A győztes kapitulált

Bár nyert, nem kívánja megépíteni az elektronikus útdíjrendszert a tender győztese, a Getronics Magyarország Kft. Annak ellenére sem, hogy a múlt héten harmincnapos haladékot kért – és kapott – az Állami Autópálya Kezelőtől a szerződéskötésre.

A válsághelyzetet okozó fordulatról az ÁAK szűkszavúan csak annyit közölt, hogy a Getronics az alvállalkozóival folytatott tárgyalások nyomán „nem látja biztosítottnak”, hogy szerződés szerint ki tudja építeni a rendszert, amely a 3,5 tonnánál nagyobb teherautók díjszedését és ellenőrzését biztosította volna a 6318 kilométernyi közútón. Ebből a kormány idén 75 milliárd forint bevételt vár. A munkát 34,89 milliárdért vállalta a Getronics.

Részükről a visszalépés ésszerű: így csupán 20 millió forintos ajánlati biztosítékát veszíti el, töredékét a milliárdos kötbérnek, amelyet a megállapodás megszegése esetén fizethetne. A Getronics a vészharangokat már az év első munkanapján megkongatta, amikor értesítette az ÁAK-t, hogy legfontosabb alvállalkozója, a norvég Q-Free ASA az adott feltételek mellett nem volt hajlandó megkötni a beszállítói megállapodást.

Az ÁAK, illetve a lépéseit felügyelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tovább erőltette a Getronics szerződésének aláírását. Közbeszerzési eljárás győztese akkora segítséget talán még sosem kapott megrendelőjétől, mint a Getronics a kormányzattól. Az NFM átvette az útdíjtender irányítását a sztrádatársaságtól, és maga próbált megoldást találni a helyzetre. Sikertelenül. Így Vályi-Nagy Vilmos infokommunikációs államtitkár újabb huszárvágásra szánta el magát.

A szerződéskötési határidő lejárta után bejelentette: a Getronics haladékot kért és kapott. A január elején az útdíjtender döntéseit magához vonó szakember ekkor már óvatosabban fogalmazott, az ÁAK döntéséről beszélt, az esetleges felelősséget is rájuk tolva. Lapunk úgy tudja: a Getronics levélben foglalta össze az ÁAK-nak, milyen feltételekkel tudja aláírni a szerződést. A norvégok kiszállására a forgatókönyv szerint az olasz Autostrade S.p.A. belépése lett volna a megoldás. Ehhez az ÁAK-nak vállalnia kellett volna, hogy a leszállított fedélzeti berendezések árát közvetlenül az olasz alvállalkozónak utalja át.

Ez vállalhatatlannak tűnt, hiszen az autópályakezelőnek akkor is ki kellett volna fizetnie a több százezer berendezés árát, ha az útdíjrendszer végül ki sem épül. A trükkök sorozatának a Getronics visszalépésével vége. De a helyzet egyet jelent-e az útdíjtender teljes bukásával? A szakértők véleménye nem egységes, de erről az állami sztrádatársaságnál magasabb helyen kell dönteni. Elvben maradt egy lehetőség, ami biztosíthatja, hogy kis késéssel, de kiépüljön a megtett kilométerek alapján számlázó díjrendszer, és a költségvetés is a pénzénél legyen.

Már a múlt héten megszületett a B-terv. Ez az érvényes ajánlatot adó, de a kormány által megszabott 42 milliárd forintos költségkeretet jelentősen meghaladó, 53,486 milliárd forintos ajánlatot tévő T-Systems Magyarország játékba hozásáról szól. A Deutsche Telekom érdekeltségét az ÁAK nem hirdette ki a közbeszerzés második helyezettjének, így velük automatikusan nem lehet megkezdeni a tárgyalásokat. Ezért új tendert hirdetnének meg, rendkívüli sürgősséggel, amely meghívásos lenne, és meghívót kizárólag a mostani tenderre érvényes ajánlatot adó cégek kapnának. Vagyis, a T-Systems.

Rajta kívül ugyanis érvényes ajánlata csak a Getronicsnak volt, de visszalépése után meghívásáról már szó sem lehet. Feltéve ha az ÁAK megkapja az utasítást a T-Systems megkeresésére. Kérdéses az is: ők milyen feltételek és menetrend mellett vállalkoznának a rendszer kiépítésére. Ha nem lesz megoldás, a megtett úttal arányos díjszedésre alkalmas rendszer bevezetésére legközelebb talán 2016-ban lesz esély. Addig pedig életbe léphet a Széll Kálmán Terv 2.0-s változatában leírt „vészforgatókönyv”, mely szerint a költségvetés pénzéhségét a matricás rendszer kiterjesztésével enyhíthetnék. De vajon kiket és milyen utakon kellene sarcolni a matricával?

A Getronics összeesküvésre hivatkozik

Szokatlan nyomásgyakorlással indokolta visszalépését a Getronics, azt állítva, hogy emiatt alakult ki a bizonytalan üzleti és jogi helyzet, amelyben nem kívánnak szerződni. A cég az alvállalkozójuk, a Q-Free ASA visszalépésével kapcsolatban azt közölte: információik szerint az egyik versenytársuk az elmúlt időszakban alvállalkozó partnereikre nyomást gyakorolt annak érdekében, lépjenek vissza. Így az útdíjrendszer tervezett határidőre történő megvalósítása lehetetlen lett volna. Vizsgálják, milyen jogi lépéseket tehetnek. A versenytársat nem nevezték meg, ám rajtuk kívül érvényes ajánlatot csak egyetlen cég adott a közbeszerzési eljárás során.

A fuvarozóknak minden kilométerért fizetniük kell, de az még nem világos, hogyan
A fuvarozóknak minden kilométerért fizetniük kell, de az még nem világos, hogyan
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.