Zöld utat kapott a buszágazat kiszervezése
Januárra azonban szertefoszlott a politikai bátorság. A főváros ezt követően olyan pénzügyi vállalásokat tett a BKV és a kormány felé, amelyek saját fizetésképtelenségéhez is vezethetnek.
A kormánynak gyorsan fel kellene ébrednie Csipkerózsika-álmából, ha meg szeretné menteni a BKV-t és vele a várost. A cég tavaly 5,8 milliárd forint veszteséget könyvelhetett el a közgyűlés számára készült pénzügyi jelentés szerint. Folyószámlahitele 16,8 milliárd, egyéb hiteleinek összege (akkor) 56,2 milliárd, a céggel szemben jogosnak elfogadott kötbérkövetelés 10,5 milliárd forint volt. Ráadásul egyre jobban húzza a 400 milliós veszteséget produkáló BKV Vasúti Járműjavító és Szolgáltató Kft. is, amely a megrendelések jelentős csökkenése miatt visszaeső bevételt rövid lejáratú hitelekkel pótolja. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ugyan a cég megmentésére készül, ám hosszú távon ez aligha kecsegtet sikerrel, mivel az új beszerzésű villamosokat már a gyártók javítják. (A buszok karbantartását már évek óta piaci szolgáltatók végzik.)
A jelentést ellenőrző könyvvizsgáló arra is felhívja a döntéshozók figyelmét, hogy a BKV és leányvállalatainak saját tőkéje nem éri el a jegyzett tőke értékét, a rövid lejáratú kötelezettségek értéke pedig jelentősen meghaladja a forgóeszközök értékét. A BKV igazgatósága mindenesetre tegnap áldását adta a szerkezetátalakításra, amelynek nyomán a busz- és a trolibuszágazat leválna a kötött pályások divízióról. A hatékonyabb működés érdekében minden telephely élére önálló felelős vezetőt neveznek ki. Ezzel párhuzamosan folyik az ágazatok szétválásának cégjogi előkészítése is.
Szeptember végére halasztották viszont a busztender eredményének kihirdetését. Az új buszüzemeltetési modell égisze alatt idén januárban – összesen 150 (75 szóló és 75 csuklós) autóbusz forgalomba állítására – meghirdetett közbeszerzési pályázat utolsó ajánlattételi szakaszában csak a VT-Transman adott be ajánlatot. A csuklósokat kilométerenként 797 forintért, míg a szólóbuszokat 663 forintért üzemeltetné. Bár az eljárás még nem zárult le, a várható eredményt máris több oldalról támadják. A hazai gyártók szerint a tendert eleve külföldi cégekre írták ki. Míg a szakszervezetek azzal érvelnek, hogy saját buszokkal is megoldható lenne a feladat, ráadásul évente kétmilliárdot spórolna a cég. A BKK mindkét állítást tagadja.