Tüntetnek a BKV buszvezetői

Jövő hét szerdán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elé vonulnak a BKV dolgozói. A tüntetés elsődleges célja a fővárosi agglomerációs járatok Volánbusznak való átadásáról szóló döntés felfüggesztése, illetve a május elsejei határidő elhalasztása.

– Mindazokat idevárjuk, akiknek fontos a munkahelyük, a családjuk biztonsága, illetve meg szeretnék állítani a kormány BKV Zrt. szétdarabolására irányuló törekvését – hangsúlyozza Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke, aki sokakra számít. A kiszervezés ugyanis egybeesik a VT-Transman belépésével, a kettő együtt összesen 280 járatot 1000–1200 dolgozót érint. De a szakszervezeti vezető szerint a cég valamennyi munkavállalója veszélyeztetett, hiszen a vállalat finanszírozásának egyik legnagyobb forrását jelentő szolgáltatási feladatok elvonása szükségszerűen a munkavállalók jövedelmének csökkenéséhez, munkakörülményeik további romlásához vezet. A teljesítménycsökkenés értelemszerűen kevesebb járművezető alkalmazását jelenti, de kihat a karbantartói és más területeken dolgozókra is.

Egyelőre nem tudni, hogy kik és milyen járművel szállítják majd a városkörnyéki járatok utasait
Egyelőre nem tudni, hogy kik és milyen járművel szállítják majd a városkörnyéki járatok utasait

A szakszervezetek a minisztériumi döntés nyilvánosságra kerülése után rögtön tárgyalásokat kezdeményeztek a tárca, a fővárosi önkormányzat, a BKV, a MÁV és a Volánbusz vezetőivel. Találkoztak a fejlesztési minisztérium képviselőivel, a főpolgármesterrel, és többször egyeztettek a BKV vezetésével is. Ám valós választ kérdéseikre sehonnan sem kaptak. Az viszont nyilvánvalóvá vált számukra, hogy a tárca foggal-körömmel ragaszkodik döntéséhez, annak ellenére is, hogy a Volánbusz nincs felkészülve a feladat átvételére.

Egyelőre nem tudni, hogy kik milyen járművel szállítják majd a városkörnyéki járatok utasait. A Volánbusz kénytelen volt visszavonni januárban sebtében kiírt busztenderét, miközben eleddig a BKV-val sem tudtak megállapodni a használt járművek bérléséről. Még kevesebb az információ a BKV-nál feleslegessé váló dolgozók átvételéről. – Több szolgáltató megjelenése a régióban egységes foglalkoztatási feltételek meglétét követelné meg – állítja Nemes Gábor.

– Ennek érdekében a szakszervezetek azonnali ágazati kollektívszerződés-tárgyalásokat kezdeményeztek a minimális foglalkoztatási és jövedelmi szintekről. A szakszervezeti vezető szerint a kormány nem teheti meg, hogy a közszolgáltatásban egyes cégeket versenyelőnyhöz juttat az eltérő foglalkoztatási szabályok révén.

– A BKV menedzsmentjére nem számíthatunk, hiszen láthatóan saját cégüket sem képesek megvédeni –teszi hozzá. – Egyelőre azt sem tudni, hogy a megcsonkított cég miből törleszti majd a korábbi szolgáltatási szintre és bevételre méretezett hiteleket – a szakszervezeti vezető szerint a kormány célja valójában a BKV feldarabolása. – A MÁV és a Volánbusz mellett a BKV továbbra is mostohagyerek – mondja. Nemes Gábor abban sem biztos, hogy a cég képes lenne finanszírozni a tömeges elbocsátást. Mint ismeretes a főváros közlekedési cége jelenleg bizonyosan csupán az évi kiadásainak felére talált fedezetet, elsősorban a jegyárbevételek terhére.

Tarlós István főpolgármester egy hónapja még azt bizonygatta, hogy „a kormány biztosítani fogja, hogy a fővárosi közösségi közlekedés stabilan működjön”. Ennek zálogául Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszterrel és Völner Pál államtitkárral megegyezett abban, hogy „széles spektrumon gondolkodnak a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásáról”. Bár azt se titkolta a városvezető, hogy a kormány finanszírozási hozzáállását nem befolyásolja az a tény, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) több százmillió forinttól esik el amiatt, hogy a Volánbusz átveszi az agglomerációs buszjáratokat. Tarlós akkor mindenkit megnyugtatott: „garanciákat kaptam arra, hogy az utazóközönség semmit nem fog megérezni abból, ha a Volánbusz átvesz egyes agglomerációs BKV-járatokat. A továbbiakban is csak egyféle bérletre lesz szükség. A sárga buszok Budapesten belül is érintenek majd minden megállót. A Volánbusz és a BKVmeg fog állapodni az együttműködés feltételeiről”. Azóta hallgat. A kérdések pedig megválaszolatlanul maradtak. Továbbra sem tisztázott például, hogy a BKV-nak – legalábbis a városhatárig – be kell-e majd állítania buszokat ezekre a vonalakra.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.