Se fennakadás, se beszélgetés

Berettyóújfaluban székel az ország egyik legnagyobb járása, már ami az odatartozó települések számát illeti: a kisváros járási hivatalában ugyanis összesen huszonöt dél-bihari település lakói intézhetik ügyeiket. Ám ottjártunkkor a Kossuth utcai járási központban a dolgozókon kívül alig találtunk valakit. A kapualjból egyetlen ügyfél tolta ki a biciklijét, s amikor megállítottuk, csalódottan mondta, hogy a földhivatalba indul.

– Azt olvastam, hogy a járáshoz került a földhivatal, s azért jöttem ide, mert azt hittem, hogy itt van az ügyintézés – magyarázta. – De odabent azt mondták, a földhivatal ugyanott van, ahol volt. Amúgy nagyon kedvesek voltak, csak éppen nem tudtam elintézni semmit.

Eligazítás
Eligazítás

A kedvességre valóban nem lehet panasz: Pálfi Anikó hivatalvezető ragyogó mosollyal ültetett le minket napfényes, tágas irodájában, de nyilatkozni csak írásban akart. Azt kérte, küldjük el neki a kérdéseinket írásban. Mondtuk neki, hogy beszélgetni jöttünk, nem levelezgetni, s ha már az irodájában ülünk, akkor beszélgessünk, elvégre ezt szorgalmazta Navracsics miniszter is. De Pálfi Anikó a hivatali szabályzatra hivatkozott, s ragaszkodott a írásos formához. Úgyhogy ott helyben elküldtük neki kérdéseinket okostelefonon, s ránéztünk: vártuk a választ.

A hivatalvezető azonban azt mondta: nem most válaszol írásban, hanem délután. Hát jó, mondtuk, s mentünk. Jobb is, hogy nem ott vártunk a levelére, mert csak másnap válaszolt. Megtudtuk tőle, hogy a berettyóújfalui járáshoz tartozó kirendeltségeken az ügyintézési helyszínek nem változtak, minden állampolgár az eddig megszokott helyen intézheti ügyeit, Berettyóújfaluban az önkormányzatoktól a járáshoz átkerülő szociális és a gyámhivatali feladatok ügyintézési helyszíne változott csupán.

A legnagyobb forgalmat továbbra is az okmányiroda bonyolítja, de a lakosság semmit nem vesz észre belőle, hogy most már járási szakigazgatási szervként működik, hiszen az okmányiroda továbbra is a városházán található. Ez lehet az oka annak, hogy Pálfi Anikó szerint náluk a járás megalakulásával az ügyintézésben semmilyen fönnakadást nem tapasztaltak.

Hajdú-Bihar megyében egyébként az önkormányzatoktól január elsejével 517 dolgozó került át a járási hivatalokhoz, az átszervezés miatt elbocsátások nem történtek – ezt már Nagy Ildikó, a megyei kormányhivatal sajtóreferense nyilatkozta. Arra a kérdésünkre, miszerint mik azok a feladatok, amelyeket eddig minden településen helyben lehetett intézni, de januártól valamelyik másik településre kell utazni miattuk, Nagy Ildikó azt válaszolta: a járási hivatalok hatáskörébe olyan feladatok tartoznak, amelyeket korábban települési, körzetközponti vagy kistérségi székhely szerint illetékes jegyzők láttak el.

Hozzátette: azokban az ügytípusokban, amelyek ügyféli kérelemre indulnak, az embereknek lehetőségük van a lakhelyükön benyújtani a kérelmüket, hiszen járási székhelyekhez tartozó településeken vagy kirendeltség működik, vagy települési ügysegéd. Ez utóbbiakkal kapcsolatban a sajtóreferens elmondta: Hajdú-Bihar megyében csaknem száz ügysegéd állt munkába, akik szintén az önkormányzatoktól kerültek át a járási hivatalokhoz. Mint mondta, a kormány-tisztviselői jogviszonyban álló ügysegédek tíz járásszékhelyen és húsz kirendeltségen végzik folyamatosan munkájukat, s vannak olyan napok, amikor a megye további ötvenkét településén tartanak ügyfélfogadást.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.