Nyári vágányfelújítás az őszi csúcsidőben
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint a Combino villamosok hat évvel ezelőtti forgalomba állítása előtt elsősorban peronfelújítások és az áramellátás korszerűsítése zajlott le. Az előző – alépítményt és a vágányokat is érintő – felújítás jóval régebben, 1996 és 2001 között zajlott a 4-6-os villamosok vonalán. A folyamatos és sűrű villamosforgalom, illetve az útátjárókban jelentkező igen nagy közúti igénybevétel az elmúlt 15 év alatt „megette” a vágányokat.
A munka egyébként már 2009-ben megkezdődött, ami 2010-ben, majd egy év kihagyás után idén folytatódik. A technológia azonos: rugalmas alátámasztású, folyamatos sínleerősítésű pályaszerkezet épül az autós átjáróknál bazaltbeton burkolattal. A Nagykörút villamospályájának felújítása a BKK lapunknak adott tájékoztatása szerint még további három évig tart, természetesen minden évben más pályaszakaszt érintve. Idén november 5-ig tart a lezárás.
– Az ilyen munkákat nyáron kell elvégezni, amikor nemcsak a közúti forgalom kisebb, hanem könnyen lehet pótbuszokat beállítani, hiszen a nyári csökkentett járműsűrűség miatt vannak tartalék buszok. Októberben viszont a hétköznapi menetrend miatt a BKV nem rendelkezik többletjárművel a 4-6-os villamos pótlására, így óriási káosz keletkezik – jelentette ki Mezei Dávid, a 4K! politikai mozgalom alelnöke. Felszólították Tarlós István főpolgármestert, hogy a felújítás elhibázott időzítése és szakmaiatlan megszervezése miatt azonnali hatállyal mentse fel tisztségéből a BKK teljes menedzsmentjét.
A felújítás időpontját elsősorban a pénzügyi források elérhetősége és az azt követő közbeszerzési eljárások átfutási ideje határozza meg – magyarázza az októberi kezdést a BKK.
A közlekedési holding örömmel indítaná el a munkát nyáron, ám a BKV nem tudta korábban kiírni a közbeszerzési pályázatot. A fővárosi önkormányzat ugyanis csak májusban írta alá a közszolgáltatási szerződést a BKV-t felügyelő BKK-val. Jövőre erre már nem kell várni, így a tender korábban lefuthat, lehetővé téve a szünidőben történő felújítást. Kivéve, ha főpolgármesteri utasításnak megfelelően módosítják a BKK feladatellátási szerződését.
Tarlós István ugyanis pénzügyi és jogi kockázatot lát abban, hogy a BKK a jegyárbevétel terhére az adott költségvetési éven átnyúló kötelezettséget vállal. Csakhogy a felújítások, beruházások és a beszerzések java csak így ütemezhető. Ha a közlekedésszervező holding csak a mindenkori költségvetés – jellemzően februári–márciusi – elfogadása után indíthatja el a tendereket, akkor a munkák rendre az őszi iskolakezdés utáni időszakra esnek majd.
A pályafelújítás fedezetét ugyanis a BKK és a BKV közötti új közszolgáltatási szerződés biztosítja. Az idei munka becsült költsége 295 millió forint, ami tartalmazza a forgalomtechnikai tervezés-kivitelezés, az anyagbiztosítás és az építési kivitelezés költségét, de nem tartalmazza az autóbuszos pótlás különbözeti és egyéb járulékos költségeit.
Az idei munkálatok több betonozási és burkolat-helyreállítási ütemet tartalmaznak. Az Üllői úti útátjárót például nem lehet egy ütemben teljesen lezárni a forgalom elől, hiszen az megbénítaná a csomópont közúti közlekedését. A forgalomtechnikai ütemek és az építési technológia – például a beton megkötéséhez szükséges idő – betartásához szükséges volt a 23 napos vágányzár, amelyet a BKK az időjárási kockázatokat is figyelembe véve a BKV-val együttműködve úgy ütemezett, hogy abból a lehető legtöbb essen hét végére, ünnepnapra és iskolai szünetre.
A felújítás eredményeként ezen az 1200 méter hosszú szakaszon megszűnik a sebességkorlátozás és csökken a környék zajterhelése.