Még tart a sztrájkveszély az oktatásügyben
Ez utóbbi különösen fontos, hiszen ha a jelenlegi 22-höz képest csak két órával emelkedik a tanárok kötelező óraszáma, az a számítások szerint 11 ezer álláshely megszűnését jelenti. Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke a keddi egyeztetés után elmozdulásnak minősítette, hogy az államtitkárság megígérte a 22 órát, de ez – tette hozzá – egyelőre ígéret, még a kormánynak is rá kéne bólintania. A tárgyalások feszült hangulatára jellemző, hogy másnap a humán tárca jelezte: ő nem így értelmezi, ami az egyeztetésen elhangzott. Szerintük nem hangzottak el a kötelező órára vonatkozó számok, mindössze annyi, hogy a pedagógusok intézményi létszámának megállapításakor a számítás alapja az átlagos osztálylétszám és a tanításra elköltött munkaidő ötvenöt százaléka. Ezt az arányt interpretálta Mendrey 22 órának, de a tárca értelmezésében ez nem azt jelenti, hogy ne lehetne a pedagógusokat 24 vagy 26 órában terhelni.
– Hoffmann Rózsa államtitkártól többször is elhangzott, más típusú munkaszervezés lesz a következő tanévtől. Hogy milyen, azt homály fedi. Ez aggasztó. Jellemző a tárgyalásokra, hogy azt még véletlenül sem konkretizálták, mekkora lesz a kötelező óraszám. Nem mindegy, hogy 26 órát tanít egy pedagógus vagy 22-t. A keddi egyeztetésen egyébként a 22 órát jelentő 55 százalékos arányt Gloviczki Zoltán helyettes államtitkár vezette elő, látszólag a minisztert is meglepve – mondta lapunknak Mendrey László. A PDSZ elnöke rámutat: már a kormány sem tagadja a lehetséges elbocsátások tényét, de ezt úgy kozmetikázza, hogy nem lesz nagy létszámleépítés, és elsősorban a nyugdíjba lépőket küldik el. Az érdekképviseleti vezető úgy értékeli: egyelőre nem sok eredménye van a tárgyalásoknak.
– Az államosítást nem halasztják el, a 20 százalékos, a közszférára kiterjedő bértábla szerinti béremelési követelésünkre pedig határozott nem volt a válasz. A Fidesz még ellenzékben megígért mesés béremelése helyett mi kiegyeztünk volna a húszszázalékos korrekcióval is. Arról próbáljuk győzködni a kormányt, hogy az államnak néhány tízmilliárd forinttal olcsóbb, ha minden közalkalmazott bérét húsz százalékkal korrigálja, mint ha csak a pedagógusoknak vezetné be az életpályamodellel járó fizetésemelést – mondja Mendrey, hozzátéve: ezekhez képest elenyésző siker, hogy a szakszervezetek nyomására létrehoztak egy olyan bizottságot, amely az iskolák állami átvételét monitorozza. – Ebben ugyan helyet kaptak az érdekképviseletek, de csak júniusig ellenőrizhetjük a folyamatot. Csakhogy nem addig, hanem jövő szeptembertől várhatóak a drasztikus változások, az iskola-összevonások, -megszüntetések, leépítések. Akkor viszont már nem valószínű, hogy helyünk lesz ebben a bizottságban. Alakult két eseti bizottság is, egyik ezek közül meghatározta, hogy sztrájk esetén mit jelent a minimum ellátási kötelezettség. Ilyenről a pedagógusok esetében ugyan sem a munka törvénykönyve, se a köznevelési törvény, sem pedig a sztrájktörvény nem szól, de elfogadtuk, hogy fenntartóként egy-egy intézmény tartson nyitva és fogadja a gyerekeket egy esetleges munkabeszüntetés esetén. A másik bizottság még nem zárta le a munkát, itt fognak eldőlni a munkaterhek és a bér kérdései – fogalmaz.
Arra a kérdésre, nem érzi-e, hogy a pedagógusok zömének tetszik a rendpártság, központosítás, s nincsenek sztrájkhangulatban, Mendrey azt mondja: a többség leteszi a munkát, ha kell. – A pedagógusok összezárnak, nem akarnak kifelé panaszkodni. Nem tudom, milyen országba értünk, de itt most mindenki fél. Szólni nem mernek, de ha valaki szól helyettük, annak titokban megveregetik a vállát. A kormány működése romboló hatású a pedagógusok körében is, bár egyelőre a dühüket nem érzem, csak az elkeseredettségüket és a félelmüket – állítja.
Megkérdeztük azt is, nincs-e vita a nagyobbik pedagógus-érdekképviselettel, a nyilatkozatokból ugyanis időnként úgy tűnik, a Pedagógusok Szakszervezete visszafogottabban beszél a tárgyalásokról, mint a PDSZ. Mendrey elismeri, vannak viták a két szervezet között, de „mi most szilárd akciószövetségben vagyunk”.