Tarlós dühösen hagyta ott a frakcióülést

Az eredményhirdetés előtt egy héttel lefújná a fővárosi busztendert Tarlós István főpolgármester. Hétfőn levélben utasította helyettesét, György Istvánt a fővárosi önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közötti feladatellátási szerződés részleges módosítására, mivel szerinte a kötelezettségvállalások és a forrásigények pontosítására a jelenlegi kontraktus nem alkalmas.

„Gyanúm szerint állandó értelmezgetési játék folyik a szerződés tartalma, illetve a költségvetés jóváhagyott lehetőségeinek realitása között” – írja levelében Tarlós István, aki úgy látja, hogy a busztender pénzügyi fedezete nem biztosított. Így „a busztender eredményhirdetése (pláne eredményesen) nem történhet meg. (...) Határozott, utasításként értelmezendő álláspontom szerint politikai, vagy programszerű koncepciók soha nem írhatják felül a jogi, pénzügyi, költségvetési kényszereket” – üzeni helyettesének a főpolgármester.

Értetlenül áll a levél előtt György István és Németh Zoltán, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője is.

„A fővárosi közgyűlés Fidesz-KDNP frakciója mai rendkívüli ülésén áttekintette a BKK Zrt. és a BKV Zrt. által kiirt busztender ügyét. A frakció jelenlevő tagjai továbbra is elkötelezettek a fővárosi közösségi közlekedés fejlesztésének ügye mellett, beleértve a közgyűlés által jóváhagyott buszüzemeltetési modellt, illetve az ennek részeként meghirdetett 75 szóló és 75 csuklós busz üzemeltetésére kiírt pályázatot. A fővárosi Fidesz-frakció szerint olyan megoldást kell választani, amely a leghamarabb biztosítja, hogy a közlekedésbiztonsági szempontoknak megfelelően a 18 év átlagéletkorú buszok helyett, minél nagyobb számban új buszok közlekedjenek Budapesten. A frakció tagjai szerint a közgyűlés korábban már minden olyan keretfeltételt biztosított, amelyek alapján a BKV és a BKK vezetősége felelősségük teljes tudatában dönthet. Beleértve a finanszírozási kérdéseket is. A frakció a 2012. októberében a Gazdasági és Pénzügyminiszterek Tanácsa által írt jelentés alapján állítja, hogy a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozását célzó források célszerű módját a kormány vizsgálja. A BKV Zrt. idei működése biztosított, a jövő évi új finanszírozási rendszer további elemeiről a kormány a megállapodásban foglalt határidőkig gondoskodik” – így a frakció. Tarlós István azonban a BKK és a BKV igazgatótanácsának elnöke által írt levélre hivatkozva mégsem látja biztosítottnak a forrást. S vélhetőleg azt sem, hogy a BKV, illetve a főváros megkapja a közösségi közlekedés működtetéséhez szükséges állami támogatást. Ennek hiányában pedig nem kívánja vállalni a milliárdos szolgáltatásvásárlásra vonatkozó szerződést.

A lapunk birtokába került igazgatósági levélben nem teljesen ez szerepel. „Az igazgatóságok egy tartózkodás mellett egyhangúan úgy döntöttek, hogy az eredményes tender nyertesét, a VT-Transman Kft-t október 16-án ki kell hirdetni. A közbeszerzési eljárás jogszerűségének biztosítása érdekében arra kérik fel az alapítót, hogy október 12-ig jelezze, ha a buszüzemeltetési modellre vonatkozó korábbi döntésekkel ellenkező új gazdasági vagy politikai döntés született volna.”

Egy igazgatósági tag a Népszabadságnak megerősítette, hogy az eredményhirdetéshez minden jogi felhatalmazásuk megvan a kiíróknak, de a pénzügyi fedezet valóban bizonytalan, mivel nincs jövő évi költségvetés. De ez mindig így lesz, hiszen egy ilyen jellegű tender lebonyolítása fél év – mire kiírják, lebonyolódik és eredményt hirdethetnek, mindig ősz lesz, amikor még nincs következő évi költségvetés.

A Fidesz-frakció hétfői ülésén egyhangúlag úgy döntött: a tendert eredményesnek kell nyilvánítani, és ki kell hirdetni a győztest. Tarlós István erre a hírek szerint igen dühösen hagyta ott a frakcióülést. A többségi frakció és a főpolgármester között kialakult patthelyzetet a jövő hétfőre összehívott Fővárosi Közgyűlés hivatott feloldani. (Állítólag két fő napirendi pontja lesz az ülésnek: a busztender és a CET kivitelezői követelésének diszkontáron való megvásárlása. Utóbbinál is ellentétes álláspontot képviselnek a felek.)

Mint arról korábban beszámoltunk, a közforgalmú autóbuszvonalak üzemeltetésére tavaly decemberben meghirdetett – nyolc altenderből álló – közbeszerzési eljárás részben a BKV korábbi, áprilisban lejárt alvállalkozói kapacitását volt hivatva pótolni. (Az erre vonatkozó pályázatok közül kettőt a VT-Transman Kft. nyert meg. Ennek eredményeként a budapesti buszok nyolc százalékát futtatja a cég, jellemzően Dél-Budán.) Két résztendert azonban már az új buszüzemeltetési modell égisze alatt hirdettek meg, januárban. Ezekben összesen 150 – 75 szóló és 75 csuklós – autóbusz forgalomba állítására kért ajánlatot a BKK. A becsült szolgáltatási díj évi tízmilliárd forint. (A szóló buszoké 4,4 milliárd, a csuklósoké 5,4 milliárd.) A főváros nyolc évre – kétéves hosszabbítási lehetőséggel – szerződik a győztessel. A fővárosi közösségi buszközlekedés 18 százaléka kerül ezzel magánkézbe. A vállalkozói buszok a belvárosban, Kelet-Pesten és Észak-Budán jelennének meg.

A pályázat győztese egyetlen érvényes ajánlattevőként a VT-Transman Kft. lehet. (Mint ismeretes, élénk vita bontakozott ki azzal kapcsolatban, hogy külsős vállalkozó drágábban üzemeltetné-e a buszokat. A BKK szerint már a kérdésfelvetés is hibás, mivel a BKV hitelképtelensége folytán még hosszú ideig nem vásárolhat új buszokat, így mindegy, hogy mennyiért üzemeltetné.) Az eredményhirdetést az eredeti szeptember végi időpontról éppen a városvezetés időkérése miatt halasztották október 16-ra.

A buszok átlagéletkora már 18 év
A buszok átlagéletkora már 18 év
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.