Milliók kátyúkárokra
2005-ben még 3604 kárigény érkezett a kátyúk miatt meghibásodott autók tulajdonosaitól a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt.-hez. A cég ezek közül 2431-et talált jogosnak, és összesen 113 millió forint – autónként 46,5 ezer forint – kártérítést fizetett ki. 2011-ben már csak 314 kárigényt nyújtottak be úthibák miatt. Ezek közül csak 158 esetben sikerült az autósnak kétséget kizáróan bizonyítania a kárigény jogosságát. Végül ennél is kevesebb autósnak, összesen 134-nek fizettek ki összesen valamivel több mint 18 millió forintot. Az átlagos, elismert kárérték 135 ezer forint volt.
Tavaly a bejelentett kárigények száma 226-ra apadt. Az év végén benyújtott kárigények felülvizsgálata ugyan még tart, de a lezárultak esetében a bejelentéseknek alig 40 százalékát találták jogosnak. Az elismert kárigények kétharmadát fizették ki eddig, összesen nyolcmillió forintot, ami káresetenként 125 ezer forintot jelentett.
A jogi osztály tehát kiváló munkát végez. De kétségtelenül igyekszik a karbantartó részleg is. 2012-ben csaknem 25 ezer kátyú és lokális úthiba – süllyedés, útbeszakadás, durva gyűrődés – helyreállítását végezték el. Ez a szám a munkaszervező BKK szerint évről évre csökken, köszönhetően a tervezett útfelújításoknak, illetve az elmúlt két év technológiai és munkaszervezési fejlesztéseinek. De azért akad még úthiba szép számmal.
Budapest 4300 kilométeres úthálózatának alig negyedét kezeli a fővárosi önkormányzat. A többi a kerületek felügyelete alá tartozik. A BKK útellenőri szolgálata folyamatosan járja a fővárosi kezelésben lévő utakat és feljegyzi, bejelenti a kátyúkat. Nem unatkoznak. Tavasztól őszig naponta átlagosan 150-200 úthiba alakulhat ki, de fagyos, csapadékos időjárásnál akár 400-500 lyuk is keletkezhet az aszfalton egyetlen nap alatt. Bár a BKK saját bevallása szerint más területekről is idecsoportosítja erőit, a nyilvántartott, de ki nem javított úthibák száma így is eléri a napi két-háromszázat.
Tavasztól őszig a kátyúk megszüntetése, az út javítása nemcsak kimondottan a burkolathiány megszüntetése, hanem megelőző jelleggel nagyobb méretben, a repedezett környezetre is kiterjed. Csapadékos időjárásban 0 fok alatti hőmérsékleten technológiailag jó minőségi aszfaltozási munkát végezni nem lehet. Így az ekkor készült úthibajavítások csak ideiglenes jellegűek, később újratömik őket. A téli időszak elmúltával készült kátyúzásra egyéves garanciát ad a kivitelező, de egy jól betömött kátyú az útburkolat általános állapotától függően 4-5 évig is kitart. A javításnál egyébként a balesetveszélyes, súlyos forgalmi akadályt okozó úthibák élveznek elsőbbséget.
A kátyúzás költsége több százmillió forint évente. Ezt a pénzt a Fővárosi Közgyűlés által jóváhagyott közútkezelői forrásból kell kigazdálkodnia a BKK Közútnak. Némi könnyebbséget jelent, hogy a kormány a tavalyi, illetve az idei költségvetésében 500 millió forint támogatást különített el a Budapestet átszelő országos fő közlekedési utak karbantartására.
A felújított útszakaszokat elvben öt évig nem lehet felbontani, kivételt ez alól csak a közművek üzemzavarai jelentenek. Az útfelbontást egyébként ezekben az esetekben is engedélyeztetni kell még a munka megkezdése előtt. Az illegális útfeltörőket a közútkezelő köteles lefülelni és értesíteni a hatóságot, amely bírságot szab ki.
A kerületi önkormányzatok által kezelt utakat természetesen az érintett helyhatóságok tartják karban.