Egyedül nem megy?
Dunai András, a Sanoma Media Budapest digitális üzletág igazgatója elmondta: egyes esetekben szükségesnek és elképzelhetőnek is tartják bizonyos tartalmaik fizetőssé tételét, ez azonban csak a termékek és azok tartalmainak egy szűkebb körét érintheti. Az igazgató szerint valószínűleg még az idén döntés születik. Vaszily Miklós, az Origo Zrt. vezérigazgatója kérdésünkre azt válaszolta, hogy a többi médiavállalathoz hasonlóan kiemelt figyelmet fordítanak a display hirdetéseken túlmutató üzleti modellek életképességének, bevezethetőségének vizsgálatára. Ezek közül az egyik lehetőség a fizetőkapu vagy egy előfizetéses modell alkalmazása. Az Origo elképzelhetőnek tartja, hogy a jövőben valamilyen formában a tartalmai és/vagy szolgáltatásai bizonyos körét fizetőssé teszi.
Arra, hogy erre mikor kerülhet sor, Vaszily Miklós azt mondta, az előfizetéses modell bevezetésének akkor lesz realitása, ha sikerül olyan megoldást találni, amely úgy teremt új üzleti lehetőséget, hogy közben nem űzi át az olvasót a versenytársakhoz. A fizetőkapuhoz elengedhetetlen aminőségi, egyedi, valós értéket képviselő tartalom előállítása, s meg kell találni azt a „rezervációs” árat, amely a tartalmi érték mérőszáma is lehet. Harmadrészt nagyon fontos az egyszerű és megbízható fizetési megoldás. Kardos Gábor, a Ringier digitális üzletág igazgatója úgy nyilatkozott, a Ringier (lapunk többségi tulajdonosa) feltétlenül elkötelezett amellett, hogy a tartalom érték, és digitális formái is pénzzé tehetők.
„Korántsem dőlt el, hogy a Piano egyébként jól haladó tapogatózása hozza-e el a megoldást – mondta –, de biztos vagyok abban, hogy még az idei évben velük vagy más formában kísérleteket láthatunk az online tartalomértékesítésre.” A Piano Media több magyar kiadónak a más országokban is bevált üzleti modellt ajánlotta, amely szerint a fizetőkapu bevételéből származó összeg 30 százaléka lenne a szolgáltatócég üzembentartási díja, jutaléka, további 40 százalék azé a weboldalé, ahol regisztrált az olvasó, a fennmaradó 30 százalékot pedig aszerint osztanák szét, hogy melyik site-on mennyi időt töltöttek a látogatók. Egyes iparági szereplők számításai szerint a felhasználóktól körülbelül havi 1000 forintot lehetne elkérni a fizetős kapun való belépésért, ennél nagyobb összeg már az ingyenes portálok felé terelné az olvasók többségét.