Milliók kátyúkárokra

Csak minden második kátyú okozta kár után fizet a fővárosi utak kezelésével megbízott BKK Közút. A kártérítések átlagos összege viszont több mint kétszeresére emelkedett az elmúlt néhány év alatt.

2005-ben még 3604 kárigény érkezett a kátyúk miatt meghibásodott autók tulajdonosaitól a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt.-hez. A cég ezek közül 2431-et talált jogosnak, és összesen 113 millió forint – autónként 46,5 ezer forint – kártérítést fizetett ki. 2011-ben már csak 314 kárigényt nyújtottak be úthibák miatt. Ezek közül csak 158 esetben sikerült az autósnak kétséget kizáróan bizonyítania a kárigény jogosságát. Végül ennél is kevesebb autósnak, összesen 134-nek fizettek ki összesen valamivel több mint 18 millió forintot. Az átlagos, elismert kárérték 135 ezer forint volt.

Tavaly a bejelentett kárigények száma 226-ra apadt. Az év végén benyújtott kárigények felülvizsgálata ugyan még tart, de a lezárultak esetében a bejelentéseknek alig 40 százalékát találták jogosnak. Az elismert kárigények kétharmadát fizették ki eddig, összesen nyolcmillió forintot, ami káresetenként 125 ezer forintot jelentett.

Tavaly 226 kárigényt jelentettek be, ennek 40 százalékát ismerték el
Tavaly 226 kárigényt jelentettek be, ennek 40 százalékát ismerték el

A jogi osztály tehát kiváló munkát végez. De kétségtelenül igyekszik a karbantartó részleg is. 2012-ben csaknem 25 ezer kátyú és lokális úthiba – süllyedés, útbeszakadás, durva gyűrődés – helyreállítását végezték el. Ez a szám a munkaszervező BKK szerint évről évre csökken, köszönhetően a tervezett útfelújításoknak, illetve az elmúlt két év technológiai és munkaszervezési fejlesztéseinek. De azért akad még úthiba szép számmal.

Budapest 4300 kilométeres úthálózatának alig negyedét kezeli a fővárosi önkormányzat. A többi a kerületek felügyelete alá tartozik. A BKK útellenőri szolgálata folyamatosan járja a fővárosi kezelésben lévő utakat és feljegyzi, bejelenti a kátyúkat. Nem unatkoznak. Tavasztól őszig naponta átlagosan 150-200 úthiba alakulhat ki, de fagyos, csapadékos időjárásnál akár 400-500 lyuk is keletkezhet az aszfalton egyetlen nap alatt. Bár a BKK saját bevallása szerint más területekről is idecsoportosítja erőit, a nyilvántartott, de ki nem javított úthibák száma így is eléri a napi két-háromszázat.

Tavasztól őszig a kátyúk megszüntetése, az út javítása nemcsak kimondottan a burkolathiány megszüntetése, hanem megelőző jelleggel nagyobb méretben, a repedezett környezetre is kiterjed. Csapadékos időjárásban 0 fok alatti hőmérsékleten technológiailag jó minőségi aszfaltozási munkát végezni nem lehet. Így az ekkor készült úthibajavítások csak ideiglenes jellegűek, később újratömik őket. A téli időszak elmúltával készült kátyúzásra egyéves garanciát ad a kivitelező, de egy jól betömött kátyú az útburkolat általános állapotától függően 4-5 évig is kitart. A javításnál egyébként a balesetveszélyes, súlyos forgalmi akadályt okozó úthibák élveznek elsőbbséget.

A kátyúzás költsége több százmillió forint évente. Ezt a pénzt a Fővárosi Közgyűlés által jóváhagyott közútkezelői forrásból kell kigazdálkodnia a BKK Közútnak. Némi könnyebbséget jelent, hogy a kormány a tavalyi, illetve az idei költségvetésében 500 millió forint támogatást különített el a Budapestet átszelő országos fő közlekedési utak karbantartására.

A felújított útszakaszokat elvben öt évig nem lehet felbontani, kivételt ez alól csak a közművek üzemzavarai jelentenek. Az útfelbontást egyébként ezekben az esetekben is engedélyeztetni kell még a munka megkezdése előtt. Az illegális útfeltörőket a közútkezelő köteles lefülelni és értesíteni a hatóságot, amely bírságot szab ki.

A kerületi önkormányzatok által kezelt utakat természetesen az érintett helyhatóságok tartják karban.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.