Perek fogságában a CET
Idén novemberben biztosan birtokba vehetik a fővárosiak a CET épületegyüttesét. (Bár ezt ígérték két évvel ezelőttre és a tavalyi karácsonyi vásárra is.) Tarlós István főpolgármester legutóbbi ígéretét a projektről szóló közgyűlési beszámoló után tette. Ehhez júliusban neki kellene kezdeni a tető átépítésének, amit a főváros által felkért szakértők elengedhetetlennek tartanak. A javítás költségét előzetesen nettó 400 millióra becsülték.
Az állapotfelmérés díjával együtt csaknem egymilliárdra kerekedhet a CET átépítésének ára. A költségvetésben legalábbis ennyit terveztek be erre a célra. (Az építés költsége 8,5 milliárd volt.) Csakhogy a tavalyi birtokbaadási jegyzőkönyvben a fővárosi önkormányzat kijelentette: elfogadja a független Atrox Kft. által készített műszaki állapotfelmérést. Márpedig a cég több mint százoldalas jelentésében az szerepelt, hogy a garanciális javítások elvégzése legfeljebb két-három hónapot vehet igénybe, utána az épület megnyitható. A garanciális javítások elvégzése egyébként a generálkivitelező feladata lenne. Erre hivatkozva vette meg a fővárosi önkormányzat is a WHB követeléseit 2,7 millió euróért. Más magyarázat szerint a WHB kifizetésének egyetlen célja volt csupán: a „frontok számának csökkentése”.
Akármi is a magyarázat, az tény, hogy a főváros idén új állapotfelmérést rendelt meg az épület eredeti tervezőitől (az ONL Hungary Tervező Kft., a Bánáti és Hartvig Építész Stúdió Kft., valamint az FRT Raszter Kft.). A csapat néhány hét alatt elkészítette jelentését, mely szerint a héjazat, illetve a csatlakozások egésze átépítendő. A munkát az épület északi részénél kezdik, és egy idetervezett gördülő sátor alatt végzik el, nem zavarva a bérlői területek kialakítását. Az épület ugyanis csupasz belül, mivel a helyiségek kialakítását a leendő bérlők végzik majd el saját ízlésük szerint. Bár az épület harmadát 2011 októberére kiadták, a hosszú várakozás miatt most újra kell kezdeni a bérlőkeresést. Novemberre talán lesznek annyian, hogy valóban megnyílhat az épület. Vélhetőleg addig a ferencvárosi önkormányzattal is megállapodnak a kérdéses közterületek használatáról, és megnyílhat a mélygarázs is.
Az építtető Porto ezzel szemben tagadja, hogy az üvegtető táblái betörnek, illetve beáznak, így feleslegesnek tartják a 400 millió forintos javítás megrendelését is. Tarlós István szerint „a hárommillió forinttal egy máltai strandon alapított offshore cégnek” semmilyen jogosítványa sincs arra, hogy kétségbe vonja a kivitelezői hibák javítását. A főpolgármester egyébként nem is a műszaki gondokkal, hanem a peres eljárásokkal indokolta a CET átadásának elhúzódását. A múlt héten két perről tett említést. Helyettese, Bagdy Gábor viszont öt peres eljárásról számolt be a közgyűlésnek.
A Porto által adott bankgarancia önkormányzati lehívásának ügye mindkettőjük listáján szerepelt. Ebben a Kúria jogerős döntést hozott, ennek értelmében a főváros jogszerűen hívta le a 3,95 millió eurós – mintegy 1,2 milliárd forintos – bankgaranciát, és fenntartotta azt a korábbi döntést is, miszerint a Porto köteles a főváros birtokába adni az épületet. A bíróság által ugyanakkor nem eldöntött kérdés, hogy az önkormányzat késedelmi és hibás teljesítési óvadékból kielégíthette-e kötbérigényét. A Kúria ugyanakkor kimondta, hogy a szolgáltatási szerződés felmondása érvényes volt, és a Porto soha, semmilyen jogcímen nem volt birtokosa az épületnek. Ez két másik peres eljárás lezárását is jelenti.
Nem zárult le viszont az MKB fővárosi önkormányzat ellen tavaly indított pere. A bank 28,4 millió eurós – mintegy 7,5 milliárd forint – tőke és kamatai megfizetésére perli a fővárost. A Pécsi Törvényszék múlt heti közbenső ítéletében kimondta: az önkormányzat felelős a Porto tartozásáért. A főváros természetesen fellebbez.
Még csak most kezdődött a Porto által tavaly novemberben 39,2 millió euró, mint késedelmi kamat megfizettetése okán indított pere. Az első tárgyalást idén februárban tartották. A főváros ellenkérelmet nyújtott be és viszontkereset beadására készül. A per legkorábban az év végén zárulhat le.