Tervezgetik a BKV új jegyárait
A két társfelügyelőt egyébként hétfőn ültette (a főpolgármesterrel a BKK és a busztender miatt konfrontálódó) György István nyakába Tarlós, mivel úgy vélte, fokozni kell a BKK-val kapcsolatos stratégiai és operatív pénzügyi biztonságot. György István az MTI-nek eljuttatott állásfoglalásában az új városüzemeltetési modell kialakításakor keletkező részérdeksérelmek térnyerésével magyarázza a lépést.
A főpolgármester viszont úgy véli, hogy a BKK komoly pénzügyi-jogi bizonytalansági tényezővé vált a túlságosan nagy mozgásteret biztosító feladatellátási szerződés miatt. Arra utasította tehát helyetteseit, hogy a jövőben jobban vonják be a döntés-előkészítésbe a BKV vezetőit. A busztender kockázataira – évi 3-3,5 milliárdos többletköltség, illetve 500-600 milliós egyszeri kiadás – éppen Várszegi Gyula, a BKV igazgatósági elnöke, illetve Bolla Tibor hívta fel figyelmét. Tarlós ennek nyomán hívta össze a tenderről szavazó rendkívüli közgyűlést. Vitézy viszont a Fidesz-frakciót győzte meg arról, hogy a működési költség legfeljebb egymilliárddal növekedhet, és túlzó a létszámleépítésre számított tétel is. Szerinte a főváros éppen azzal sértene jogszabályt, ha kifizetné a BKV által kért indokolatlan többletpénzt.
A BKK vezetője – a főpolgármesternek a szavazás előtt elküldött levelében – azt is megjegyezte, hogy a busztender nyomán kötendő szerződés semmivel nem rejt nagyobb pénzügyi kockázatot, mint a 4-es metró. Az Alstom-szerelvények üzemeltetése duplaannyiba kerül majd, mint a szovjet kocsiké. De még ez is eltörpül az ellenzék által felemlegetett, és a főpolgármester által elismert költségvetési kockázat mögött. A BKV jövő évi büdzséjén 70 milliárdos lyuk tátong. S ebből legfeljebb egymilliárdot lehet összeszedni a jegyáremeléssel. Tarlós egyébként hétfőn éppen a bizonytalan finanszírozással indokolta tartózkodását a szavazástól. A busztender eredményét a viharos előzmények ellenére tegnap kihirdették. A januárban 150 busz (75 szóló és 75 csuklós) üzemeltetésére kiírt tenderen a VT-Transman nyert. A BKV nyolc évre szerződik, kétéves hosszabbítási lehetőséggel. A BKK kötbért számíthat fel minőségi problémák, illetve járatkimaradás esetén. A pályázaton egyedül érvényes ajánlatot adó cég júliustól 150 új Mercedes-Benz Citaro buszt állít forgalomba. A szóló járművekért kilométerenként 663, a csuklósokért 797 forint vállalkozási díjat számítanak fel. A becsült szolgáltatási díj megközelíti a tízmilliárdot évente.
A VT-Transman Kft. 1999 óta dolgozik alvállalkozóként a BKV-nak. A közforgalmú autóbuszvonalak üzemeltetésére tavaly decemberben meghirdetett nyolc altenderből kettőt már korábban megnyert. Az új szerződéssel együtt a fővárosi közösségi buszközlekedés 18 százalékát bonyolítják majd. A kft.-nek a Széles Gábor érdekeltségébe tartozó Videoton Holding az egyik tulajdonosa, míg a másik az Euro bus-Invest, amely mögött a nagy európai közlekedési holding, a Deutsche Bahnhoz tartozó Arriva áll.