Repkednek a milliárdok, de a részletek titkosak
A főváros, illetve a BKV 32 millió euróval fizet többet a Siemensnek – a 4-es metró áramellátó, automatikus vonalvezérlő, felügyeleti és biztosítási rendszerének gyártásáért és telepítéséért – az eredeti szerződési keretösszeghez képest, amely így 140 millió euró – mintegy 40 milliárd forint – fölé kerekedik. Cserébe a Siemens lemond valamennyi kötbér- és kárigényéről. Az átadási határidő 2014 márciusára módosul.
A Fővárosi Közgyűlés szerdán hagyta jóvá a Tarlós István főpolgármester és helyettese, Szeneczey Balázs által tető alá hozott egyezséget. Ám a szerződés módosításához még a felügyelő szerveknek is hozzá kell járulniuk.
Tarlós éppen egy hónappal ezelőtt jelentette be, hogy 30 millió euróra alkudta le a 4-es metró 70 milliós Siemens-követelését. Ám azt lapunk határozott kérésére sem árulták el, hogy a fenti követelésből mennyit ismert el jogosnak a beruházást felügyelő „Mérnök”, az Eurometro Kft. Sőt, a Népszabadság információi szerint erről az előterjesztésben sem esik szó. A DBR Metró Projekt Igazgatóság a folyamatban lévő perre hivatkozva nem adja ki az utolsó „Mérnök határozatot”, amelyből tudható lenne, hogy a beruházó követeléseiből mennyit ítélt jogosnak a projekt felügyeletével, ellenőrzésével megbízott Mérnök.
A DBR szerint a Mérnök határozata „nem nyilvános”, ráadásul „nem is végleges döntés”, mivel a BKV Zrt. és a Siemens közötti szerződés rögzíti, hogy a határozatot ugyan a Mérnök hozza, de vita esetén a döntőbizottság határoz. Ha pedig annak döntését sem fogadják el a felek, akkor a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett szervezett választott bíróság elé kerül az ügy. Ez zajlik most.
A DBR azért annyit közölt, hogy a Siemens kötbérkövetelésére vonatkozó jogvitában 2010. március 16. napján kelt az utolsó mérnöki határozat. Ezt azóta is folyamatosan „aktualizálják” a felek. Bár a DBR a határozatot nem adja ki, annak főbb számai ismerhetők az Állami Számvevőszék 2010 áprilisában, a 4-es metró beruházásról készített jelentéséből.
A Siemens-követelések száma akkor 32 volt, amelyből 14 volt „beárazott”, vagyis tartalmazta a követelés összegét. Ezek összértéke 41,5 millió euróra rúgott. A legnagyobb tételt a megelőző munkák csúszása miatt kért 37 millió eurós – 10 milliárd forintos – kötbérigény tette ki, de a Mérnök ebből csak 7,6 millió eurót – 2,2 milliárd forintot – javasolt elfogadásra!
A Mérnök rá adásul 2,2 millió eurós viszontköveteléssel élt, mivel a Siemens 243 napos késedelemmel szerezte be a biztosítóberendezés és a vonalvezérlés létesítési engedélyét. A határozatot a Siemens nem fogadta el. (A közgyűlési előterjesztésben egyébként öt követeléselem szerepel összesen 63,9 millió euró és járulékai erejéig.) A Siemens 2006-ban kötött 108 850 000 eurós – mai áron cirka 31 milliárd forintos – szerződést a BKV-val. Az eredeti befejezési határidő 2010. április 25. volt, de az alagútfúrásoknál és az állomásépítéseknél bekövetkezett csúszások miatt a Siemens addig hozzá sem jutott a munkaterülethez. Tarlós István tavaly októberben kezdett tárgyalni a cég képviselőivel, és idén szeptemberben jelentette be az egyezséget.
– A 4-es metró beruházás mögött egy rendkívül rossz szerződésrendszer húzódik meg. Mivel nincs fővállalkozója a projektnek, így bármely részfeladat csúszása esetén a BKV-tól követelnek pénzt a vállalkozók. A Siemens esetében külön nehézség, hogy a járműveket és hozzákapcsolódó elektronikát nem egy szállítótól rendelték meg, a szerelvények szállításának késedelméből fakadó kockázatot pedig a BKV-nál hagyták – magyarázta lapunknak Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes, aki Tarlós István mellett részt vett a tárgyalásokon. Szeneczey azzal indokolta az előzetes megállapodásban rögzített – a Mérnök által korábban elfogadott 7,6 millió eurós követelésnél csaknem négyszer több – 30millió eurós, azaz 8,7 milliárd forintos alkut, hogy a szerződés megvalósítása az eredeti 44 hónaphoz képest várhatóan további 46 hónapot vesz igénybe, azaz a végrehajtás időtartama több mint kétszeresére nőtt.
A Siemens többször aktualizált követelése pedig 2012 nyarán érte el a 63,9 millió eurót, amely az egyéb díjak, költségek, valamint a késedelmi kamatok miatt 70 millió euró fölé kúszott. Csakhogy ezeket a követeléseket a Mérnök sohasem ismerte el jogosnak. De könnyen lehet, hogy mire az előzetes megállapodás hatályba lép, a Mérnök is más lesz. A feladatot eddig ellátó Eurometro Kft. szerződését ugyan idén júliusban meghosszabbították, de csak az év végéig. A FIDIC műszaki ellenőri, mérnöki szolgáltatások elvégzésére szeptemberben tendert írtak ki.
A DBR szerint erre azért volt szükség, mivel az Eurometro Kft. szerződését –mivel nem közbeszerzés útján választották ki a céget – nem finanszírozta az unió. A 2,4 milliárd forintos összértékű munka elvégzésére három cég jelentkezett az október 24-i határidőre. Lapunk információi szerint a legtöbbet az Eurometro kérte. Így könnyen elképzelhető, hogy december közepén nem velük szerződik a BKV. Kérdés, hogy a befejezéshez közeledő, bonyolult vitákkal terhelt beruházás elbír-e egy ilyen váltást. Az Eurometro Kft. több mint tízezer oldalas zárójelentésben foglalta össze eddigi munkáját, de az új Mérnök így is újoncként bolyong majd a 4-es metró szerződésszövevényében.
Ezen vélhetőleg nem sokat segít, hogy októberben egy másik független mérnöki szerződést is kötött a BKV, méghozzá a Via-PontisMérnöki Kft.-vel. A Kőröshegyi völgyhíd beruházásnál is feltűnt cégnek a leszámlázott teljesítmények értékéről, a beruházás költségvetésének és határidejének tarthatóságáról, illetve a beruházás menetét befolyásoló legfontosabb kockázati tényezőkről kell majd jelentéseket készítenie.