Budapest az összeomlás szélén
A hiányzó 51 milliárdnak csupán a töredéke fedezhető a tervezett közműadóból. A költségvetési lyuk betömésére egyelőre ötlet sincs sok. (A dugódíjat a parlament szavazta le, az iparűzési adó, illetve a parkolási bevételek megosztásának módosítása a kerületek érdekeit sértené.)
A kormánnyal Tarlós István főpolgármester tárgyal. Tarlós egyeztetett már Lázár János miniszterelnökségi államtitkárral és Naszvadi Györggyel, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkárával is. Nem tudni, mire jutottak.
Vélhetőleg nem túl sokra, hiszen a Fővárosi Közgyűlés ma újabb tízmilliárd forintos hitel felvételéről dönt. Az előterjesztést jegyző Bagdy Gábor pénzügyi főpolgármester-helyettes „a 2013-as központi költségvetés fővárost érintő hatásaival, illetve az ezekből fakadó finanszírozási kockázatok” kivédésével magyarázza az újabb hitelszerződést. Atkári János korábbi pénzügyi tanácsadó viszont úgy véli: a pénz nem a jövőbeli kockázatok, hanem az idei vállalások kezelésére kell.
Az új hatások ellensúlyozására már kölcsön se lesz, az önkormányzat elérte a hitelplafont.
– A fővárosnak nem takargatnia, hanem éppenséggel kiteregetnie kellene jelenlegi pénzügyi helyzetét. Így nyilvánvalóvá válna, hogy Budapest képtelen egymaga felszínen tartani a BKV-t. Az idei események bebizonyították, hogy a kormány csak politikai bátorsággal billenthető ki jelenlegi tétlen és közömbös állapotából – véli Atkári János.
– A BKV-ügyben tanúsított gyávaság jövőre az egész várost sodorja csődközelbe. Így elképzelhető, hogy a kormány váratlan közbeavatkozással megmenti ugyan a közlekedési céget, de a fővárost maga alá temetik a metróberuházás kötbérkövetelései, a peres ügyek kötelezettségei, a vártnál jóval kevesebb osztalékbevétel vagy más, váratlan kiadás – mondja.