Ügyfél- vagy piacvédelem?

Elutasította az Alkotmánybíróság (AB) annak a jogásznak az alkotmányjogi panaszát, aki szerint a jogalkotó alaptörvény-ellenesen korlátozza az ügyvédi pályára kerülésben az egyébként minden más követelményt teljesítő jogászokat azzal, hogy előírta: csak az lehet tagja a Magyar Ügyvédi Kamarának, és ezáltal csak az gyakorolhatja az ügyvédi hivatást, aki legalább egyéves ügyvédjelölti, alkalmazott ügyvédi gyakorlatot szerzett.

Az indítványozó felvételi kérelmét az ügyvédi kamarába az ügyvédjelölti gyakorlat hiányára hivatkozva utasította el a Fejér Megyei, majd a Magyar Ügyvédi Kamara, és később a bíróság is, ahol a fenti döntéseket megtámadta. S bár kérte, hogy az ügyében eljáró bíróság a vonatkozó jogszabályok alkotmányellenességét észlelve forduljon az Alkotmánybírósághoz, a bíró ezt a kérését is elutasította, és helyben hagyta a kamarai elutasító döntéseket.

A 2011 januárja óta hatályos szabályozás értelmében szigorodtak az ügyvéddé válás feltételei. Még a többéves tárgyalótermi gyakorlattal rendelkező pályaelhagyó bíró vagy ügyész is csak akkor vehető fel az ügyvédi kamarába, ha teljesítette az egyéves gyakorlati idejét. Az Országgyűlés – a törvénymódosítás hivatalos indoklása szerint – az ügyvédi hivatás tekintélyének védelmére, az ügyvédséggel szembeni közbizalom megőrzése érdekében döntött a korábbihoz képest szigorúbb követelményeket támasztó szabályozásról.

Az Alkotmánybíróság egyebek között azzal utasította el az indítványozó alkotmányjogi panaszát, hogy álláspontja szerint a jogalkotó nem korlátozta a szabályozással sem a vállalkozás, sem a szabad hivatásgyakorlás alkotmányos jogát, amint azt az alkotmányjogi panasz beterjesztője állította. Jogában áll ugyanis a jogalkotónak bizonyos hivatások gyakorlóival szemben speciális jogi, szakmai vagy más követelményeket támasztani, és ezek meglétének, megszerzésének igazolását kérni.

A taláros testület szerint a törvényhozás nem hozott diszkriminatív döntést azzal, hogy a jogi szakvizsgát tett jogászok között különbséget tesz aszerint, hogy ügyvédi vagy más speciális jogi szakvizsgához kötött hivatást kívánnak gyakorolni, és csak az utóbbiak számára írja elő a kötelező egyéves gyakorlati időt. Az AB álláspontja szerint ugyanis a szakvizsgázott jogászok nem vehetők egy tekintet alá, függetlenül attól, hogy a későbbiekben ügyvédként, ügyészként, bíróként vagy közjegyzőként kívánnak dolgozni, avagy a közigazgatásban helyezkednek el. Még a velük egy tárgyalóteremben dolgozó ügyészekkel és bírókkal sem vehetők egy tekintet alá. Mivel az ügyvéd önállóan dolgozik, munkája felett nincs vagy lényegesen kisebb a kontroll, emiatt hibáinak a következményei is súlyosabbak.

A taláros testület döntéséhez két alkotmánybíró, Bragyova András és Szívós Mária fűzött különvéleményt. Szerintük a vitatott szabályozás alkotmányellenes, és meg kellett volna semmisíteni. Szerintük a szakvizsgázott jogászok közül kizárólag az ügyvédi pályára készülőkkel szemben előírt korlátozás egyértelműen a már pályán lévők érdekeit szolgálja a belépni kívánókkal szemben. Az pedig „…nem lenne alkotmányosan elfogadható, ha a vizsgált szabályozás (mint esetleg feltételezhető) az ügyvédi szolgáltatások piacán a kínálatot – a pályán lévő ügyvédek számát – kívánná korlátozni”, szögezték le a különvéleményt megfogalmazó alkotmánybírák, hozzátéve, hogy az ügyvédek számát csakis a piac szabályozhatja.

Bragyova és Szívós kétségüknek adtak hangot, hogy a támadott szabályozásnak van-e alkotmányosan elfogadható és indokolt célja, továbbá hogy a jogalkotó által kinyilvánított cél, az ügyvédség tekintélyének és a vele szembeni közbizalom javításának szándéka a kérdéses szabályozással elérhető-e.

Az ügyvéddé válás már a régi szabályok szerint sem volt egyszerű. Egyes irodákban állítólag egymillió forintot is elkérnek a friss diplomás jogászoktól, hogy ügyvédjelöltként foglalkoztassák őket. Bánáti János, a Magyar Ügyvédi Kamara elnöke szerint ez azonban csak amolyan városi legenda. Bár kizárni nem tudja, hogy előfordulhatnak ilyen esetek, lapunknak azt mondta: ő még nem találkozott olyan ügyvédjelölttel, aki valóban fizetet volna a jelöltségéért…

Bánáti lapunknak nyilatkozva vissza utasította azt a különvéleményekben megfogalmazott feltételezést, hogy a szabályozás a már pályán lévők érdekeit, az ő piacaik védelmét szolgálná. Mint fogalmazott, a jogszabály előkészítése során a kamara kész lett volna elfogadni az ügyvédi törvény módosítását úgy is, ha az egyéves gyakorlati idő nem vonatkozott volna a 62 évesen nyugdíjba küldött ügyészekre és bírókra.

– Másképp kell beszélni az ügyféllel ügyvédként, és mások a lehetőségek akkor, ha az ember közjogi pozícióból teszi fel a kérdéseit – magyarázza Bánáti, miért „férne rá éppenséggel” egy kis ügyvédi gyakornokoskodás még a többéves tárgyalótermi gyakorlattal rendelkező ügyészekre és bíróra is. – Mi azonban saját „piaci érdekeinkkel szemben”, egyfajta hivatásrendi szolidaritástól vezérelve készek lettünk volna elfogadni, hogy egyik napról a másikra százas nagyságrendben jelennek meg a piacon volt bírók és ügyészek. Ezek után furcsa az a „vád”, hogy a már gyakorló ügyvédek érdekében született volna a szabályozás. Nem ez volt a cél. Sokkal inkább az, hogy rákényszerítsük (a jogalkotó rákényszerítse) az ügyvédi munkához szükséges ismeretek megtanulására, felfrissítésére azokat, akik esetleg húsz-harminc éve tettek jogi szakvizsgát, majd egy egészen más jogterületen dolgoztak évtizedeken keresztül.

 

Állásajánlat
Állásajánlat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.