Fotónyelven talán megszólalnak

Adrián és Adrienn testvérek. A fiú12, alány 14 éves. Mindketten autisták. Verbálisan nem kommunikálnak a környezetükkel, életükben még soha nem szólaltak meg. Apró képes kártyákkal jelzik, ha szeretnének valamit csinálni, vagy bármi gondjuk akad: például ha éhesek-szomjasak.

– Alig tudunk valamit arról, mi jár a fejükben, mi érdekli őket leginkább, hogyan látják a körülöttük lévő világot, mit gondolnak a társaikról, a tanáraikról. Talán a fotók segítségével egy kicsit megnyitják a kaput felénk – mondja Koncz Dezső logopédus-fotográfus, az óbudai Szellő utcai speciális gyógypedagógiai intézmény tanára, az itt tanuló sérült gyerekek számára szervezett fotószakkör ötletgazdája. Külföldön már próbálkoztak hasonló terápiával, idehaza ez az első kísérlet arra, hogy a fényképezés alapjainak megtanításával, a rendszeres fotózással bővítsék az értelmileg sérült, valamint autista gyerekek számára kínált egyéni fejlesztéseket.

Koncz Dezső gyógypedagógus – aki évtizedek óta hódol szenvedélyének, a fotózásnak – már régóta foglalkozik Adriánnal és testvérével. A logopédiai órákon a gyerekek általában két dologra reagálnak intenzíven: a zenére és a képekre. „Ami tetszik nekik, azt hosszasan nézegetik, sőt mutogatással jelzik, ha újra és újra akarnak tanulmányozni egy-egy fotót. Az autisták gyakran képekben gondolkodnak, így a rajzoláshoz hasonlóan a fotózás is érdemben segítheti őket az önkifejezésben” –teszi hozzá a logopédus.

A fővárosi intézménybe járó, tanulásban és értelmileg akadályozott, valamint autizmussal élő gyerekek számára eddig sem volt hiány speciális fejlesztő foglalkozásokból. Az egyénre szabott fejlesztések között szerepel az úszás, a lovaglás, számos kézműves-foglalkozás, a súlyosabban sérültek számára pedig kutyaterápiát, sőt delfin-hangterápiát is biztosítanak. Dr. Gundáné Szántó Katalin, az óbudai EGYMI (Óvoda, Általános Iskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény) igazgatónője szerint tökéletesen illeszkedik ebbe a sorba a most debütáló fotóstanfolyam, amely sérült gyerekek esetében nem csupán a vizuális kultúrának, hanem a hétköznapi kommunikációnak a fejlesztését is segíti.

–Ami gyerekeink sajátosnézőpontból látják a világot, és ezt az egyedi látásmódot sokan közülük pontosabban ki tudják fejezni képekkel, mint szavakkal. Abban is hiszek, hogy a bennük lévő félelemnek és feszültségnek az oldására is alkalmas az önkifejezést segítő fotózás – mondja az igazgatónő, aki arra számít, hogy a gyerekek fotóin keresztül a hétköznapinak tűnő, megszokott momentumok új megvilágításba kerülhetnek, amiből a gyógypedagógusok is sokat tanulhatnak.

Egy fotószakkör technikai feltételeinek megteremtése sokba kerül, egy oktatási intézmény szűkös büdzséjéből erre nem futná. Koncz Dezső a foglalkozások szakmai módszertanának kidolgozását követően ezért szponzorszerző körútra indult. Arra azért nem számított, hogy rögtön az első próbálkozása sikeres lesz, márpedig pontosan ez történt: bekopogtatott a Fotó-Sarok Vizuális Szolgáltató Központba, ahol támogatásra méltónak találták a kezdeményezést.

Békefi Andrástól, a kereskedelemmel és oktatással foglalkozó fővárosi cég társtulajdonosától megtudtuk: három darab, cserélhető objektívvel rendelkező digitális fényképezőgépet, valamint fotósmellényeket, kitűzőket, jegyzettömböket, mappákat adományoztak az iskolának. Hozzátette, szándékosan választottak olyan csúcsminőségű gépeket, amelyekkel automatikusan nem lehet jó fotókat készíteni, azt előbb meg kell tanulni. A masinák folyamatos használat mellett is hosszú évekig működőképesek maradhatnak, így az adomány segítségével a jövőben olcsón működtethető a szakkör.

Az óbudai szakkörön való részvétel egyébként kiváltságot is jelent, az automatikusan helyet kapó autisták mellett az enyhén értelmi sérült diákok között nagy volt a verseny, hogy bekerülhessenek a tíz szerencsés diákfotós közé. Ahogy Koncz Dezső fogalmazott, komoly fegyelmező eszköznek számít, hogy csak azok járhatnak fotózni, akikkel nincsenek magatartásbeli gondok. Ezt a feltételt mindannyian tudomásul vették, ami érzékelhető is néhány problémás fi ú viselkedésén. A szakkörvezető tervei szerint év végén a legjobb fotókból egy vándorkiállítást állítanak össze, amit később körbeutaztatnának az ország speciális intézményeiben. Koncz Dezső abban bízik, máshol is dolgoznak elhivatott gyógypedagógusok, akiknek az óbudai szakkörösök majdani képei kedvet csinálhatnak ahhoz, hogy maguk is belekezdjenek sérült gyerekek fotóterápiájába.

 

Az autisták gyakran képekben gondolkodnak, így a fotózás érdemben segítheti őket az önkifejezésben
Az autisták gyakran képekben gondolkodnak, így a fotózás érdemben segítheti őket az önkifejezésben
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.