Őszig van pénz a BKV-ra
A kiadások visszafogása érdekében 208 embert bocsátanak el a következő hónapokban a városházáról. De még így is kellett némi trükk a nullszaldós költségvetéshez.
Mint ahogy azt Hanzély Ákos, a Párbeszéd Magyarországért képviselője megjegyezte: a közösségi közlekedés finanszírozási hiányát – 15-20 milliárdot – ehhez át kellett tolni a két fővárosi közlekedési cégre, a BKK-ra és a BKV-ra. Tüttő Kata (MSZP) képviselővel egybehangzóan szemfényvesztésnek nevezte a fővárosi adósságállomány egy részének állami átvételét is. Az önkormányzatok új finanszírozási rendszere ugyanis gyakorlatilag felszámolja a főváros önálló mozgásterét. A városra testált feladatok állami finanszírozása, illetve a valós költségek közötti különbség rövid idő alatt úgyis a hitelek felmondását idézné elő, így a kormánynak mindenképpen szerepet kellett volna vállalnia az adósságrendezésben. A közgyűlés szünetében azután kiderült – de ezt a képviselőkkel a délelőtti döntéshozatal idején még nem közölték –, hogy a kormány a fővárosi hitelek 60 százalékát, úgy 104 milliárd forint visszafizetését vállalja magára. Így Budapest évi 7-9 milliárd forint kamattehertől szabadul meg.
Ez azonban önmagában keveset lendít az idei költségvetésen. Bagdy Gábor, az idei büdzsét összeállító főpolgármester-helyettes el is ismerte: hiába kezdtek hozzá a 2013-as költségvetés összeállításához már augusztusban, az a jogszabályváltozások miatt csak a törvényi határidő előtti utolsó pillanatra állt össze. Az oktatási, a gyermekvédelmi, a fogyatékos és a pszichiátriai betegeket ellátó otthonok államosítása 44 milliárd forinttal rövidítette meg a fővárost. Másrészt a normatív állami támogatásokat a feladatfinanszírozás váltotta fel.
Bagdy arra is felhívta a figyelmet, hogy a törvényi előírások értelmében működési hiány nem tervezhető, ami elsősorban a közösségi közlekedés finanszírozását érinti. A főváros éppen ezért csak a rendelkezésre álló források mértékéig rendeli meg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), illetve a BKV szolgáltatásait. A két cég működésének fedezete jelenleg csak őszig biztosított. A városvezetés azonban erősen bízik abban, hogy Orbán Viktor kormányfő jövő heti városházi látogatásán „széles körű” megállapodást kötnek, amely az adósságkonszolidáción túl tartalmazza majd a közösségi közlekedés finanszírozását és jövőbeli fővárosi fejlesztéseket is. (Tavaly azt ígérte Orbán Viktor, hogy csak fokozatosan szállnak ki a közösségi közlekedés finanszírozásából. Végül megvonták a 32 milliárdos normatíva egészét.)
A költségvetés főösszege az idén 330 milliárd forint, de egyenlege csak a tavalyi pénzmaradványokkal, illetve a fejlesztési hitelekkel hozható egyensúlyba, lévén 260 milliárd bevételre 323 milliárdos kiadás jut.
Az ellenzéket ez nem nyugtatta meg. Tüttő Kata szerint a főváros teljesen kiszolgáltatottá vált a mindenkori kormány kegyének. A közműcégek kivéreztetése után semmilyen saját forrása nem maradt például fejlesztésre. Hanzély pedig rizikósnak értékelte a vízműveknek adott 12 milliárd forintos fővárosi hitel megtérülését, illetve a fővárosi cégektől érkező osztalékbevételek elapadását. Lendvai Anna az oktatási, Havas Szófia (mindkettő MSZP) az egészségügyi intézmények „szolgai átadását” sérelmezte, amellyel a támogatás egésze elkerült a fővárostól, miközben a feladatok egy része megmaradt.
Az ellenzék az idei költségvetést összességében az önálló önkormányzatiság felszámolásának tartotta. Horváth Csaba szocialista frakcióvezető szerint a leépítés és a zsugorodás költségvetése egyetlen politikai célt szolgál csupán: Budapest önállóságának megszüntetését.
György István főpolgármester-helyettes azzal vágott vissza, hogy az önkormányzatok az államháztartás alrendszerei. „Ezt lehet szeretni vagy nem szeretni, de mindenképpen tudomásul kell venni. De egyébként is itt az ideje, hogy véget vessünk annak a korábbi gyakorlatnak, hogy többet költünk, mint amennyink van.” Bagdy zárszavában elismerte, hogy a költségvetés az év legfontosabb napirendje – így nem is várt mást, mint ellenzéki támadást. Nem kellett csalódnia: az ellenzék egyként utasította el a tervezetet.