szabálysértés történik, mint ahogy az sem feltétlen a rendőrség hibája, ha valahol egy őrült családirtó ámokfutását követően még az elfogása után hetekkel is félelemben él a falu. Halmosi szerint ugyanakkor ma még messze nincs olyan jó közbiztonság sehol, hogy a rendőröknek unatkozniuk kellene szolgálatban, s ne lenne intézkedni-, feljelentenivalójuk. – Vagy ön szerint van olyan hely, ahol egy rendőrnek 24 órán keresztül semmi dolga nem akad? – kérdezett vissza.
Nyilván nincs, de az sem mindegy, hogy az értékelési rendszer a tilosban parkoló (kétségtelen szabálysértő) autósok bírságolásában és laikus szemmel értelmetlen igazoltatásokban teszi érdekeltté a rendőröket, s nem a garázdaságok felszámolásában, a tolvajok, betörők és rablók, a drogkereskedők és szatírok elfogásában. Halmosi azt mondja: mindent megtesznek annak érdekében, hogy leszoktassák a rendőröket a rutinszerű igazoltatásról, de azt is meg kell érteni, hogy az ország soha nem látott és tapasztalt migrációs nyomás alatt áll, sok külföldi érkezik illegálisan Magyarországra, és nem csak észak-afrikaiak, akiket ránézésre ki lehet szúrni a tömegben.
Az ORFK összességében a közbiztonság milyensége, a helyi önkormányzat és a lakosság véleménye alapján értékeli a kapitányságok és őrsök munkáját. Hiába a magas rendőri aktivitást sejtető igazoltatás és feljelentés, ha a lakosság szerint a rendőrség nem tud rendet tartani, ha sok a felderítetlen bűncselekmény. Az önkormányzatok folyamatosan értesítik a rendőrséget a lakossági igényekről. Halmosi elismerte, olykor azért mérnek sebességet lakóparkok közelében, mert az ott élők addig bombázták panaszaikkal a polgármestert az „esztelen száguldozók” miatt, hogy a polgármester úr egy idő után megunta, és felhívta a városi kapitányt vagy a megyei főkapitányt.
Ilyenkor előfordulhat, hogy a 20 kilométeres sebességkorlátozást előíró tábla hatálya alá tartozó területen is ott áll a traffipax, és akár 30 ezer forintja is bánja annak, aki akkor éppen 40-nel elszáguld előtte. S ha már itt tartunk: a gyorshajtás bírságtételei nem a rendőrség büdzséjébe folynak be. Lehet ezzel persze rongálni a rendőrség tekintélyét, de tény, hogy ilyen bevételi előirányzat a rendőrségen nem létezik – tette hozzá a tábornok. Egyébként megyei és helyi szinten döntik el, hogy mikor hol mérnek sebességet. Elvárás és előírás, hogy elsősorban és legfőképpen olyan helyeken kell, ahol a gyorshajtás miatt gyakoriak a súlyos balesetek, ahol a gyorshajtók különösen nagy veszélyt jelentenek másokra.
A mérési helyről döntő parancsnoknak mindig meg kell (tudni) indokolnia, hogy egy adott időszakban miért éppen az adott helyen álltak fel a mérőkocsikkal. Ez persze nem jelenti azt, hogy egy nyílegyenes autópálya-szakaszon büntetlenül lehet száguldozni éjszaka. De ami például a közelmúltban történt Budapesten az Egér úton, amikor is a lelopott 70-es tábla helyén mértek és büntettek a rendőrök, az bár Halmosi szerint jogilag védhető, morálisan már nem annyira, és összességében többet ártott a rendőrségnek, mint amennyi hasznot hozott a közlekedésbiztonságnak.