Megnyílhat a CET-mélygarázs

Ferencváros önkormányzata a héten tárgyalja – a CET-mélygarázs használatbavételi engedélyezésének előfeltételeként – a korábbi beruházóval kötött közterület-használati megállapodás megszüntetését, majd a főváros ajánlatát a parkolóhoz vezető utak használatára. Ezek a közterületek ugyanis a IX. kerület tulajdonában vannak.

Ferencváros vezetése korábban már egyezséget kötött használatukról a Duna-parti multifunkcionális központ eredeti építtetőjével, a Portóval, ám a beruházó időközben felmondta a fővárossal kötött szerződését. Így a megállapodást újra kell kötni a fővárossal.

– Ferencváros sem korábban, sem most nem kíván akadályt gördíteni a beruházás elé. Csupán rendezni szeretné a jogi helyzetet, és tisztázni az üzemeltetéssel kapcsolatos kérdéseket. Ha a főváros vállalja a garázshoz vezető utak, illetve a lámpás közlekedési csomópont karbantartását, akkor a kerület hozzájárul az utak forgalomba helyezéséhez – magyarázza Szűcs Balázs, Ferencváros főépítésze. Azt is megerősítette lapunknak, hogy a mélygarázs megnyitásához már csak ezt a hatósági eljárást kell lezárni. A kerület elsőfokú hatóságként tavaly év végén, az épület ütemezett használatbavételi engedélyezési eljárásnak részeként kiadta ugyanis a mélygarázs engedélyét. A főváros a főépítész szerint maradéktalanul teljesítette a feltételeket, így kialakította a szükséges beléptető rendszert, biztosította a menekülő-útvonalakat és a levegőcserét levehetővé tévő elszívást.

A parkoló megnyitásával egyidejűleg elbontják az épületet körülvevő kerítéseket. Szűcs Balázs nem látja akadályát annak, hogy a tavasszal végre a sétányt is birtokba vehessék a budapestiek.

A mélygarázs megnyitására tehát már csak néhány hetet kell várni – a felette lévő multifunkcionális központ átadása viszont jövőre tolódhat. A fővárosi önkormányzatnak egyáltalán nem sürgős a dolog. Inkább 2014-re tolnák az ünnepélyes ceremóniát, beillesztve a választási program sikersztoriként tálalt projektzárásainak sorába – ezek közé tartozhat a 4-es metró is. Aligha szándékoltan, de mégis alátámasztva ezzel a korábbi főpolgármester, Demszky Gábor 2010-es búcsúszavait: Tarlós Istvánnak elég lesz befejeznie az általunk elkezdett beruházásokat a győzelemhez.

De ez sem megy könnyen. A 30 ezer négyzetméteres, különleges formájú és építészeti megoldású multifunkcionális központ átadásának eredeti határideje 2010 nyara volt. Az épületet 2010 végén jelentette készre a generálkivitelező WHB Építő Kft., csakhogy a Porto időközben szerződést bontott a fővárosi önkormányzattal, amely – különféle hiányosságokra hivatkozva – nem vette át az épületet. A WHB viszont addig nem volt hajlandó levonulni a területről, amíg ígéretet nem kap a végszámla kifizetésére. A helyzetet bonyolította, hogy a két fél – a főváros és a generálkivitelező – külön-külön szerződött a Portóval. Az épületre eddig 8,5 milliárd forintot költöttek.

Ám a megnyitó a felek elszámolási vitái miatt egyre csak húzódik. A főváros megnyerte ugyan a bankgarancia lehívása miatt indított pert a Portóval szemben, de a beruházó felülvizsgálati kérelme nyomán a Kúria felfüggesztette az ítélet végrehajtását az eljárás befejezéséig. A tárgyalást márciusra halasztották. Közben a Porto újabb pert indított, a szerződés szerint járó teljes összegre és kamataira, összesen 12,5 milliárd forintra perli a fővárost. S közben a projektet hitelező MKB is beszállt a perekbe: 7,5 milliárd forintos követelését szeretné behajtani a Portón, illetve az önkormányzaton.

Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes tavaly augusztusban a karácsonyi vásárra ígérte a megnyitót. Most már nem is ígér. A fővárosi önkormányzat lapunk egyetlen beruházással kapcsolatos kérdésére sem válaszolt, így nem kaphattunk információt arról sem, hogy hol tart az üvegtető hibáinak feltárása, javítása, illetve mennyibe kerül ez a városlakóknak. Igaz, a főváros a WHB követeléseinek 2,7 millió euróért való megvásárlását éppen azzal indokolta, hogy a cég akkor díjtalanul javítja majd ki a hibákat.

Az üvegtető átépítése azonban aligha tartozik bele a garanciális javítások körébe. A kivitelezők ugyanis módosított építési engedély szerint végezték el a feladatot, mivel a Porto, sokallva az üvegtető eredeti koncepció szerinti kivitelezésének költségét, módosíttatta a terveket, és arra szerződött a kivitelezővel. Ha valóban át kell építeni a tetőt, akkor annak milliárdos kiadását nagy valószínűséggel a fővárosnak kell kifizetnie. Viszont akkor lesz indok az időbeli csúszásra.

 

Lehet, hogy az üvegfelületen is dolgozni kell
Lehet, hogy az üvegfelületen is dolgozni kell
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.