Ügyintézés virtuális 3D-ben

A világon egyedülálló módon használják fel a közigazgatásban a számítógépes játékokból jól ismert virtuális valóságot és 3D-s technológiát abban a programban, amely a budaörsi önkormányzat legújabb, tesztelés alatt álló ügyfélfogadási felületének motorja.

Az ingyenesen letölthető program használatával az ügyfelek fiatal, vonzónak szánt, rajzolt figurák, ún. „avatárok” formájában tudnak „mozogni” a valósághűen megrajzolt hivatalban, és valós időben tudnak beszélni a szintén avatárként ott „lévő” ügyintézővel. Leginkább információközlésre, időpontfoglalásra, illetve egyszerű hatósági bizonyítványok, igazolások kiadására lesz használható a rendszer. Egyelőre leginkább azoknak lehet hasznos ez a program, akik kezdő, vagy nem túl gyakorlott netezők, esetleg nem tudják, hogy problémájukkal kihez forduljanak, vagy ügyükben melyik nyomtatványt hogyan kell kitölteni. Ők távolról is beléphetnek az élő ügyfélszolgálatra, ezzel megkerülhetik, hogy keresgélniük kelljen egy oldalon. Leginkább olyan telefonos beszélgetéshez hasonlít az élmény, mint amit egy látható virtuális világban folytat az ügyfél.

„Nincs új a nap alatt. Ez a technológia is illeszkedik a 2007 körül a virágkorát élő, azóta lecsengett »Second Life« által népszerűvé tett, nem játékcélú virtuális terek sorába” – mondja az ügyfélszolgálatról szóló videót nézve Fekete Zsombor, videojáték-tervező. A YouTube-on is látható kisfilmen a grafika szép, funkcionális, de nem szabad összehasonlítani a mai fotórealisztikus 3D-s játékok élményével. Azok futtatásához játékkonzol vagy nagy teljesítményű PC szükséges, ez pedig egy böngészőből futó, gyengébb gépeken is – remélhetőleg – működő online szolgáltatás lesz – mondja Fekete Zsombor.

Budaörsön mindig nagyon fontosnak tartották, hogy a közigazgatás korszerűsítésében élen járjanak. A város évekkel ezelőtt az elsők között vezetett be olyan e-közigazgatási alkalmazásokat, mint például az SMS- és a WAP-alapú ügyintézés, amelyek akkoriban úttörő vállalkozásoknak számítottak. Természetesen a mostani böngészős programnak is lesz mobiltelefonos változata, de az asztali gépen futó változatot már most milliók tudják használni, szemben a kisebb számú okostelefon-használóval – tudtuk meg Gelencsér Ádámtól, a programot kifejlesztő Virtual Planet fejlesztési igazgatójától. Az avatárok mögötti valódi személyek részére az adatvédelem megoldott, mint ahogyan a személyi azonosítás kérdése is. Mindez ugyanolyan kódokkal zajlik, mint amilyeneket jelenleg is a bankok használnak, hiszen, ellentétben a közigazgatással, a bankszektor már használja a virtuális valóság alkalmazást. Tehát megoldható lesz, hogy minden avatár azonosítható és visszakereshető legyen a valóságban is, nem lehet káros vagy sértő tartalmakat megosztani vagy virtuális garázdálkodásba, ún. „trollkodásba” kezdeni sem.

– A jövőben Békéscsaba és más városok is tervezik a rendszer bevezetését. Budaörsön azért mutattuk be a rendszer interaktivitását igazgatási térben, hogy a döntéshozókat meggyőzzük vele, hogy van olyan lehetőség, ami a járási igazgatással jelentkező térbeli távolodást egészen közelire hozza vissza – mondta dr. Tózsa István, a fejlesztésben szintén részt vevő Budapesti Corvinus Egyetem tanszékvezetője és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közigazgatás-szervezési és Fejlesztési szakcsoportvezetője.

Talán még a Foglalkoztatási Hivatal, a NAV vagy az államkincstár is alkalmazhat hasonló rendszert, hisz az e-közigazgatás kidolgozott irányelveinek nagymértékben megfelel az általunk bemutatott platform, és akár ügyfélkapuval is összeköthető – mondta Gelencsér. A fejlesztők szerint a program költségei a modellezni kívánt épület nagyságától, a kidolgozottságától és a bevezetni kívánt egyéb szolgáltatásoktól függenek, a most elkészült program áráról nem kaptunk felvilágosítást.

Érdemes megnéznünk, mit lehetne átvenni az üzleti világból. A hazai a Nextent Zrt. a szegedi Alkalmazott Intelligencia Kutatólaboratóriummal együttműködve fejlesztette ki az ún. Voice Miner (HangBányász) programot. Ez az ügyfelek telefonos beszélgetései során egyedi algoritmusai révén figyeli és értékeli az emberi beszéd 100-150 jellemzőjét (pl. a hangszín, a hang tónusa, a beszéd sebessége, a beszélőváltások sebessége, gyakorisága, milyen hosszan beszélt egyik vagy másik fél, valamint az egyes jellemzők minden lehetséges változása). Az így nyert információk által kiszűrhetők a problémás ügyfelek, időben be tudnak avatkozni, és ezáltal növelhető az ügyfelek megelégedettsége.

Az avatárok is azonosíthatók és visszakereshetők lesznek
Az avatárok is azonosíthatók és visszakereshetők lesznek
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.