Mégis lesz BKV-jegyáremelés?
– A közgyűlési felhatalmazás alapján a BKK, illetve a BKV kedden várhatóan eredményt hirdet a januárban összesen 150 (75 szóló és 75 csuklós) autóbusz üzemeltetésére kiírt közbeszerzési eljárásban, és a törvényi előírásoknak megfelelően tíz napon belül szerződést köt a győztessel nyolc évre, kétéves hosszabbítási lehetőséggel – mondta lapunknak Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója, aki túlzónak tartja a Várszegi Gyula BKV-igazgatósági elnök által 3-3,5 milliárdra becsült többletforrásigényt, hiszen a használt Ikarusok futtatása is elvinne 7 milliárdot az amortizáció és a javíttatási költségek nélkül, holott jelenleg is 250 busz hiányzik az utcákról meghibásodás miatt. A valós többletköltség szerinte egymilliárd forint évente. Az új Mercedes-buszok októberi szerződéskötés esetén jövő májustól állnak forgalomba.
Tarlós István felszólította a Fővárosi Közgyűlésben és a parlamentben egyaránt helyet foglaló kormánypárti képviselőket, hogy lépjenek fel hatékonyabban Budapest érdekében, mert az eddigi teljesítményük, szerinte, finoman szólva is csekélyek. Majd azt is bejelentette, hogy a BKK felügyeletét ezentúl György István mellett két másik helyettese, Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs együtt látja el. Hármasuk feladatává tette ugyanis a BKK közszolgáltatási szerződése módosításának előkészítését.
A cél nem titkoltan a BKK jogkörének szűkítése. Tarlós ugyanis túlzónak tartja, hogy a közlekedésszervező holding a jegyárbevételek terhére vállalhat hosszú távú elköteleződéseket. A főpolgármester szerint ez a szabadság eredményezheti, hogy a BKK túlvállalja magát, és a BKV üzemeltetésére nem marad pénz. (Az éven túli kötelezettségvállasok a beruházások, szolgáltatásvásárlás és felújítási megrendelések átnyúlása miatt szükségszerű. Ha ezeket a döntéseket közgyűlési hatáskörbe utalják, a BKV megbénul.) Tarlós István mindemellett nem tartja kizártnak a jegyáremelést, mivel a kormány még nem döntött arról, hogy mivel helyettesítené a leszavazott dugódíjat. Így az immáron nem csupán budapesti szolgáltatókat érintő közműadó ügyében sem. A főváros-kormány párbeszéd csütörtökön folytatódik.
Csak jövő ősszel adják át a CET-et
Választ kaptam a kérdéseimre – magyarázta pálfordulását CET-ügyben Tarlós István főpolgármester, aki az előző közgyűlésen még nem szavazta meg a beruházás kivitelezői követelésének diszkontált áron való megvásárlását, tegnap viszont igen. Korábban sokallta a követelésvásárlás mértékét, és hiányolta a műszaki teljesítésigazolásokat. Most már nincs benne kétely. Két helyettese – Bagdy Gábor és György István – ugyanis jogi nyilatkozatot tett arról, hogy a szerződés előnyös a városnak. Erre a példa nélküli eljárásra Tarlós nem adott magyarázatot. A két előterjesztés egyébként gyakorlatilag egy.
Mint arról korábban beszámoltunk, a közraktárak épületegyüttest generálkivitelezőként jegyző WHB Építő Kft. az épületet úgy adta birtokba a főváros képviselőinek idén júliusban, hogy a fővárosi önkormányzat kifejezte azon szándékát, hogy kifizeti a kivitelezőket. A WHB összesen 3,43 millió euró értékben nyújtott be számlákat. A főváros ebből 2,85 millió euró követelést vásárol meg 2,7 millió eurós diszkontáron.
Bagdy Gábor szerint Budapest jól jár az egyezséggel, mert ezt az összeget később a Portótól behajthatja, ráadásul a WHB ennek fejében garanciálisan kijavítja a neki felróható hibákat.
Az előterjesztés 9–21 hónapra teszi a befejezés idejét. Tarlós helyettese azt reméli, hogy jövő őszre átadhatják az épületet. Idén augusztusban még az idei karácsonyi vásárra ígérte. A CET átadásának eredeti határideje 2010 nyarán lett volna.