Óriásdugó lesz Esztergom felé

Tíz hónapja fizetik az európai színvonalú vasút kialakításának árát az utazók Pilisvörösvár és Esztergom között: a MÁV pályaépítési munkák miatt tavaly június közepén állította le vonatait a mintegy 30 kilométeres vonalszakaszon. Azóta itt buszok járnak, de reményt adott, hogy a korabeli ígéretek szerint 2013. március 31-én a vágányzárat feloldják, így talán ismét megjelenhetnek a vonatok.

A bizakodás elhamarkodottnak bizonyult, április 2-án nulla órától június 14-én éjfélig újabb vágányzárat rendel el a vasút. A változatosság kedvéért most a teljes Budapest–Esztergom-vonalon.

A fanyalgók nem tehetnek mást, mint hogy újabb két és fél hónapig vonatpótló busszal, saját autóval, esetleg motorkerékpárral vágnak neki az utazásnak. Méghozzá mondjuk a már amúgy is túlzsúfolt, a kilátásba helyezett útépítések miatt egyre nehezebben járható 10-es főúton.

Akik a buszt választják, a MÁV közlése szerint úti céljuktól függően három vonatpótló és egy mikrobuszjárattal barátkozhatnak. Az E jelzésű vonatpótló buszok a Budapest–Pilisvörösvár–Esztergom útvonalon közlekednek majd, és papírforma szerint menetidejük mintegy 80 perc lesz. Az S jelzést viselő járatok a Budapest–Solymár–Piliscsaba utat róják majd az ígéretek szerint 45 perces menetidővel. A Z jelzéssel forgalomba álló buszok ugyanakkor a Budapest–Pilisvörösvár–Piliscsaba menetet teljesítik úgyszintén 45 perc alatt.

A MÁV vonatpótló járatai a Szabadságliget és Klotildliget megállót nem érintik. Ezt a két megállót a K jelzésű mikrobuszjáratok szolgálják ki, előreláthatólag 20 perces menetidővel.

Más kérdés, hogy a meghirdetett menetidők betartására látszólag a MÁV-nál sem fogadnának. A vasúttársaság legalábbis előre jelezte: a 10-es főút zsúfoltságától függően vonatpótló járatainak menetideje jelentősen módosulhat.

Az átmeneti kényelmetlenség azonban megérleli gyümölcsét. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szerint legkorábban 2014 nyarán a vonatok már az Esztergomba vezető vasútvonal 53 kilométerén európai színvonalú pályán haladhatnak majd. Igaz, addig még akad tennivaló bőven.

Az összesen nettó 44,5 milliárd forintos beruházási programban elsőként Piliscsaba és Esztergom között zárul le a vasútépítés. Az utasokat június 15-től ezen a szakaszon ismét vonatok szállítják majd. A második lépcsőben Piliscsaba és Pilisvörösvár között fejeződik be az építkezés az év végére, de azt ígérik, szeptember 2-től az autóbuszos vonatpótlásra már nem lesz szükség. Harmadik nekifutásra az északi vasúti Duna-hídtól Pilisvörösvárig vezető vonalszakaszt korszerűsítik, átadását jövő nyárra tervezik. A vágányépítés után ugyanis a MÁV saját beruházásként belevág a Rákosrendező–Esztergom vonalszakasz villamosításába. De ha ez is elkészül, és a nemzeti vasút új villamos motorvonatai szolgálatba állnak, az utazók tényleg megtudhatják, milyen az európai vasút. Az ígéretek szerint legalábbis a vonatok menetideje harminc perccel mérséklődik, a félszáz kilométeres Budapest–Esztergom utazás kilencven perc helyett egy óráig tart majd.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.