Két bérletet kell majd venni?

Budapest látszólag jól jár az agglomerációba közlekedő buszok és a HÉV-ek üzemeltetésének átadásával a Volánnak, illetve a MÁV-nak. De csak látszólag.

A BKV halmozott vesztesége több milliárdra rúghat, holott az idei kasszából így is hiányzik 25 milliárd forint. Talán az ebből fakadó pánik ihlette Tarlós István főpolgármester – Magyar Nemzetben közreadott – licitjét: a minisztérium, illetve a MÁV a buszokkal együtt vigye a HÉV-et is. Ám erre aligha lesznek kaphatóak. A leharcolt vágányokon elaggott szerelvényeket futtató üzemág folyamatosan veszteséges. Üzemeltetése évente több mint tízmilliárdba kerül. Az utasok 70 százaléka pedig fővárosi. A főpolgármesteri felvetés átgondoltságára utal, hogy a főváros éppen most nyert uniós pályázatot a metró és a HÉV integrálására. Az pedig tényleg lényegtelen apróság, hogy a HÉV – kötött pályás üzemként – telephelyestül, vágányostul, járművestül a fővárosi törzsvagyon része, így nem idegeníthető el.

Az Európai Unió idevágó rendelete egyáltalán nem tiltja belső szolgáltató – többoldalú szerződéssel való – bevonását az agglomerációs közösségi közlekedésbe – cáfolja a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) állítását Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. A szaktárca ugyanis a személyszállítási törvénybe, illetve az uniós jogszabályokba foglalt kötelezettséggel indokolja a város környéki buszjáratok üzemeltetésének átadását a Volánbusznak. 

Dorner szerint a döntés hátterében a főváros további politikai-gazdasági gyengítésének szándéka, illetve elszámolási és finanszírozási vita húzódik. A Volánbusz és a MÁV-Start ugyanis a Budapesti Közlekedési Szövetség két évvel ezelőtti – NFM és BKK közös akcióban történt – megszűnése óta hiába kéri a saját tarifarészét a helyközi járatokból származó bevételből. Ez a cégek szerint 600 forint lenne havi bérletenként. Ez évente 4 milliárdot hozna a két cég konyhájára, ám a folyamatosan csőd szélén táncoló BKV-nak, illetve a felügyeletét ellátó Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) nem akaródzik lemondani erről a pénzről. A BKK tavaly október óta egyeztetett erről a két állami céget felügyelő minisztériummal, de nem sikerült dűlőre jutniuk. A tárca pedig türelmét veszítve az év végén úgy döntött, nem hosszabbítja meg az április 30-ával lejáró háromoldalú szerződéseket, és május elsejétől átadja az üzemeltetés jogát az állami tulajdonban lévő Volánbusz Zrt.-nek, bár a cégnek se elég járműve, se elég embere nincs a feladatra. Sebaj, sebtiben pályázatot hirdettek autóbuszbérlésre, -vásárlásra, illetve mindezek finanszírozását szolgáló 7,7 milliárdos bankhitelre.

Az NFM döntése kilenc város környéki települést (Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Solymár, Szigetszentmiklós, Törökbálint) érint. A településekre most 27 nappali és 8 éjszakai vonalon összesen 132 autóbusz jár. Egy átlagos hétköznapon 3700 járat közlekedik. A tárca ezt is sokallja, úgy vélik, hatékonyabb forgalomszervezéssel kevesebb járművel is megoldható a feladat. A pályázati felhívásokból 20 százalékos teljesítménycsökkenés olvasható ki. A pályázatot 114 buszra írták ki. De a tárca szerint ebből az utasok semmit sem vesznek majd észre. Vélhetőleg az sem tűnik majd fel szerintük senkinek, hogy májustól két bérletet kell váltani egy helyett. A VEKE szerint ha megszüntetik a Budapest-bérlet elfogadását a Volánbusz és a MÁV-Start járatain, akkor százezreket érint negatívan az intézkedés.

Az NFM szerint a BKV is jól jár ezzel, hiszen a felszabaduló járműveket a fővárosban vetheti be. Ez igaz, de a BKV mégis nagyon rosszul jár. Lévén az agglomerációs járatok a legnyereségesebbek. Az utasok csaknem kétszer annyit fizetnek a bérletért, mint a fővárosiak, ráadásul a helyközi buszokon a bliccelők száma is sokkal kevesebb. A nyereséget májustól a Volánbusz fölözheti le, miközben a BKV-nak új járatokat kell indítania a városhatáron belül, mivel a sárga buszok várhatóan nem állnának meg a korábbi fővárosi megállóhelyeken. Ez az utasoknak okozott kényelmetlenség mellett a vonalak duplázódását eredményezi, miközben az állami költségvetésben már egyáltalán nem szerepel a helyi közlekedés támogatása.

Mindezek tetejébe a BKK elesik az agglomerációs településekkel kötött szolgáltatási szerződésből származó 500 milliós bevételtől is. Ráadásul igen sokba kerül majd annak az 500-1000 BKV-alkalmazottnak a végkielégítése is, akiket az átszervezés miatt el kell bocsátani. A Volánbusz ugyan számít a buszvezetők egy részére, ám lényegesen alacsonyabb fizetésért. Az érdekképviseletek már támadásba lendültek. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) tegnap közleményben tiltakozott a döntés ellen, s egyúttal egyeztetésre hívta a minisztériumot, kollektív munkaügyi vitára a BKV-t. – A tárgyalások eredménytelensége esetén tiltakozó akciók sorozatát indítjuk el – figyelmeztetett Nemes Gábor szakszervezeti vezető.

A HÉV-vonalak üzemeltetése évente több mint tízmilliárd forintba kerül
A HÉV-vonalak üzemeltetése évente több mint tízmilliárd forintba kerül
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.