Baj van a föld alatt is: a metrósínek is törnek

Egyre nő a 3-as metró kisiklásának veszélye. A MÁV-tól venne használt síneket a BKK.

Egyre nagyobb a valószínűsége annak, hogy egy esetleges síntörés miatt kisiklik a 3-as metró egyik szerelvénye. A BKV karbantartói a legutóbbi pályahibát sem tudták előre jelezni. Csakhogy az azonnali síncsere sokmilliárdos tételét a főváros aligha tudja kigazdálkodni.

A Budapesti Műszaki Egyetem (BME) tanulmánya már fél évvel ezelőtt arra figyelmeztetett, hogy a pályával nagyon rövid időn belül bajok lesznek, eltörhetnek a sínek. Az előrejelzés gyorsabban beigazolódott, mint várták. Mint ahogy azt a Blikk megírta, két hete olyan hajszálrepedést találtak a Klinikák állomás és a Nagyvárad tér közötti pályaszakaszon, hogy egy napig lépésben haladtak a metrószerelvények. A törést az eddig alkalmazott vizsgálatok sem jelezték előre.

A BKV karbantartói ugyanis minden éjjel ultrahanggal vizsgálják át a pálya egy-egy szakaszát. Ez eddig eredményesnek bizonyult. Csakhogy egy-egy pályaszakaszra havonta egyszer kerül sor. A pálya romlása azonban felgyorsult, így a múltkori pályahibához hasonló esetek egyre gyakoribbak lesznek. A Blikk arról is tájékoztatott, hogy amíg csak keresztirányban törik a sín, addig nagy baj nincs, a vonat legfeljebb döccen. Ha azonban letörik a sín oldala, fennáll a lehetősége, hogy a jármű kisiklik.

Most új vizsgálati módszereket keres a BKK, hogy addig is kiszűrhessék a rejtett hibákat, amíg nem tudnak új síneket vásárolni. Mert annak sokmilliárdos költségére már tényleg nincs fedezet. A Határ úttól az Árpád hídig 35 kilométernyi sínt azonban azonnal ki kellene cserélni. A BKV, illetve a BKK átmeneti megoldásként a MÁV pályarekonstrukciói során feleslegessé vált még jó állapotú sínszálakkal pótolná az azonnal cserére szoruló szakaszokat.

Csakhogy a MÁV-sínek is átlagosan 25-30 évesek. Ráadásul a sínszálak cseréje önmagában még nem megoldás. Az alagút rossz és elöregedett szigetelése miatt a beszivárgó talajvíz már sok helyen tönkretette a sínt rögzítő vasbeton pályalemezeket. A vonalon dolgozók szerint ez a rossz állapotú pálya a szerelvények forgóvázát is tönkreteszi. Egyre sűrűbben találnak rajtuk repedéseket, ráadásul a 3-as metró kocsijai is elöregedtek.

Mindezt a döntéshozók is tudják. A Fővárosi Közgyűlés 2011 tavaszán rendkívüli felülvizsgálatot rendelt el a 3-as metró járműparkjának csaknem harmadát kitevő 111 kocsin. A gyártó ugyanis arról tájékoztatta a fővárost, hogy a szerelvények fő tartógerendázata 30 év, illetve hárommillió kilométer futásteljesítmény után elfárad és eltörhet. A szovjet metrókocsik műszaki audit programját kidolgozó BME–Széchenyi István Egyetem alkotta konzorcium azonban arra jutott, hogy a metrókocsik elöregedéséből eredő tartószerkezeti meghibásodás kockázata elhanyagolható.

A járművek megfelelő karbantartás mellett további üzemeltetésre alkalmasak – állapították meg, bár azt a szakértők sem titkolták, hogy a különféle kábelek, vezetékek, illetve burkolatok tűzveszélyességi kockázata magas. S hogy ez mennyire igaz, azt a nyári Deák téri metrótűz is jelezte. Tarlós István főpolgármester átfogó vizsgálatot rendelt el ezúttal a járművek elektromos rendszereire vonatkozóan. A BKV Zrt. a TÜV Rheinland InterCert független tanúsítóintézet bevonásával vizsgáltatta felül az M3-as vonalon közlekedő összes metrószerelvény-típust.

Az Index birtokába került vizsgálati jelentés szerint a kocsik 34-féle rosszul teljesítő alkatrésze közül 11 okozhat több áldozatot követelő, halálos kimenetelű katasztrófát, 15 kritikus állapotú pedig legfeljebb egy halálos áldozatot követelő balesetet. A BKK átfogó intézkedési tervet készített, ám ennek előrehaladásáról lapzártánkig nem kaptunk tájékoztatást.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.