Buszok a dögsoron

Összeomolhat a tömegközlekedés Pécsett. Az összeomlásnak megvolt már a „főpróbája”: december 20-án éjjel a szolgálatukat befejező sofőrök 48 buszt adtak le a szervizbe, és mivel azok többségét nem sikerült megjavítani, másnap a szokásos 125 jármű helyett csak kilencvenvalahány állt forgalomba.

A történet előzményei kuszák. A baranyai megyeszékhely súlyosan eladósodott önkormányzata 2008-ban eladta a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK) részvényeinek 49,98 százalékát a volt Ikarus-szakemberek által alapított Mecsekbusz Kft.-nek. A kisebbségi tulajdonos 1 milliárd 562 millió forintot fizetett a részvénycsomagért, és megkapta az évi 4 milliárdos árbevételt elérő PK irányítási jogát.

Az új gazda azt ígérte, hogy megújítja a PK buszparkját, és javul a pécsi tömegközlekedés, ráadásul a cég a városnak olcsóbb lesz (addig Pécs évente 5-600 milliót költött a PK-ra). A tervekből semmi sem lett, mert 2009 nyarán a város és a PK vezetői konfliktusba kerültek, aminek az volt az oka, hogy a cég – a pécsi közgyűlés tudta nélkül – eladta 176 buszát a Mecsekbusz tulajdonosi köréhez tartozó Busrent Kft.-nek, 2,4 milliárd forintért. A PK akkortól úgy végezte dolgát, hogy évi 2,4 milliárdért visszabérelte a járműparkot.

Keczer László, a PK vezérigazgatója azzal magyarázta a fura ügyletet, hogy a Busrent 2-3 éven belül 8-9 milliárdért újra cseréli a pécsi járműveket, s a bérleti díj akkor sem emelkedik. Azért nem a PK veszi a buszokat – érvelt Keczer –, mert a milliárdos adóssággal küszködő cég hátrányosabb feltételek mellett kapna hitelt, mint az egyensúlyban lévő Busrent.

Páva Zsolt, Pécs fideszes polgármestere nem fogadta el a magyarázatot, és hűtlen kezelés gyanújával feljelentést tett. A Pécsi Törvényszék a járműpark elherdálásáért hét év börtönre ítélte Keczer Lászlót, ám idén novemberben a táblabíróság hatálytalanította a verdiktet, mondván: nem bizonyított, hogy a posztjáról felmentett vezérigazgató a buszok eladásával kárt okozott a PK-nak. Ezzel párhuzamosan a Zalaegerszegi Törvényszék megállapította, hogy a buszok eladása a jó erkölcsbe ütközött, ezért a járműparkot visszaadta a PK Zrt.-nek.

2012 decemberében aztán született egy jogerős döntés, ami fontos stáció a pécsi buszok dolgában. Tudni kell, hogy miután Páva feljelentésére elindult a nyomozás a járműpark eladása okán, a Mecsekbusz szerette volna, ha a város visszavásárolja tőle a PK 49,98 százalékos részvénycsomagját, hisz a kisebbségi gazda úgy látta, nincs esély az együttműködésére a pécsi önkormányzattal.

A városvezetés sem látott erre sanszot, de nem kívánt tárgyalni a visszavásárlásról, inkább lépett egy merészet: átutaltak a Mecsekbusznak 381 ezer forintot, mondván, hogy ezzel megvették a kisebbségi tulajdonos 562 millió forint névértékű, 17 százalékos részvénycsomagját. A részvények azért érnek csak ennyit, vélte a városvezetés, mert a Mecsekbusz szándékosan több százmilliós kárt okozott a PK-nak. A pénz elutalása után, 2011 márciusában testőrökkel elfoglalták a PK Zrt. központját, és a kétharmados részvénytöbbségre hivatkozva új vezetést állítottak a cég élére.

Csakhogy a múlt hónapban az iparkamara mellett működő választott bíróság kimondta, hogy Pécsnek nem volt joga einstandolni a PK-t, mivel a kisebbségi tulajdonos nem okozott kárt a cégnek. A jogerős ítélet szerint a PK irányítási joga a Mecsekbuszt illeti, s az a város vezetői által állított hír, hogy Pécs megszerezte a PK 562 milliós részvénycsomagját, alaptalan. A pervesztés Pécsre 25 milliós költséget ró. A PK elfoglalásakor magabiztosan nyilatkozó pécsi politikusok az ítélet óta elérhetetlenek, ha a buszközlekedés dolgában keressük őket.

A történethez tartozik, hogy Pécs tömegközlekedéséért már nem a PK felel. A város tavaly létrehozta a Tüke Busz Zrt.-t, s arra bízta a szolgáltatást. A Tüke a PK buszait bérli ehhez. Azt a járműparkot, amely az elmúlt öt évben öt évet öregedett. A buszok átlagéletkora jelenleg több mint 15 év, a hét legidősebb jármű 30-34 esztendős. A sofőrök esténként 10-15 buszt küldenek a szervizbe. Küldhetnének többet is, de nem merik, mert akkor csúnyán nézne rájuk a cégvezetés.

Ezt már Hofekker Ferenc, a cégnél működő szakszervezet elnöke állítja. Hofekker – aki maga is buszt vezetett 18 évig – elmondja, hogy a Tüke 315 sofőrje komoly kockázatot vállal a hibák elfedésével. December 19-én elegük lett a sofőröknek. Aznap az egyik busz ajtaja menet közbeni megálláskor kinyílt, s egy utas kiesett a buszból. Részben ennek hatására másnap este Hofekker ellenőrizte a műszak végén a buszok leadását. S mivel jelenlétében senki se mert beszólni a buszok hibáit jelző sofőröknek, rekordszámú járművet küldtek a szervizbe, vagy ahogy itt emlegetik: a dögsorra.

A következő reggelen ezért lett hajmeresztő a pécsi tömegközlekedés. Árki Sándor, a Tüke vezérigazgatója jogtalan sztrájknak és puccsnak titulálta a sofőrök magatartását. Árki vizsgálatot indított az ügyben, és felfüggesztette a munkavégzés alól a cég két vezetőjét, illetve kitiltotta a Tüke területéről Hofekker Ferencet. Árki úgy véli, hogy a sofőrök a bejelentés nélküli, forgalomlassító sztrájkkal megzsarolták a Tüke vezetését annak érdekében, hogy béremelést kapjanak.

– Marhaság – mondják az általam kérdezett sofőrök egyöntetűen –, a buszok fele a dögsorra való. – Fel fogom jelenteni a vezérigazgatót a jó hírem megsértéséért! – csattan fel Hofekker. – Megy ellenünk a hangulatkeltés, Árki azt nyilatkozta, hogy kétszázezer felett van a nettónk, holott 20 óra túlórával is csak 150 az átlag. Nem zsarolunk senkit, elégedettek lennénk, ha az infláció mértékével növelnék a bérünket.

A baj addig el nem múlik, amíg nem korszerűsítik a járműparkot. A Mecsekbusz erre továbbra is hajlandó. Megay Róbert, a kisebbségi tulajdonos vezetője ezt megerősíti. De a város egyelőre nem óhajt tárgyalni a PK irányításának visszaadásáról, hiába az erre felszólító ítélet. A tárgyalást némiképp az is nehezíti, hogy Megay feljelentést tett hűtlen kezelés gyanújával, mivel a PK – amit ugye az einstandolás óta a város irányít – alig évi 70 millióért adja kölcsön a buszparkját a Tükének. Ennek a reális költsége a hozzáértők szerint 7-800 millió lenne. A Tüke vélhetően azért fizet aprópénzt a buszokért, mert az önkormányzat nem képes támogatni saját cégét.

Mégis, miért ragaszkodik ennyire a városvezetés ahhoz, hogy saját kezében tartsa a közlekedést? A sofőrök azt gyanítják, hogy azért, mert még ebben a halódó cégben is pénz van. A Mecsekbusz akkor lett üzleti partnere a városnak, amikor az MSZP irányította Pécset, ezért a Mecsekbusztól a fideszes városvezetés meg akar szabadulni, mondják a sofőrök, s még hozzáteszik: mintha másodlagos lenne, hogy a szabadulási kísérlet eredményeként a tömegközlekedés összeomolhat, a város meg milliárdokat fizethet.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.